wat zijn de voor- en nadelen van vwnw?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djammie

wat zijn de voor- en nadelen van vwnw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:50

Ik zat zelf te denken dat een groot voordeel van het vwnw rijden is dat het paard lekker ontspannen en over de rug loopt

Maar een nadeel lijkt me dat hij dan ook al heel snel heel erg op de voorhand gaat lopen....

Toch lijkt dit me een fijne methode om mijn paard los te werken, en hoor er dus ook graag meer over...
Meningen, feiten en tips zijn welkom!!!

Mocht iemand ook een goede tip hebben over een gepubliceerd artikel/boek over dit onderwerp hoor ik dat natuurlijk graag!

Idra

Re: wat zijn de voor- en nadelen van vwnw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:57

Djammie schreef:
Maar een nadeel lijkt me dat hij dan ook al heel snel heel erg op de voorhand gaat lopen....

Als je paard bij voorwaarts-neerwaarts op zijn voorhand loopt, dan ben je de voorwaarts-neerwaartse beweging niet correct aan het uitvoeren.

De bedoeling is namelijk dat je paard op zijn eigen benen, in een constant tempo over zijn rug loopt, met de continue drang om je hand naar voren te volgen.

Voor mij is voorwaarts neerwaarts gewoon basis en fundamenteel belangrijk voor een ontspannen en nageeflijk paard. Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:23

Idra schreef:

De bedoeling is namelijk dat je paard op zijn eigen benen, in een constant tempo over zijn rug loopt, met de continue drang om je hand naar voren te volgen.

Dit kan toch ook als een paard op zn voorhand loopt?

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:37

Heb je miss een idee hoe ik kan controleren of hij genoeg op de achterhand loopt?

En eventueel dit kan verbeteren?
Zit dit in het rijden van zo veel mogelijk overgangen?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:38

Om er voor te zorgen dat hij niet te veel op de voorhand valt, moet je juist in een rustig tempo draven en hem niet de gelegenheid te geven om te hangen, waardoor hij heel erg lang wordt en dus op de voorhand kan vallen. Als je hem in een rustig tempo rijdt, dan loopt 'ie ook beter bij elkaar, je moet dan natuurlijk wel je been erbij houden zodra jij het idee hebt dat hij gaat sloffen ofzo, dus wel actief.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:16

Djammie schreef:
Heb je miss een idee hoe ik kan controleren of hij genoeg op de achterhand loopt?

En eventueel dit kan verbeteren?
Zit dit in het rijden van zo veel mogelijk overgangen?

door te blijven schakelen.. als een paard moeite heeft met netjes terug te komen loopt die op zn voorhand.. als die tegen je hand word loopt die op zn voorhand.. als die geneigt is te lang te worden bij verruimen loopt die op zn voorhand..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:26

Voorwaarts neerwaarts .. heet niet voor niets VOORWAARtS neerwaards.

Het voorwaarts en op de eigen benen lopen met een active achterhand is voor elk princpe een vereiste.. Bij LDR heb je ook risico dat je paard op de voorhand knalt ..
Bij alle oefeningen is dat risico feitelijk daar.
Door de lage hoofd/hald houding komt het paard vaak fijn over de rug te lopen omdat het die spieren rekt. Maar het effect ervan komty juist tot zijn recht als die achterhand actief meebeweegt en je de aanleuning van achter naar voren helemaal voor elkaar hebt.

Ik vind het een prima manier om lekker los te werken en ik zie er weinig nadelen van. Als je het maar goed rijdt maar ja dat is met alles Haha!

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 23:41

Uiteraard Haha!
En dat probeer ik ook...

Maar af en toe een frisse wind door je eigen ideeën kan m.i. geen kwaad.
En eerlijk gezegd denk ik toch weer wat gezien te hebben waar ik mee verder kan

hartstikke bedankt!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:51

Voorwaarts Neerwaarts in de zin van de teugels uit de hand laten kauwen of in de zin van de Anky methode?

Een paard in de houding moet ook ontspannen over de rug lopen. Een paard in een passage gebruikt ook ontspannen zijn rug als het goed is tenminste.
Vandaar begrijp ik het ook niet helemaal. Een paard moet altijd zoveel mogelijk gewicht op zijn achterhand nemen, je moet ook voelen of een paard op de voorhand gaat of op de achterhand. Een paard loswerken gebeurd allereerst tien minuten in stap. Daarna kun je in stap verder werken met een beetje wijken voor het been, mischien als je zover bent wat travers of renvers. Daarna het draf werk en dat afwisselen keer verruimen keer terug. Keertje draf galop en stap overgangen maken. Keertje paard op adem laten komen aan langere teugel, teugels uit de hand laten kauwen en dergelijke.
Maar in principe moet je paard altijd ontspannen over de rug lopen.

