paard steekt tong uit!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dyaco

paard steekt tong uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:15

Vinden jullie het storend als een paard met zijn tong uit zijn mond loopt? hij word er niet stug van ofzo hij voelt gewoon goed aan het is ook geen verzet want hij doet het ook met longeren bv. en wat kan je er tegen doen evetueel?

evita_

Re: paard steekt tong uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:54

Als het geen medische kwestie is (tandarts erbij?)...

Eigenlijk is het een teken van verzet en spanning. Althans, daarmee is het begonnen. Misschien vroeger iets gebeurt? Maar als er nu normaal met het paard wordt gereden is er niks aan de hand.

Mijn zusje had een paard wat steeds met de tond uit de mond liep en liep te klepperen met zijn lippen. Dat paard was vroeger nooit geleerd om normaal met lichte hulpen te stoppen en omdat er altijd in volle galop op gereden was...kreeg ze dus elke keer een snok in haar mond.

Ze deed het niet als ze in de wei of los liep maar als je erop zat wel. En zodra er meer spanning was nog meer. Maar ik denk niet dat het kwaad kan, het is waarschijnlijk gewoon een manier van het paard om verzet en stress te uiten.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:36

Ik vind het niet storend maar als je op wedstrijden wat hoger komt de jury geloof ik wel...

Mijn vriendin had dat ook en haar instructice zei: Doe die sperriem niet zo los hoe strakker hij zit hoe minder hij zn mond kan openen en dan steekt hij ook zn tong niet uit. En het heeft geholpen! Je moet dan wel zorgen dat het leer van je sperriem soepel is anders breekt hij straks door asl hij toch probeert zn mond open te doen.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:19

Volgens mijn insructriche gaan ze met hun tong uit hun mond lopen als er te veel druk op het bit staat.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:43

soms helpt het, de riempjes losser. Mijn zusje reed altijd met losse teugeltjes en dan deed ie het nog! Het komt inderdaad door teveel teugeldruk..zie mijn verhaal.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:12

ik heb idd mijn neus riem en sperriem erg los zitten op advies van mijn instructrice en ik denk niet dat het zal helpen om hem strakker te zetten en wat betreft dat hij iets mee gemaakt heeft ...kan ik niet voorstellen wat ik heb hem al vanaf dat hij 2 jaar is en heeft dit vanaf het begin gedaan maar die tandarts is misschien een optie alvast bedankt maar tips altijd welkom!

AnneMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:56

dyaco schreef:
ik heb idd mijn neus riem en sperriem erg los zitten op advies van mijn instructrice en ik denk niet dat het zal helpen om hem strakker te zetten en wat betreft dat hij iets mee gemaakt heeft ...kan ik niet voorstellen wat ik heb hem al vanaf dat hij 2 jaar is en heeft dit vanaf het begin gedaan maar die tandarts is misschien een optie alvast bedankt maar tips altijd welkom!

Hoi,

Geef hem langere tijd appel met azijn. Kost Euro. 9,--. Het komt van zijn ingewanden vandaan. Gouden tip, het heeft mijn paard ook geholpen.

Gr.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:34

hoe kom je bij zijn organen uit ? ben best bereid om dat te proberen maar geef eens wat meer uitleg

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:35

sorry ingewanden Bloos

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:31

Wanneer je paard constant de tong uit zijn mond heeft hangen betekend dat een africhtingsfout toch...?

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:03

hij heeft zijn tocg ook niet er helemaal uit hangen het is alleen het begin van zijn tong zou dat zijn een africhtingsfout ?
en wat houd dat dan precies in wat fout (kan) is gegaan ?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:06

nou...wat ik al zei. Het kan komen omdat het paard teveel in zn mond is getrokken...Als een paard teveel met teugelhulp is gereden zal hij altijd een soort druk daar voelen en er voor weg willen lopen. Dat doet hij dus door zijn tong uit te steken. Maar het kan van alles zijn, ieder paard is anders. Mijn paard kantelt zijn hoofd naar rechts als hij zijn bit net inheeft en steekt dan zijn tong uit. Geen idee waarom, maar als ie gaapt doet ie precies hetzelfde. Ligt dus nergens aan! Dus je zou kunnen uitzoeken wanneer hij het precies doet....

Als jij zeker weet dat het niet aan zijn mond ligt, niet aan het hoofdstel, niet aan je hulpen en ook niet aan zijn dieet, dan zou ik het gewoon zo laten. Sommige dingen kun je gewoon niet weten en als het paard er verder geen last van heeft...

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:16

De pony van mijzelf en mijn zus steekt ook zijn tong uit. Hij doet dit als hij niet nageeflijk is of "zwaar" op de hand. Hij heeft deze gewoonte aan het begin van de africhting zichzelf aangeleerd. Inmiddels rijdt ik M1 en mijn zus Z1 ( Utrechts kampioen) Ik heb nog iets meer moeite om Frosty(de pony) een hele proef lang nageeflijk te rijden, maar bij mijn zus is het bijna helemaal verdwenen.
Onze instructrice zegt dat je er eigenlijk niet op moet letten, en dat als je er voor zorgt dat de pony/paard ontspannen en nageeflijk is het vanzelf overgaat. Vingers aflikken