achterijzers tikken tegen elkaar...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auke07

achterijzers tikken tegen elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:00

heej bokkers!

Zoals de titel al zegt:
als ik aan het draven ben, maakt niet uit welke draf, tikken de ijzers tegen elkaar. Het is niet zo dat de ijzers er daardoor af gaan(hoewel het erafgaan er mss wel door beinvloed wordt),
maar het is toch hinderlijk.

Ik rij voornamelijk buiten en geen dressuur en ik heb ook niet de mogelijkheid om in een goeie bak te oefenen op de achterhand ofzo.

Ik heb met haar aan de hand gedraafd om te kijken hoe het precies ging, maar het lijkt wel of ze wat naar binnen 'zweeft' met haar achteronderbenen, dus naar elkaar toe!! Ik zeg het mss een beetje vaag, maar ik kan het niet anders uitleggen Haha!

Als er nog meer verduidelijking nodig is, zeg het maar!!!

Ik hoop dat iemand tips heeft om er iets tegen te doen, alvast bedankt!!

x_Irisje_x

Re: achterijzers tikken tegen elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:42

Mijn springpaard doet dit soms ook. Ik heb het ook al aan de dierenarts gevraagd maar deze zegt dat hier niks aan gedaan kan worden. Je paardje is gewoon nauw met zijn achterbenen.

Waardoor het bij mij nog weleens minder word is als ik voltes rij. Als ik jou was zou ik je paard wel achterbeschermers om doen. het kan zijn dat hij met zijn ijzers onder tegen zijn benen komt.

groetjes iris

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:07

heej,
ik heb ook wel eens gelezen(in de Bit) dat als je dat hoort(dat tikken) dat een paard dan op de voorhand loopt!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:12

Iris_panta schreef:
Waardoor het bij mij nog weleens minder word is als ik voltes rij. Als ik jou was zou ik je paard wel achterbeschermers om doen. het kan zijn dat hij met zijn ijzers onder tegen zijn benen komt.

bedoel je van die kogelbeschermers?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:12

Nooit geweten dat een paard op zijn voorhand loopt als de achterijzers tegen elkaar aantikken. Waarschijnlijk is je paardje inderdaad nauw gebouwd bij de achterbenen. Je kunt springschoenen omdoen om te voorkomen dat ze zich boven de kroonrand bezeert. Komt ze niet met de achterhoef tegen de voorhoef aan? Dit kan namelijk ook heel goed.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:23

Huisvrouw schreef:
Nooit geweten dat een paard op zijn voorhand loopt als de achterijzers tegen elkaar aantikken. Waarschijnlijk is je paardje inderdaad nauw gebouwd bij de achterbenen. Je kunt springschoenen omdoen om te voorkomen dat ze zich boven de kroonrand bezeert. Komt ze niet met de achterhoef tegen de voorhoef aan? Dit kan namelijk ook heel goed.

nee, ik weet zeker dat dat niet zo is!! Maar bedankt voor je re!!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:27

Maaikelove schreef:
heej,
ik heb ook wel eens gelezen(in de Bit) dat als je dat hoort(dat tikken) dat een paard dan op de voorhand loopt!!

oow sorry ik dacht voorijzers tegen achterijzers Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:14

je kan springschoenen achter omdoen.. deden wij ook wel eens!

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:35

Mijn paard heeft het ook, het maakt af en toe een vreselijk lawaai. Het was eerst nog erger maar toen bleek dat de hoefsmid er te grote ijzers onder had gezet. Ik ben bang dat het bij mijn paard mede aan de manier ligt waarop de ijzers er onder zitten. En ik overweeg dan ook om de eigenaar te vragen om naar een andere hoefsmid te gaan.
Suc6 er mee ik ben benieuwd waar het nu van komt.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:36

Het is een vorm van strijken met de achterbenen en er is wel degelijk wat aan te doen. Overleg even met je hoefsmid, dan zet hij/zij er strijkbeslag onder, mijn paard heeft er nu helemaal geen last meer van. Slordig trouwens dat je hoefsmid tot nu toe niets gemerkt heeft, het paard stond immers al op ijzers.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 19:34

patos schreef:
Het is een vorm van strijken met de achterbenen en er is wel degelijk wat aan te doen. Overleg even met je hoefsmid, dan zet hij/zij er strijkbeslag onder, mijn paard heeft er nu helemaal geen last meer van. Slordig trouwens dat je hoefsmid tot nu toe niets gemerkt heeft, het paard stond immers al op ijzers.

Mn hoefsmid heeft er idd nooit iets van gezegd, raar...zal er zelf maar naar vragen dan de volgende x
ik heb nu strijklapjes vanachter en er zaten gelijk beschadigingen op van het strijken...