Pijn, opstandig, speels?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Pijn, opstandig, speels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:08

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, ik ben er zelf nooit bij geweest, maar ik zal het vertellen hoe het mij vertelt is.
Mijn vriendin heeft een pony (is 5 jaar). Soms is er 3 weken niks aan de hand, maar af en toe heeft de pony van die weken, dat ze echt bijna niet de berijden is. Dan gaat de pony bokkend door de bak heen, en dan niet zomaar bokjes, maar echt gemene bokken, om je eraf te krijgen.
Zelf is ze er al best bang van, dus laat ze er een gevorderd iemand op rijden, die zelf ook jonge paarden in rijd, en wel wat ervaring heeft. Die valt zelf ook elke keer van de pony af.
Bij mij komt dit over als pijn, maar het klinkt zo raar omdat het ineens een week tussendoor is.
Longeren kan alleen als ze samen met iemand is, want de pony valt haar gewoon aan. Tegen haar aan stijgeren enzo.
Ik vind persoonlijk ook dat mijn vriendin haar niet genoeg beweging geeft, als de pony een beetje wild is, dan zet ze m gelijk terug op stal. Ook heeft de pony hoefkatrol (gehad?) en ze berijd haar ook niet iedere dag. Dan is het begrijpelijk als ze een beetje druk is. Maar ze is echt extreem (qua bokken en stijgeren, echt gemeen)
Wat zou dit kunnen zijn?
(Het meisje zit nu al te denken om de pony te verkopen, want dit schiet zo niet op )

Bets

Re: Pijn, opstandig, speels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:25

Dit is duidelijk teken van pijn, pony zal teveel op 1 kant belast worden, waardoor meer gewicht op één kant komt en daardoor pijn in rug krijgt met alle gevolgen van dien. Als reactie gaat deze bokken/steigeren of wat dan ook.
Ga klassiek rijden en zoek iemand erbij die er echt ervaring mee heeft om pony en ruiter in balans te krijgen, goed van achteren naar voren rijden en rechtrichten.
Zie veel informatie op mijn onderschriften staan. Mocht je meer informatie willen weten, stuur me pb!!

Sterkte.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:33

Dit klinkt inderdaad als pijn.
Zowiezo moet de pony er vaker uit. Ik probeer vaker, maar zeker 1 keer per week om naast het rijden/longeren mijn paard los in de paddock te zetten. dan kan hij even lekker paard zijn, even lekker razen en bokken als dat nodig is. En dat hebben paarden gewoon nodig.

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:45

Ik zit te denken aan een combinatie..

Het zal idd voor een groot deel veroorzaakt worden door pijn/ongemak
Maar ik vrees dat het daarnaast ook aangeleerd gedrag is, de pony wordt als het ware "beloont" voor zijn slechte gedrag, want als hij zich misdraagt zet je vriendin hem terug op stal.

De beste oplossing lijkt mij om eerst alle ongemakken af te gaan, dus een check up door een da, een tandarts en een goede zadelmaker.
Is dit allemaal bekeken en eventueel opgelost zal er onder goede begeleiding weer een nieuw begin gemaakt moeten gaan worden met de opleiding van de pony.

Hierbij moet vooral gelet worden op consequentie, en het niet belonen van slecht gedrag. Pas als de pony doet wat hem gevraagd wordt krijgt hij een beloning, in de vorm van en aai, ontspannende oefening of afsluiting vna de training....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:51

Dat ligt er nogal aan, wij merken gewoonweg dat veel paarden en ponies zo fes reageren door pijn. Wij zetten ze eerst aan dubbele longe om paard/pony recht te richt, vaak haal je daardoor de pijn weg, of je verminderd de pijn.

Dieren reageren vaak goed erop en als ze merken dat ze niet of nauwelijks pijn hebben, steigeren ze of bokken ze bijna niet. Paarden laten meestal snel weten als ze pijn hebben, ruiter moet daar kenbaarheid aan geven en aandacht aan besteden. Met of zonder begeleiding van een goeie instructeur. Maar alleen kun je zo maar niet aan beginnen.