Dus bedoel je voorwaarts neerwaarts of bedoel je het diepe ronde instellen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:23

Kafue schreef:
Voorwaarts Neerwaarts in de zin van de teugels uit de hand laten kauwen of in de zin van de Anky methode?

Pfffffff...... Slapen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:14

Gisteren heb ik een open les van David de Wispelaere bijgewoond. Daarbij was erg goed te zien wat goed vwnw rijden inhoudt (voorzover ik dat als dressuur-leek kan beoordelen): het paard op eigen benen laten lopen en hem zelf laten strekken, het bit laten opzoeken, in plaats van hem naar beneden te 'peuteren' met je handen. Als een paard goed voor je been is, kun je zijn achterbenen zo activeren dat hij zichzelf goed blijft dragen met zo'n lage hoofd/halshouding. De paarden in de les (verschillende niveaus) liepen vaak superontspannen met een hele lichte aanleuning en mooi op het achterbeen. En zoniet, dan werden de ruiters daar meteen op gewezen: achter actief houden, zelf goed zitten en niet aan die mond zitten prutsen, ook niet een klein beetje. Heel leerzaam: gewoon basiswerk, maar dan wel echt goed!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:36

Als paard op goede manier rechtgericht word en door middel van juiste drang naar voren gereden word, zal paard in gelijkmatige aanleuning terecht komen en de hand en bit op te gaan zoeken en kan paard naar voorwaartse neerwaartse lijn gereden worden. paar zal alleen op voorhand vallen als de drang naar voren niet in orde zal zijn. Paard moet altijd actief zijn en ruiter moet het idee hebben dat paard ten alle tijden van achteren duwt/stuwt zeg maar. Dan alleen kan paard de buikspieren aantrekken en de rug ontspannen. Op moment dat paard ontspant zal je hem naar de voorwaartse neerwaartse lijn kunnen rijden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:49

Bets schreef:
Als paard op goede manier rechtgericht word en door middel van juiste drang naar voren gereden word, zal paard in gelijkmatige aanleuning terecht komen en de hand en bit op te gaan zoeken en kan paard naar voorwaartse neerwaartse lijn gereden worden. paar zal alleen op voorhand vallen als de drang naar voren niet in orde zal zijn. Paard moet altijd actief zijn en ruiter moet het idee hebben dat paard ten alle tijden van achteren duwt/stuwt zeg maar. Dan alleen kan paard de buikspieren aantrekken en de rug ontspannen. Op moment dat paard ontspant zal je hem naar de voorwaartse neerwaartse lijn kunnen rijden.

OK dan!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:06

Nog een klein detail, niet alleen paard moet rechtgericht worden en in balans lopen, maar natuurlijk ook de ruiter moet in balans zitten, want anders kan paard alsnog NIET ontspannen en zal deze ook niet naar een juiste manier van voorwaartse neerwaartse lijn kunnen gaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:07

Bets schreef:
Nog een klein detail, niet alleen paard moet rechtgericht worden en in balans lopen, maar natuurlijk ook de ruiter moet in balans zitten, want anders kan paard alsnog NIET ontspannen en zal deze ook niet naar een juiste manier van voorwaartse neerwaartse lijn kunnen gaan.

Je bent goed bezig vandaag Bets, OK dan! !!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:40

Behalve de reeds genoemde voordelen van VWNW is dit er nog 1 voor mij. Als mijn paard erg afgeleid is door zijn omgeving stel ik hem nog wel eens wat lager in. Dan kan hij gewoon minder zien van de omgeving en kan ik hem beter aan het werk zetten.

Ik begin mijn rijden altijd met een paar rondjes aan de lange teugel. Daarna vwnw en daarna hoger instellen. Ik heb een paard wat het moeilijk vind om op de achterhand te blijven en met vwnw wordt hem dat nog moeilijk gemaakt. Tussendoor stap ik een paar rondjes aan de lange teugel en/ of ik rij hem weer een tijdje vwnw. (imo kan alleen een paard met aanleg achter (flink) aan het werk blijven als zijn hoofd zo laag is, voor een minder getalenteerd paard is laag van voor én op het achterbeen erg moeilijk)

Ik ben dus ook absoluut geen tegenstander van 1 van de methodes maar rijd meer met het idee dat af en toe een houdingverandering beter is dan een uur in dezelfde houding te lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:17

At pol013. Het is inderdaad NIET de bedoeling om hele tijd in voorwaartse neerwaarste lijn te rijden, maar ik denk dat jij dat ook bedoeld. Het is een fase waarin je rijd, eerst rechtrichten, juiste drang naar voren, juiste aanleuning dan voorwaarts neerwaarts waardoor paard naar verzameling gereden kan worden en naar de oprichting doorgewerkt kan worden.

