vraag....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:14

mijn verzorgpaard en ik hebben een vraaag (eigenlijk ik Tong uitsteken )

mn verzorgpaard wilt graag in de bak zelf dr tempo beslissen. en het liefst gaan rennen enzo. (staat ook een topic open, waar kan ik de rem vinden)
en ik had woensdag les, en jaa hoor mevrouw doet lekker dr best, en gaat de heletijd boven mijn tempo lopen, veel over gangen proberen te rijden, en ik he haar vak laten wachten.

maar toen zij mn instructrice dat we gingen springen. en ze legt een balk neer, en obartja wordt ineens heel rustig Verward
en na 10 min gingen we balkjes draven, en ja hoor obartja zoekt mn hand op, en ik kon zelf het tempo bepalen. en de rest van de les ging echt super!

nu mijn vraag, hebben jullie dit ook eens gehad? en hoe kan ik het thuis doen? want we hebben spring spullen, maar ik wil niet altijd springen......

thxx!
xxiezz

Lame

Re: vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:23

Ik denk niet dat het aan het springen ligt, maar aan het feit dat je pony wat vermoeider werd..

Ze speelt naar mijn idee een spelletje met je.. Eerst heel hard rennen en daarna als ze moe is kakt ze in.. Probeer toch je eigen tempo te bepalen..

Gaat ze te hard? Langzaam lichtrijden en zet haar maar eens op een kleine volte.. Gaat ze te langzaam, hup benen erbij en voorwaarts rijden...

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:09

Ik denk dat het best aan het springen kan liggen, op dat moment moet ze gaan kijken en opletten waar ze haar benen moet neerzetten om niet over de balken te struikelen.....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:32

@ lame:
obartja is altijd erg druk (sinds ik haar ken) en ze wordt niet moe hoor, tis gewoon volgens mij dat ze dresuur vreselijk saai vind. maar zodra er balken in de bak liggen, wordt ze rustig, en lijkt het wel of ze me dan wel vertrouwd.

@ mamma_suus: tis niet alleen voor de hindernis, tis gewoon dan in de hele bak, ze luisterd dan veel beter! (wat ook lekkerder rijd!)

xxiezz

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:37

Misschien is het dan een oplossing om tijdens het rijden altijd een aantal caveletties weg te leggen, dit is voor je paard alleen maar goed, dan kan je dit later afbouwen...

Of je gaat proberen een manier te vinden zodat ze de dressuur aantrekkelijker vind, misschien meer figuren rijden, nog meer overgangen, dus eigenlijk haar flink aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om snelheid te maken, veel voltes e.d.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:50

Mama_Suus schreef:
Misschien is het dan een oplossing om tijdens het rijden altijd een aantal caveletties weg te leggen, dit is voor je paard alleen maar goed, dan kan je dit later afbouwen...

Of je gaat proberen een manier te vinden zodat ze de dressuur aantrekkelijker vind, misschien meer figuren rijden, nog meer overgangen, dus eigenlijk haar flink aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om snelheid te maken, veel voltes e.d.

heb ik ook gedaan, veel figuren, maar dan komt er protest, en gaat ze met dr hoofd omhoog enzo...
mn instructrice zij ook, dat ik dan voor dresuur misschien beter een martingaal kan gebruiken, maar dat wil ik niet.

caveletties, hoeveel ruimte moet er tussen liggen?
xxiezz

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:58

Dus als ik het goed begrijp gaat ze in protest als je haar aan het werk zet?? Dan kan het zijn dat je haar daar doorheen moet rijden, maar zo op internet daar een verhaaltje aan maken is natuurlijk moeilijk, er kunnen ook weer allerlei andere redenen zijn dat ze dan dus in protest gaat. Ik denk dat in dit geval een martingaal niet veel gaat helpen.

De ruimte tussen de cavaletties liggen aan de grote van je paard en de grote van haar stappen, je kan altijd een beetje schuiven en doen, maar ik deed er altijd een grote pas tussen. (Ongeveer 1.5 meter)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:07

Mama_Suus schreef:
Dus als ik het goed begrijp gaat ze in protest als je haar aan het werk zet?? Dan kan het zijn dat je haar daar doorheen moet rijden, maar zo op internet daar een verhaaltje aan maken is natuurlijk moeilijk, er kunnen ook weer allerlei andere redenen zijn dat ze dan dus in protest gaat. Ik denk dat in dit geval een martingaal niet veel gaat helpen.

De ruimte tussen de cavaletties liggen aan de grote van je paard en de grote van haar stappen, je kan altijd een beetje schuiven en doen, maar ik deed er altijd een grote pas tussen. (Ongeveer 1.5 meter)

*bij rt staat ook op blz 2, waar zit de rem staat meer info over haar*