Wat moet je doen als je paard stijf is?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je een paard kopen wat stijf is?

Poll eindigt op

Ja waarom niet?!
9 (60%)
Nee, dat zijn alleen maar problemen
3 (20%)
Ik zou het niet weten
3 (20%)

Totaal aantal stemmen: 15

JenniferJane

Wat moet je doen als je paard stijf is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:16

[b]Hallo, Ik ben bezig met een paard te kopen. Haha! Toen ik er proef op gereden was hij erg stijf. Verdrietig Hij is namelijk een lange periode niet bereden. Wat moet ik doen als ik hem heb? Rekening houden met rijden?Iets anders bijvoeren? Alle tips zijn welkom!!!![url]

Evelijn

Re: Wat moet je doen als je paard stijf is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:25

Ik zou hem zeker goed medisch laten onderzoeken. Want het zou kunnen komen doordat hij lang niets heeft gedaan maar er zou ook iets medisch achter zitten.
Heeft hij op box gestaan of in de wei? Hoe oud is het paard? Wat voor nivo heeft hij? Wat voor werk wil je met hem doen?
Zou er bij zo'n grote aanschaf als een paard zeker wel goed over nadenken. Misschien je instructeur of iemand anders die jij goed vind rijden ook even laten proefrijden. Om nog een extra objectieve mening te hebben.

Veel succes en plezier met je aankoop Lachen

JenniferJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:39

Hij word dit jaar 8. Heeft weidegang gehad en stal elke dag. Ben van plan om lekker met hem buiten te rijden en soms klein beetje dressuur. Krijg hem zowieso een periode op proef en een goede kennis ( die heel erg goed kan rijden en er veel verstand van heeft gaat er ook naar kijken en als ze iets ziet laat ik hem hier door de dierenarts nog effe keuren) De reden van verkoop is ook dat hij niet persee weg moet maar ze willen graag dat hij goed tehuis krijgt en dat iemand ook tijd heeft om hem te bereiden.

JenniferJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:41

IK bedoel berijden. En hiervoor is er ook alleen maar buiten op gereden en in de bak ( nooit wedstrijden ofzo)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:57

Ik zou hem in ieder geval gewoon laten keuren, juist als er niks aan de hand lijkt, kan er heel goed een verborgen gebrek zitten.

Op zich is het niet gek dat dit paard wat stijf is, maar een medisch probleem zou je altijd moeten uitsluiten als je een paard koopt!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:42

JenniferJane schreef:
Hij word dit jaar 8. Heeft weidegang gehad en stal elke dag. Ben van plan om lekker met hem buiten te rijden en soms klein beetje dressuur. Krijg hem zowieso een periode op proef en een goede kennis ( die heel erg goed kan rijden en er veel verstand van heeft gaat er ook naar kijken en als ze iets ziet laat ik hem hier door de dierenarts nog effe keuren) De reden van verkoop is ook dat hij niet persee weg moet maar ze willen graag dat hij goed tehuis krijgt en dat iemand ook tijd heeft om hem te bereiden.

Ik weet niet of je de mensen kent van wie je hem gaat kopen maar dit kan ook een verkoop praatje zijn dat ze alleen willen dat hij een goed plaatsje krijgt.En ik zou zowiezo hem door de dierenarts laten keuren dan heb je zwart op wit of hij gezond is of dat er wat mis is en dit is niet zo heel erg duur hoor dus om de kosten hoef je het niet te laten.Het kan best zijn dat hij stijf is doordat er een tijd niets met hem gedaan is maar er kunnen ook andere medische oorzaken voor zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:57

nee niet zo maar kopen
misschien kan je er een fysiotherapeut naar laten kijken of het een groot probleem is
stijfheid kan veel oorzaken hebben
b.v. artrose in de sprongen, pijn in de ondervoeten (straalbeentjes)(oude) peesblesure,
het paard gaat dan compenseren en krijgt spierpijn
als je hier mee gaat tobben kost dat je echt handen vol met geld
verder:
word het paard boos met opzadelen? (in de stal)
zwiept het veel met z'n staart?
loopt het erg scheef?
draagt het z'n staart scheef?
allemaal zaken die duiden op fysieke (rug) klachten

ik dacht anderhalf jaar ook een paard met fysieke problemen op te knappen
werd wel gewoon goedgekeurd door de dierenarts maar bleek later van alles te hebben
ik ben echt enorm veel geld kwijt geweest aan dat paard en het is nooit meer goedgekomen

voortaan laat ik een paard met problemen gewoon staan
of ik moet hem voor de slachtprijs kunnen kopen

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:59

unamie schreef:
word het paard boos met opzadelen? (in de stal)
zwiept het veel met z'n staart?
loopt het erg scheef?
draagt het z'n staart scheef?
allemaal zaken die duiden op fysieke (rug) klachten

Ik weet niet of mijn paard echt scheef loopt, maar ze heeft wel problemen met erg vastzitten op links, bijt met aansingelen en draagt haar staart scheef Bloos! Ik heb een boek over paardenmassage, zal het toch eens gaan proberen bij haar rug om te zien of het scheelt...

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:08

Het feit dat hij z'n staart scheef draagt zou me meer zorgen maken dan dat hij wat stijf is...!!

Ik zou m zelf dan niet zo snel kopen, maar zoals eerder gezegd: laat m sowieso keuren (door een DA en geen fysio).