Wil niet altijd aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarThi

Wil niet altijd aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:46

Hey,
Ik heb een KWPN ruin van 11 jaar.
In stap loopt hij heel netjes aan de teugel maar zodra ik harder begin te stappen of begin te draven gaat hij gelijk met zn hoofd naar boven.
Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen?
Ik rijd hem tegenwoordig ook met martingaal en dat helpt best wel maar niet echt super.
In galop doet hij het ook niet.
Heeft er iemand een oplossing???
Ow jah, ik longeer hem ook wel eens met passoa en dan doet hij het wel maar jah dan moet ie wel, maar als ik daarna dan wil rijden gaat zn hoofd gelijk weer naar boven.

xxx Carmen

Djammie

Re: Wil niet altijd aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:17

Het is natuurlijk heel erg moeilijk te beoordelen vanachter een computerscherm, maar als ik je verhaal zo lees denk ik toch dat het te maken heeft met een tekort, zoniet ontbreken aan, impuls..

Is het misschien mogelijk dat een (gediplomeerde) instructeur/trice een keer van de grond af mee kijkt wat je precies doet, en hoe je paard precies loopt?

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:24

Ik krijg ook vaak dressuurles maar dat helpt niet echt veel.
Soms helpt het wel omdat ik mn handen te vast zet, maar zoveel helpt het niet.

Toch bedankt voor je reactie

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:25

thibeaulover schreef:

Dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere instructeur Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:30

talented schreef:
thibeaulover schreef:

Dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere instructeur Lachen

Zou ik ook zeggen als het niets helpt. Maar wat doe je in stap waardoor het wel lukt, en in draf niet? Probeer gewoon door steeds kleine ophoudingen met beide handen te maken (niet zagen cq trekken) en been te geven hem in de goede richting te drijven...verder is moeilijk uit te leggen hoe ik het doe. Als ik losrijd dan rijd ik hem eerst los teugeltje dan lekker lang en laag en daarna pak ik hem wat op. Komt hij omhoog dan maak ik een ophouding en geef been waardoor die gelijk weer afbuigt en ontspannen doorloopt...maar je moet er niet te veel op focussen, omdat je dan vaak teveel je handen gebruikt ipv je been.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:28

Je kán harder trekken, je handen vastzetten, sporen om en zweep meenemen en vergeet geen scheper bit.

Je kan het ook goed doen door de achterhand eronder te zetten.
Dmv. overgangen, balkjes draven, heuveltjes nemen wordt de achterhand sterker. Door de motor van achteren goed aan te houden, gaat hij beter op de achtehand lopen.
Hierdoor gaat hij ook over zijn rug lopen, die wordt een beetje bol, en de hals volgt doe 'bolling' van de rug. Zo hoort het en niet anders.

In later stadium als hij constant lekker aan het bit loopt kan je wat meer oprichting gaan vragen en komt alles goed. Maar helaas duurt deze manier wat langer dan wanneer je het met andere troep probeert op te lossen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:24

Het hangt er van af wat je wilt: nageeflijkheid of je paard in de krul.

Om een krul in zijn hals te krijgen kun je aan het werk gaan met scherpe bitten, handen vastzetten, martingalen enz. Erg onprettig en ongezond voor je paard overigens.

Om je paard nageeflijk wilt krijgen moet je zorgen van een verbinding van achter naar voren over de rug. Als je dat wil bereiken zul je een goede intructrice moeten opzoeken.

Verder: Zie sticky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:41

Mijn mening; aan de teugel bestaat niet. Nageeflijkheid wel.

Voorrrrwaartsss Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:59

beste tip; let op hier komt ie: een andere goede instructrise!!
beetje cliche misschien, maar wel de juiste tip. Knipoog

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:48

laurae schreef:

Om een krul in zijn hals te krijgen kun je aan het werk gaan met scherpe bitten, handen vastzetten, martingalen enz. Erg onprettig en ongezond voor je paard overigens.

