weglopen over de schouder (denk ik)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

weglopen over de schouder (denk ik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:25

Hallo,
Ik rij op de manege een pony die met afwenden wegloopt, dus nt echt van de hoefslaf recht de piste door wil. Ze hebben me gezegd de buitenteugel goed tegen de hals aan te leggen en laag te houden om hem zo zeg mr 'op te sluiten', mr dit lukt nt zo bijster. Ook heb ik dan mn hand voor ik het weet over de manenkam (wat nt mag denk ik). Iemand tips?

Sizz

Re: weglopen over de schouder (denk ik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:28

Ik mis het stukje tekst:
Ik houd mijn buitenbeen er goed bij.

Dit is een belangrijk stukje die er bij moet. Met alleen de buitenteugel red je het niet. Dus meer buitenbeen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:51

binnenhand van de hals, tempo controleren op binnenbeen, buitenteugel contact houden en buitenhand naast de schoft houden en dan buitenbeen er goed bijhouden.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:52

ok bedankt, ik weet dat ik nog teveel op mn teugel(s) rij, dus ik ga erg oefenen op het buitenbeen eraan houden.
Weten jullie ook waarom je je buitenteugel nt over de manenkam mag brengen? Ik neem dat best wel aan hoor, maar ik heb nog nooit de reden waarom gehoord..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:54

Breng de hand er maar eens over en zie wat er gebeurd.
Als je namelijk de stelling naar links hebt dan kijkt het paard ook licht naar links, hij is als het ware in zijn nek naar links gebogen. Als je nu je rechterhand over de manenkam brengt om het paard voor je gevoel opzij te zetten dan dwing je het paard weer naar rechts te kijken terwijl je met je linkerhand zei kijk naar links snap je?

Verder inderdaad voor de wending meerdere halve ophoudingen op de buitenteugel, binnenteugel ietsje vande hals of indraaien al naar gelang je dat geleerd hebt, buitenbeen achter de singel en binnenbeen erop.
Het buintenbeen zorgt er ook voor dat de achterhand niet uitzwaaien kan. Met binnenbeen niet gaan drukken want dan druk je hem als het ware de wending uit.
Draai ook je bovenlichaam met de schouders mee in de wending en kijk waar je heen gaat.

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:08

Tijdens afwenden goed buitenhand en buitenbeen er bij, en zo snel mogelijk dan weer op beide teugels even veel druk en ook goed je benen er gelijk bij zodat hij niet de kans krijgt om uit te zwaaien..