paard komt terug op de hindernis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

paard komt terug op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 09:27

Ik spring heel graag en mijn paard vind het ook leuk. Spring elke week met hem. Maar er is een probleem, hij komt heel erg terug op de hindernis. Dan rij ik er in een stevig tempo op af en gaat ie steeds langzamer (hoe hard ik ook drijf) en dan moet ie op het laatst een hele grote sprong maken om er nog overheen te komen.
Laatst heb ik twee keer met een ander paard gesprongen en die trok juist heel erg naar de hindernis toe, dat springt veel lekkerder.
kan ik dit mijn paard ook leren? En hoe doe je dat?

Vroeger was het echt een scheurmonster en gooide hij alle balken eraf omdat hij te snel ging, nu is dat opeens helemaal anders. Met wedstrijden is hij wel gewoon wakker.

Lame

Re: paard komt terug op de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:26

Vind ie het nog wel zo leuk?

Ik zou niet weten wat je meer kan doen dan je benen er aan en gaan.. Niet losgooien van voren, wel contact houden.. Geef hem in de afzet nog een extra klapje met de zweep op z'n schouderblad?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:33

Een oud verzorgponytje van mij ging zelfs vol op de rem vlak achter de hindernis. En dat was volledig terecht, want we sprongen zonder zadel, en elke keer dat ze sprong kreeg ze 'n enorme ruk in d'r bek.

Let op dat je dat niet doet, dus geef hem voldoende ruimte van voor. Wel aanleuning houden natuurlijk. Als het probleem hier ligt, zal hij doorkrijgen dat de ruk-in-z'n-mond uitblijft, en hij dus gewoon normaal door kan lopen op de hindernis af.

Verder moet je jezelf inderdaad afvragen of hij 't nou ook nog wel zo leuk vindt. Wat gebeurt er als je 'n paar weken niet meer springt, en daarna verder gaat?

En het kan zijn dat ie last van z'n voorbeen heeft, wat vooral pijn doet als hij landt na de hindernis. Dan zal hij langzamer gaan van "moet dat nou weer? Dat doet pijn...".

Heb je springles? Misschien dat je instructrice je dan verder kan helpen. Zo niet, dan kunnen 'n paar lesjes nooit kwaad.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:41

Hij krijgt absoluut geen klap in z'n mond, want daar let ik heel goed op.
Ik heb nu nog geen springles, maar 1 april ga ik naar een andere stal en daar krijg ik dan wel af en toe springles.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:47

Het kan zijn dat hij het springen gewoon niet meer zo leuk vind. Jonge paarden vliegen vaak als een dolle op een hindernis af en vinden het geweldig, zeker als ze zelfvertrouwen krijgen van hun baasje. Maar oudere paarden, die al vaker hebben gesprongen hebben er op een gegeven moment soms moeite mee. Ik heb een Z springen (2x) paard gehad en die weigerde op een gegeven moment steeds. Met geen zweep kreeg je hem over de hindernis!

Als er lichamelijk niks aan de hand is kun je proberen je paard weer enthosiast te krijgen. Dus probeer eens wat interessante hindernissen te rijden..of buiten springen. Probeer eens een wedstrijdje er van te maken, als het paard jouw spanning voelt....

Wij hebben het springen echt speciaal gemaakt voor dat paard. Crossjes met andere paarden, gewoon de spanning er in houden. Want het paard weet op een gegeven moment gewoon wel dat ie over een hindernis met balkjes heen komt. En niet te vaak springen..maar dat doe je niet als je het 1 keer in de week doet.

Als het paard niet onzeker is om te springen dan is dit misschien een oplossing.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:44

laat hem eens los springen, en kijk goed (!) hoe hij reageerd enzo, weigerd ie, omdat ie een teken van iets geeft, probeer dat dan op te lossen!

en laat het springen soms eens weg, en ga met dresuur 2 weken verder, of longeer hem ipv rijden.
breng wat afwisseling.,

xiez

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:25

Dat 'ie vroeger te snel sprong en balken meenam is al fout. Meestal ligt de oorzaak bij de ruiter. Een paard dat over hindernissen heen stormt (en dat ook nog eens slecht doet) is meestal slecht beleerd of ongehoorzaam.

Als hij nu zo aarzelt is er intussen iets gebeurd. Heeft 'ie zich eens flink bezeerd met springen? Was een wedstrijdparcours te zwaar? Is 'ie fysiek nog in orde? Is de vertrouwensband tussen jou en je paard er nog wel?

Dat je met een ander paard wel lekker springt kan wel kloppen. Een geroutineerd paard lost tijdens de sprong veel zelf op, ook als 'ie wat minder wordt aangestuurd.

Als ik jou was zou ik een flink stapje terug doen. Lagere hindernissen, in-uitjes, balk op galopafstand als geheugensteuntje, springen aan de longe. Tot 'ie weer met vertrouwen springt en jullie weer vertrouwen in elkaar krijgen.

En vooral: doe dat onder instructie. Alleen kom je er niet zo makkelijk uit.