M-gestart, niet moeten doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

M-gestart, niet moeten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 09:51

heey bokkers! Lachen

ik heb nu al 2 1/2 jaar een eigen pony. Het is een 7 jarige ruin.
het is een echte springpony. hij had nog nooit geweigerd, sprong altijd ook al kwam hij helemaal niet uit, tot ik in de M-springen kwam.
In de L was ik echt IEDERE keer foutloos geweest, dus
ik was zo door mijn winstpunten heen, ik dacht dus ook echt dat ik er klaar voor was. met 26 winstpunten ben ik naar de M gegaan.
Toen ik voor het eerst M ging springen was ik de eerste ronde ook foutloos. maar in de barrage had ik bij hindernis 2 een balk, hindernis 3 een balk en hindernis 4A. Toen weigerde hij bij hindernis 4B.
Ik wist niet goed wat ik moest doen, hij had immers nog nooit geweigerd.
Toen ik opnieuw aanreed, sprong hij wel over 4A, maar weer niet over 4B.
gisteren was het springles, en weigerde hij weer bij de 2e hindernis van de dubbelsprong.
toen ik heb daarna een tik gaf, sprong hij de 2e keer wel allebei. Ik kan nu niet meer terug naar de L,
en als ik het wel zou doen, zou ik naar 2x foutloos toch door MOETEN gaan. zou het nu kunnen dat mijn pony angst heeft voor de dubbelsprong? en weten jullie ook hoe ik hem daarvan af kan helpen?
of zou het zijn dat ik er toch niet klaar voor ben?

misschien is dit een beetje een lang verhaal, maar ik wist niet hoe ik het anders moest uitleggen.

alvast bedankt Haha!

Margreet

Re: M-gestart, niet moeten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:09

BlueDevil schreef:
Ik kan nu niet meer terug naar de L

Je kunt toch HC in de L starten Pling

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:16

M springen is natuurlijk een stuk spannender dan L! Misschien was je zelf erg nerveus en bracht je dat over op je pony...Heb je thuis wel M sprongen geoefend? Gewoon doorgaan joh, het komt vast wel weer goed. Voor je pony en jij zal het wel ff wennen zijn. Als het na een paar wedstrijden nóg niet goed gaat, moet je eens naar een ervaren persoon gaan, misschien dat die ziet wat er aan de hand is Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:23

In het M kunnen pony's problemen hebben met de dubbels of driesprongen. Het is hoger en breder waardoor ze meer moeten rekken. Je zult met een goed tempo in moeten rijden.

De volgende keren in het parcour moet je gewoon gaan voor: rond. Balken is geen ramp, als je eerst gewoon rond gaat zonder weigeringen, dankun je verder werken aan de balken. Zoek eerst het vertrouwen maar weer op.

En als het echt niet meer gaat kun je altijd nog een keer L HC starten.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:25

de eerste ronde ging de 3-sprong en de dubbelsprong goed,
de 2e ronde heb ik de 3-sprong niet meer kunnen doen omdat ik voor
de allereerste keer was uitgebeld.

in de les was de hindernis niet zo hoog, ongeveer 80 cm
(heb een c-pony). dus hij had best nog kunnen springen.
daarom heb ik het gevoel dat hij bang is van de dubbelsprong.
omdat hij steeds terugdenkt aan die weigering.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:58

Tja Het M is natuurlijk een stukje hoger en alweer technischer, afstanden zijn groter of juist kleiner zodat je alweer een beetje meer moet kunnen rijden.
Nu lukt het dus even niet, laat je de wedstrijden even rusten tot het buitenseizoen start.
Verder moet je veel dressuurmatig trainen, zodat je pony duidelijk aan je hulpen komt en soepeler wordt.
Verder kun je veel oefenen met in uitjes, bijvoorbeeld drie in-uitjes met daarna of twee galopsprongen een stijl of een oxer. Je moet gewoon veel oefenen in de dressur de basis van alles. Daarnaast een keer of twee per week lekker springen maar dan vooral bedoeld om het paard soepel te krijgen en handig. Speel met de afstanden, keer twee galopspongen groot keer drie klein.
In de B en de L redden ze zichzelf het hoeft niet te passen omdat het niet hoog is, nu is het wel hoger en moet je gewoon meer meewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:21

Dat is een veel gehoord verhaal.

En idd, een paard kan jou stuurfoutjes in de B en L nog wel compenseren, maar in de m staat het hoger, maar vooral technischer gebouwd.
Daar moet je als ruiter echt kunnen laten zien dat jij bepaald hoe groot de galopsprongen zijn, zodat het uit gaat komen.
want in een 3 sprong verkeerd inkomen, daar in kan een paard moeilijk je 3 sprongen achter elkaar helpen.
En gaat het vertrouwen eraf en gaat hij stlstaan.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:51

betekent dat dan dat hij zijn vertrouwen in mij kwijt is?
moet ik dan wat lager gaan springen om zijn vertrouwen terug te krijgen? want hij springt wel gewoon alles, maar bij de dubbelsprong twijfelt hij steeds bij de 2e hindernis.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:44

BlueDevil schreef:
betekent dat dan dat hij zijn vertrouwen in mij kwijt is?
moet ik dan wat lager gaan springen om zijn vertrouwen terug te krijgen? want hij springt wel gewoon alles, maar bij de dubbelsprong twijfelt hij steeds bij de 2e hindernis.