Om je paard nageeflijk wilt krijgen moet je zorgen van een verbinding van achter naar voren over de rug. Als je dat wil bereiken zul je een goede intructrice moeten opzoeken.

een martingaal kan daar niets aan doen hoor..en is tog niet ongezond..
nja!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:49

waarom is iedereen zo gebaseerd op *aan de teugel* rijden Bloos
-neem een andere instructrice
-rijd veel voltes en overgangen

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:06

ilufprincess schreef:
laurae schreef:

een martingaal kan daar niets aan doen hoor..en is tog niet ongezond..
nja!

Als je een martingaal gebruikt om je paard 'aan de teugel' te krijgen dan is dat net zo schadelijk als dat je je paard op je handen naar beneden trekt. Als je hem instelt zoals het zou horen, dus helemaal los tenzij hij zijn hoofd omhoog gooit is het niet schadelijk (hoewel je naar mijn mening beter naar de reden van het omhoog gooien kunt gaan zoeken, maar dat is weer wat anders).

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:25

Hey,
Bedankt voor alle reacties.
Mn paard loopt nu wel al beter aan de teugel doordat ik nu balkjes loop en veel met hem spring.
Die martingaal helpt uiteraard wel door middel van dat hij zn hoofd af en toe omhoog slaat.
Ik neem zowieso al een andere instructrice want die ik nu heb die gaat er mee stoppen.
Ik neem nu ook een scherper bit, maar ik weet nog niet welke.
Als iemand suggesties daarvoor heeft (welk bit ik kan gebruiken) dan laat je maar weer een bericht achter.

BEDANKT!!!!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:50

ik heb zel;f een pelhm met dubbelle teugel mijne reageert er alleen heel heftig op maar andere op mijn stal lopen er beter op

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:32

dit geloof je toch zeker niet Boos!

weet tegewoordig niemand meer wat een sarcastische opmerking is....

@thibeaulover:
het kan ook zijn dat ik het nu verkeerd opvat hoor maar ga je nu echt een scherper bit gebruiken Verward in dat geval zou ik er gelijk een slof om gooien en een S*T erin hangen... pak de scherpste sporen die er zijn en ga lekker met je handen zagen en schoppen als hij niet vooruit wil.... Haha!
wekt altijd Haha! Clown

succes nog verder Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:48

steffie4ever schreef:
dit geloof je toch zeker niet Boos!

weet tegewoordig niemand meer wat een sarcastische opmerking is....

@thibeaulover:
het kan ook zijn dat ik het nu verkeerd opvat hoor maar ga je nu echt een scherper bit gebruiken Verward in dat geval zou ik er gelijk een slof om gooien en een S*T erin hangen... pak de scherpste sporen die er zijn en ga lekker met je handen zagen en schoppen als hij niet vooruit wil.... Haha!
wekt altijd Haha! Clown

succes nog verder Knipoog

Helemaal mee eens, ook namens mij veel succes! Ennum hou ons op de hoogte he Knipoog

Stephanie, wat een smileys joh, in een melige bui? Knipoog

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:49

zo kan je dat noemen ja Knipoog
door dit topic heb ik weer fantasie Haha!

maar even ontopic weer: hou ons op de hoogte en nogmaals succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:40

thibeaulover schreef:
Hey,
Mn paard loopt nu wel al beter aan de teugel doordat ik nu balkjes loop en veel met hem spring.
Die martingaal helpt uiteraard wel door middel van dat hij zn hoofd af en toe omhoog slaat.
Ik neem zowieso al een andere instructrice want die ik nu heb die gaat er mee stoppen.
Als iemand suggesties daarvoor heeft (welk bit ik kan gebruiken) dan laat je maar weer een bericht achter.

BEDANKT!!!!