Het zijn maar fases waar je doorheen moet lopen om je paard te krijgen waar je hem wil hebben. Maar een van die fases is dus voorwaarts neerwaarts rijden. Knipoog

At Kaja. Ik vind ook dat ik best goed bezig ben vandaag Haha! We liggen wel goed op 1 lijn is het niet??? *o/*

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:20

At pol013 nog even, inderdaad wat jij zegt, als paard moeilijk op achterhand blijft of komt, goed moeten schakelen. Het kan namelijk zijn dat paard teveel gewicht op voorhand wil vast blijven houden en daardoor minder op achterhand komt. Het kan ook zijn dat paard niet volledig rechtgericht is en daarom niet voldoende op achterhand komt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:39

Kaja schreef:
Kafue schreef:

Pfffffff...... Slapen

wat zijn we weer aardig Kaja!!
nutteloze posts in een topic waar niemand wat aan heeft!
daar wordt ik pas moe van Dromen
verder ga ik met bets mee...erg nuttige info!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:47

Het is toch een vast gegeven dat een paard van natuur uit 3/5 van z´n gewicht op de voorhand heeft en 2/5 op de achterhand. Wij willen als ruiters
toch dat mijn paard in gelijkgewichtgaat (ik weet wel dit heet in het nederlands iets anders). Voorwaarts neerwaart zo als het schijbaar modern is, heet eigenlijk teugels uit de hand kauwen. Dit is een tussendoor oefening die het paard ontspant.
De tendens (neiging tot) van voorwaartsneerwaarts moet een paard in elke houding bijbehouden, d.w.z. ook als hij in een hogere verzameling gereden wordt en het hoogste punt tussen de oren is.
Nu terug komend op de gewichtsverdeling, weten we eigenlijk hoeveel gewicht meer op de voorhand komt als het hoofd zeer laag gebracht wordt of dat het zich opricht????? Ik geloof dat vele ruiters die de z.g. nieuwe methode aanwenden daar helemaal gee besef van hebben.
PS: Baucher heeft deze methode ondekt Alwin schockemöhle voor de springdressuur gebruikt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:50

@ Klomp: Ja wat is dat nou weer voor b*llshit zeg..??
Jou commentaar is doeltreffend zeg!

@ Bets: You go girl!! We liggen zeker weer op een lijn! (Gelukkig Knipoog !)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:23

Kaja schreef:
@ Klomp: Ja wat is dat nou weer voor b*llshit zeg..??
Jou commentaar is doeltreffend zeg!

@ Bets: You go girl!! We liggen zeker weer op een lijn! (Gelukkig Knipoog !)

Kaja en Bets, lees de topic van Professor en leer ervan.
Als je je bewust bent van de gewichtsverdeling dan is er niets aan het handje.
Ben je je niet bewust of voel je niet of het paard meer of minder gewicht opde voorhand heeft dan op de achterhand en of het achterbeen actief ondertreed leer dan goed te voelen.
De oefening is van geen waarde als het paard duidelijk op de voorhand gaat lopen. Het uit de handen laten kauwen van de teugels ter controle en ter ontspanning is prima en uitstekend voor het paard.
Ontspanning en inspanning volgen elkaar telkens op.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:04

Nou ik heb altijd geleerd dat paard van achteren uit moet duwen en stuwen, ook al kun je werken naar voorwaartse neerwaartse tendens. Ik trek mijn paard echt niet naar beneden, ik rij op klassieke wijze en heb er veel baat bij. Als mijn paard niet kan ontspannen in de rug, zal hij ook echt niet in voorwaartse neerwaartse tendens lopen en dus meer gewicht van voren ook hebben en misschien niet voldoende recht zijn. Dus het hangt van verschillende zaken af.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:09

Bets schreef:
Nou ik heb altijd geleerd dat paard van achteren uit moet duwen en stuwen, ook al kun je werken naar voorwaartse neerwaartse tendens. Ik trek mijn paard echt niet naar beneden, ik rij op klassieke wijze en heb er veel baat bij. Als mijn paard niet kan ontspannen in de rug, zal hij ook echt niet in voorwaartse neerwaartse tendens lopen en dus meer gewicht van voren ook hebben en misschien niet voldoende recht zijn. Dus het hangt van verschillende zaken af.

Ja Bets, dit wordt een beetje eentonig, maar je haalt me de woorden uit de mond!! Vanaf nu lees ik enkel maar mee.... Knipoog