Natuurlijk moet je dan lager gaan springen. Oefenen thuis en nog eens oefenen. Dat is toch logisch. Paard handig maken en jezelf ook. In-uitje en varieren daarin.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:02

Klinkt misschien raar, maar ik zou het probleem eerst bij jezelf zoeken. Als hij jouw vertrouwt zal hij hoogst waarschijnlijk jouw twijfel overnemen en niet springen. Vind je het zelf stiekem niet wat spannender in het M. In de traiing lage sprongen springen om weer vetrouwen te krijgen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:32

bedankt voor de reacties! Lachen

Voicy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:33

Oefenen thuis op afstanden en lijntjes (niet hoog, het gaat erom hoe jij (aan)rijdt). Let er idd op dat je pony zijn vertrouwen niet kwijtraakt in jou. Dat zou toch zonde zijn. Weet niet of je les hebt maar zou daar aan werken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:02

Naar aanleiding van jou vraag of je lager moet gaan springen vraag ik mij af wat jouw instructeur ervan zegt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:39

ik heb een beetje het idee dat je zelf ook een beetje de M spannender vind, wat je pony weer aanvoelt --> ketting reactie.
Wat je af en toe ook kan doen, is thuis zodra je de lagere hindernissen weer wat hebt geoefend en deze goed gaan, proberen af en toe wat hoger te springen dan de 90 cm die ze op concours vragen. zo hebben jij en je pony misschien sneller het idee dat het allemaal wel meevalt,zo'n M parcours, want je bent gewend wat hoger te springen. Wel zou ik de concoursen even laten wachten, want elke keer dat het mis gaat, gaat jouw vertrouwen achteruit, en die van je pony ook. En tjah, dat technische he, je moet nu echt zelf gaan meedenken en regelen

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:00

monsera schreef:
Naar aanleiding van jou vraag of je lager moet gaan springen vraag ik mij af wat jouw instructeur ervan zegt.

nou, ik krijg van 2 verschillende mensen springles, dus ze zeggen het allebei anders. de ene zegt dat ik gewoon veel moet oefenen, en dat het dan wel beter zal gaan.
Met de andere ben ik aan het werken om de passen goed uit te meten.
ik spring met haar wat lager.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:27

Probeer eens een paar parcoursjes op te zoeken en kijken welke afstanden er gebruikt worden in de dubbelsprongen. Dan kan je thuis daarop oefenen.
Als het probleem bij de grootte van de sprongen ligt kan je dit goed oefenen met cavaletti'.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:19

Sjonniej schreef:
Probeer eens een paar parcoursjes op te zoeken en kijken welke afstanden er gebruikt worden in de dubbelsprongen. Dan kan je thuis daarop oefenen.
Als het probleem bij de grootte van de sprongen ligt kan je dit goed oefenen met cavaletti'.

misschien een beetje een domme vraag, maar wat is cavaletti Blond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:58

Balkjes draven Lachen

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:15

idd, balken maken niet zoveel, maar een weigering is gelijk een klap in jullie vertrouwen in elkaar... je zegt; nu denk ik dat hij een beetje bang is voor een dubbelsprong... zou het kunnen zijn dat jij het nu ook niet wat 'eng' vind omdat je weet dat hij de vorige keer (of keren) ook daar weigerde...als dat zo is... dat breng je natuurlijk over op je pony... jullie moeten weer vertrouwen in elkaar krijgen... dus gewoon lekker laag beginnen... gaat dat helemaal goed.. steeds iets hoger... maar niks overhaasten!! ik zou die wedstrijden maar even laten voor wat het is... eerst het vertrouwen terug krijgen en dan weer op concours gaan...

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:23

Ik heb zondag weer een wedstrijd.
moet ik die afzeggen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:16

Ik zou proberen of je die wedstrijd om kunt zetten naar L HC en misschien daarna een rondje M.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 01:08

Margreet schreef:
Ik zou proberen of je die wedstrijd om kunt zetten naar L HC en misschien daarna een rondje M.

idd dat is een heel goed advies!! je hoeft het inet af te zeggen... maar gewoon L hc...dan izt er ook misschien wat minder druk achter, is wat lager enzo...

Moik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:18

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn pony. In de L kwam ik makkelijk en vaak foutloos ( en vol vertrouwen) rond maar in de M ging het in het begin helemaal niet. Ze weigerde in een stuk door. Ik denk dat het puur een kwestie van vertrouwen is. Ik kon mijn pony namelijk niet het vertrouwen geven dat ze nodig had puur omdat ik het zelf ook heel spannend vond. Ik heb ten eerste mijn pony op ander voer gezet ( PAVO all sports) zodat ze meer energie zou krijgen ( een M parcours vergt ontzettend veel energie van je pony vanwege drie sprongen en bredere sprongen) ten tweede heb ik haar veel vrij laten springen zodat ze ook meer vertrouwen zou krijgen in zichzelf en natuurlijk ben ik zelf veel met haar gaan springen thuis. En als allerlaatste ben ik gewoon wedstrijden blijven rijden. Tijdends het parcours moedigde ik mijn pony mondeling aan en dit hielp echt super goed ze kreeg hierdoor veel meer zelfvertrouwen en ik trouwens ook! Haha! Bij ons is het helemaal goed gekomen Bloos
SUCCES ermee!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 13:23

Ik heb woensdag weer les gehad en daar geoefend.
hij heeft niet meer geweigerd Haha! Haha!, ook al kwam hij niet helemaal uit.
ik hoop dat hij zijn vertrouwen nu weer terug is,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:48

je weet dat ik echt helemaal niks van springen weet, maar jullie komen er samen wel uit! Met hulp van frans en esther moet dat jullie wel lukken.

Succes