Jeetje mina lees je wel wat hier staat.Natuurlijk moet je niet een scherper bit gaan nemen je moet gaan rijden.Zoek nu dan wel een instructrice die weet waar die het over heeft en jou op de juiste manier leert te rijden en niet iemand die erg goed koop is en jou je paard in de krul laat trekken.
Voor de zoveelste keer je rijdt een paard niet aan de teugel maar je rijdt een paard nageeflijk.Als je niet weet wat dat is kun je dat beter even opzoeken.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:23

Ik ken je probleem, ik heb er zelf namelijk ook last avn.. wat ik doe als ik met m'n pony ga draven is haar eerst even laten draven zonder aan de teugel te rijden, en dan de teugel iets oppakken en dan gewoon rustig gaan spelen, uiteindelijk komt ze dan wel. naar beneden.. maar ik heb er zelf ook nog steeds last van hoowr..Boos!

Eefskuh..

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:42

Moet je vooral doen een scherper bit in hangen.... Boos! Als je wil dat je paard een hekel krijgt aan rijden!!! een vriendin van mij had dit probleem ook en zij heeft juist een zachter bit in gehangen waardoor die meer ging schuimen. ff denken hoe oftie heet....Hij is wel duur hoor!!
een dubbelgebroken koperen trens. Pling

JE MOET ECHT GEEN SCHERPER BIT NEMEN HOA!!! MEER INPULS (niet dat dat bij mij altijd lukt maar tog.....) Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:51

thibeaulover schreef:
Hey,

BEDANKT!!!!

Hallo hallo, waar ben je mee bezig? Een paard kan niet binnen vier dagen al beter lopen en beter aan de teugel gaan omat je er mee springt.
De martingaal kan NOOIT een hulpmiddel zijn om het paard aan de teugel of in de houding te laten lopen.
Een scherper bit? Dus je gaat het paard straffen omdat je het zelf niet goed doet? En wat ga je dan doen als het paard op dat scherpere bit niet meer reageert? Een nog scherper.
Hulpteugels en scherpere bitten, spijt me wel alleen de fabrikant en de rutiersportzaak word er beter van en jij houd jezelf voor de gek.

Ik zou als ik jou was heel naargeestig op zoek gaan naar iemand die jou les kan geven en dan aub iemand die beter is dan dat waar je nu les van gehad hebt.

Even off topic dat bedoel ik nou met slecht les krijgen mensen. Instructie is zo belangrijk en het lezen van geschikte boeken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:52

thibeaulover schreef:
Hey,

BEDANKT!!!!

Hallo hallo, waar ben je mee bezig? Een paard kan niet binnen vier dagen al beter lopen en beter aan de teugel gaan omat je er mee springt.
De martingaal kan NOOIT een hulpmiddel zijn om het paard aan de teugel of in de houding te laten lopen.
Een scherper bit? Dus je gaat het paard straffen omdat je het zelf niet goed doet? En wat ga je dan doen als het paard op dat scherpere bit niet meer reageert? Een nog scherper.
Hulpteugels en scherpere bitten, spijt me wel alleen de fabrikant en de rutiersportzaak word er beter van en jij houd jezelf voor de gek.

Ik zou als ik jou was heel naargeestig op zoek gaan naar iemand die jou les kan geven en dan aub iemand die beter is dan dat waar je nu les van gehad hebt.

Even off topic dat bedoel ik nou met slecht les krijgen mensen. Instructie is zo belangrijk en het lezen van geschikte boeken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:05

Kafue; Je verhaal is heel goed, maar 1x is genoeg Knipoog

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:20

Ik neem een scherper bit omdat mijn paard heel erg racet!!!
Dus niet omdat ik hem aan de teugel wil laten lopen!!!
En als je nu nog commentaar hebt dan hoor ik dat graag nadat je dit mailtje gelezen hebt!!

En dat van dat hij nu ineens wel aan de teugel komt, komt doordat ik een betere instructeur heb gevonden.

Dus...!!!

Maar het gaat nu dus wel idd beter omdat ik een andere instructeur heb gevonden namelijk: Ilyo de Loos en die geeft super springles maar ook dressuurles aan mij.

xxx Carmen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:03

Zou je niet eerst gaan bedenken wáarom je paard hard loopt? Waarschijnlijk omdat jij hem ergens geen plezier mee doet. Danwel rijtechnisch danwel lichamelijke klachten.