Schudden met het hoofd in de galop!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Schudden met het hoofd in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 10:59

Ik heb Bagheera nu twee en een halve maand. En eigenlijk pakt ze veel dingen goed op.
Nu schudde ze in het begin best wel erg met haar hoofd. Nu is dit er in de draf en in de stap uit!! En loopt ze in een fijne aanleuning.
Alleen in de galop doet ze het nog steeds. En het varieert per keer. De ene keer doet ze het heel erg en de andere keer nauwelijks.
Mijn instructrise zegt dat ik mijn handen licht moet sluiten als ze dit doet en been moet geven.
Natuurlijk moet ik wel proberen om in de galop mee te veren. Kennen jullie dit probleem en hoe lossen jullie het op?

Amadeo

Re: Schudden met het hoofd in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:58

het ligt eraan wat voor een soort schudden het is. Dat kan ik alleen zeggen als ik zie op wat voor manier en op wat voor moment het paard schudt. Het zou ook een uiting van overtollige energie kunnen zijn, of verzet, of pijn in nek, mond, rug oid.
Ik neem maar aan dat je een goede instructrice hebt die je hier op de correcte manier mee helpt!
succes

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:25

Meer van achteruit rijden en dan rustig een beetje opsluiten van voren.... niet vasthouden maar zachtjes spelen met je teugels....

Heeft mij heel erg geholpen

Succes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:54

een rustige, meegaande hand doet wonderen Haha!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:00

Ik zou je paard gaan longeren met een lichte bijzetteugel (vooral niet te strak). De bijzetteugel zorgt voor een constante aanleuning waarbij een paard dat met zijn hoofd schud al snel zal merken dat dit hem nadeel oplevert.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:02

Joki schreef:
Ik zou je paard gaan longeren met een lichte bijzetteugel (vooral niet te strak). De bijzetteugel zorgt voor een constante aanleuning waarbij een paard dat met zijn hoofd schud al snel zal merken dat dit hem nadeel oplevert.

met een rustige hand krijg je ook constante aanleuning.
longeren is leuk en ook goed maar lost rijtechnisch niets op omdat de ruiter geen aanleuning kan verkrijgen. daar moet dan aan gewerkt worden...lijkt me

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:04

bedoel je duiken naar voren?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:41

van www.spierproblemen.nl

Spierproblemen, hoe te herkennen

Of u nu springt, dressuur, endurance, aangespannen of recreatief rijdt, in alle disciplines wordt spierkracht gevraagd.

Vaak vertellen eigenaren "Ik heb nooit geweten dat mijn paard zoveel problemen had".
Toch geeft het paard vele signalen af. Zoals eerder vermeld spierproblemen sluipen er in.
Ze ontstaan meestal heel geleidelijk. U raakt er min of meer aan gewend.
Realiseert u zich hierbij dat het paard van nature een kuddedier is en niet snel zal opgeven.
Het paard blijft lopen en zijn best doen ongeacht de enorme hoeveelheid pijn. Wel wordt het paard vaak onrustig van pijn en geeft het vele signalen af.

Het betreft een grote opsomming van punten waar uw paard hinder van kan ondervinden. Er staat vast wel één punt bij waar ook uw paard moeite mee heeft. Wij zijn van mening dat zo 'n 85% van de paarden met spierpijn loopt. De één in een hogere mate dan de ander. Wij pleiten er voor om vroegtijdige maatregelen te treffen en het kleine probleem niet laten uitgroeien tot een groot probleem.
Want één gegeven staat vast m.b.t. spierproblemen: ZE GAAN NOOIT VANZELF OVER. Wees eerlijk en denk niet mijn paard heeft dit niet. Bespaar uw paard pijn en ongemak. Bedenk dat spierproblemen in een gevorderd stadium nooit door training opgelost kunnen worden.

Veel voorkomende signalen:

Niet graag gepoetst willen worden, het hangt af van de mate van spierpijn of het het hele lichaam betreft of enkele plekken. Spierpijn geeft ook aan de oppervlakte pijn, U kunt dat bij u zelf voelen als u ergens gevoelige spieren heeft.,U hoeft maar lichte druk uit te oefenen en u voelt pijn.
Niet graag gezadeld willen worden.
Geen stelling willen nemen naar links en/of rechts.
Geen plezier beleven aan het rijden.
Knikken in de voorknieën (ook op stal).
De voorbenen niet recht onder de massa plaatsen (ook in stilstand, in de box).
Onregelmatige stap en/of draf.
Niet voorwaarts neerwaarts kunnen rijden.
Bij het springen altijd vanuit dezelfde galop (linker of rechter) de hindernis over.
Moeilijk in galop kunnen aanspringen.
Het hoofd schudden.
Hoofd en hals kantelen.
Niet willen verzamelen.
Moeite met lengtebuiging.
Niet recht kunnen stellen op rechte lijn.
Het ene voorbeen hoger optillen bij het springen.
Weigeren voor een hindernis terwijl dat eigenlijk niet bij het paard past.
Een hupje geven bij het aandraven.
Niet goed door de schouder kunnen bewegen, korte bewegingen.
Niet willen nageven, zwaar in de hand zijn, geen fijne aanleuning.
Knarsetanden tijdens het rijden.
Balansproblemen.
Onrustig in gedrag (vluchtgedrag).
Chagrijnig gedrag.

Een paard heeft twee kanten, het kan zo zijn dat een probleem zich maar op één hand tijdens het rijden manifesteert. Ook dit duidt dan op spierproblemen en niet op onwil!

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:44

Bedankt voor de tips!