Dat wil niet zeggen dat het altijd rijtechnisch op te lossen is maar wij merken gewoonweg dat het zo vaak tegenkomt in de praktijk. Waarom zo je dan veel kosten onnodig maken? Tuurlijk is altijd een controle van DA/fysio of wat dan ook, nooit weg Knipoog

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:59

Super bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf ook al tegen haar gezegd dat ze toch wat meer moet gaan doen met haar pony, omdat die nog maar jong is. Maar ze is er zo bang voor, als ze (de pony) 1 keer wild doet met haar hoofd, zet ze 'm gelijk terug.
Dan kun je 100 keer zeggen dat ze dat niet moet doen, maar dat schiet niet op.
Ik zal het zeker doorgeven, dat ze toch een keer iemand erbij moet halen.
Ze wil dr nou ook gaan verkopen, gewoon omdat ze bang is, en dat ze beter een bravere pony kan kopen, omdat ze nou al haar vertrouwen kwijt is. Maar omdat de pony hoefkatrol heeft/had, wil ze haar alleen verkopen aan iemand waarvan ze zeker weet dat die niet 6 keer per week de pony intensief rijd. En veel mensen zijn zo niet te vinden.. Het is allemaal zo moelijk!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:01

Ik ga mee met hierboven dat het en pijn is, maar als de pony wild doet en zei hem gelijk op stal zet kan dit ook in de maling nemen zijn... maar als de pony al hoefkatrol heeft (gehad), dan zal het wel dit zijn of een combinatie...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:06

Ja HKO paardjes/ponies blijven altijd gevoelig, dit is een kunst om er rijtechnisch mee om te gaan. Dat kan wel hoor, maar ruiter moet wel klassieke rijmethode uitvoeren en goed in begeleid worden, anders valt pony altijd terug. Dus bij ruiter word er wel heel wat van gevraagd. Iedereen kan het leren, maar moet er wel in begeleid worden en voor opgeleid worden.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 19:17

Bets schreef:
Ja HKO paardjes/ponies blijven altijd gevoelig, dit is een kunst om er rijtechnisch mee om te gaan. Dat kan wel hoor, maar ruiter moet wel klassieke rijmethode uitvoeren en goed in begeleid worden, anders valt pony altijd terug. Dus bij ruiter word er wel heel wat van gevraagd. Iedereen kan het leren, maar moet er wel in begeleid worden en voor opgeleid worden.

Ze heeft geen les, en ze staat gewoon ergens bij een boer, dus er is ook niet iemand om haar te helpen. De gevorderde ruiter, die rijd wel goed en heeft een goede zit, maar ook niet de informatie en ervaring om haar te kunnen helpen!

Wat raden jullie aan wie ze er bijv. bij zou kunnen halen? DA of iemand anders?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:33

KimBalaa schreef:
Ze heeft geen les, en ze staat gewoon ergens bij een boer, dus er is ook niet iemand om haar te helpen. De gevorderde ruiter, die rijd wel goed en heeft een goede zit, maar ook niet de informatie en ervaring om haar te kunnen helpen!

Wat raden jullie aan wie ze er bijv. bij zou kunnen halen? DA of iemand anders?

Ja alleen een begeleider/instructeur die op juiste manier pony kan rechtrichten en in balans brengen, ook de ruiter in balans kan laten zitten, dus op klassieke wijze laten rijden, dan komt het goed en zul je geen DA nodig hebben.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:41

Djammie schreef:
Ik zit te denken aan een combinatie..

Het zal idd voor een groot deel veroorzaakt worden door pijn/ongemak
Maar ik vrees dat het daarnaast ook aangeleerd gedrag is, de pony wordt als het ware "beloont" voor zijn slechte gedrag, want als hij zich misdraagt zet je vriendin hem terug op stal.

De beste oplossing lijkt mij om eerst alle ongemakken af te gaan, dus een check up door een da, een tandarts en een goede zadelmaker.
Is dit allemaal bekeken en eventueel opgelost zal er onder goede begeleiding weer een nieuw begin gemaakt moeten gaan worden met de opleiding van de pony.

Hierbij moet vooral gelet worden op consequentie, en het niet belonen van slecht gedrag. Pas als de pony doet wat hem gevraagd wordt krijgt hij een beloning, in de vorm van en aai, ontspannende oefening of afsluiting vna de training....

Helemaal mee eens...
Ze moet eerst alles nagaan voordat ze het opgeeft..
Succes!