Pony steigerd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Pony steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:08

Mijn pony is nu 7 jaar en leert het steigeren maar niet af
als ze gewoon ergens geen zin in heeft steigerd ze af en
toe gaat het zelfs zo ver dat ze zich naar achter laat klappen
wat kan ik hier aan doen niks helpt maartingaal tiederman
alles hebben we geprobeert maar niks helpt

wie heeft er een tip het begint me namelijk echt te irriteren

JulienSVU

Re: Pony steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:11

Ik kan begrijpen dat jij je hier aan ergerd!! Het is ook levensgevaarlijk wanneer je met je pony achteroverklapt! dit moet zeker op korte termijn ophouden. Je moet goed nagaan of dit gedrag van je pony geen medische oorzaak heeft. En ga eens na sinds wanneer hij het doet. Is er in het verleden soms iets gebeurd waarop hij zo reageerd?
Echt advies kan ik je niet geven want als vooruit schoppen al niet helpt zie ik het al niet echt zitten.. Zie dit niet te lang aan want het is ook een risico voorjezelf!

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:18

hoi ik weet niet of je al rauwe eieren gebruikt heb??
het sschijnt goed te werken bij de meeste gevallen!!
klinkt misschien raar maar het kost haast niets dus waarom zoou je het niet proberen??
moment dat je pony steigerd moet je 1 of 2 eieren kapot slaan (snel)
tussen haar oren ,,, en je pony zal denken dat ze haar hoofd gestoten heeft en dater bloed naar beneden loopt!!
sommige paarden schikken er zo erg van dat ze zichzelf op de grond laten vallen!
maar heb dit nooit zelf aan de hand gehad dus ??
maar in ieder geval succes ermee

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:34

jah we hebben al een keer met een fles water gedaan maar het helpt niet er is wel wat in het verleden gebeurt ze is vreselijk mishandelt 5 jaar lang geslagen geschopt alles express met een parplu achterna gezeten want dat vonden ze grappig plastic zakken laten klappen ik heb er een jaar over gedaan om normaal bij haar te kunnen komen nu eindelijk rij ik een jaar op der en nu begint ze met steigeren ik erger me hier rot aan want ik blijf zitten en zodra ik blijf zitten laat ze zich naar achter klappen gellukig niet buiten maar wel in de bak ik heb al een keer bijna me rug gekneust en dat wil ik liever niet ik wil der ook geen ander op laten rijden want stel je voor wat er met diegene kan gebeuren ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat ik hiermee aanmoet ik hou zoveerl van dat beesie en af en toe doet ze het niet bewust maar dat komt ook door haar verleden en ik kan haar gewoon niet verkopen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:14

Oplossing in eerste instantie niet gaan rijden met werken aan vertrouwen.

Een paard dat achter over klapt en dat bewust doet ziet geen andere uitweg. Dus laatste redmiddel zeg maar en daarom werken aan het vertrouwen voordat je er weer opstapt.

Verder sluit medische redenen uit door haar geheel na te laten kijken.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:41

Mijn pony wil ook welleens steigeren, maar als je hem goed vooruit biljft rijden, krijgt hij de kans niet eens om te steigeren.

Maar als het echt te erg wordt, zou ik ff niet meer rijden en elke dag goed longeren en weer rustig aan beginnen. Praat erover met je instructrice, misschien heeft die een goede oplossing en kan ze je helpen je pony het af te leren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:31

kita schreef:
hoi ik weet niet of je al rauwe eieren gebruikt heb??
het sschijnt goed te werken bij de meeste gevallen!!
klinkt misschien raar maar het kost haast niets dus waarom zoou je het niet proberen??
moment dat je pony steigerd moet je 1 of 2 eieren kapot slaan (snel)
tussen haar oren ,,, en je pony zal denken dat ze haar hoofd gestoten heeft en dater bloed naar beneden loopt!!
sommige paarden schikken er zo erg van dat ze zichzelf op de grond laten vallen!
maar heb dit nooit zelf aan de hand gehad dus ??
maar in ieder geval succes ermee

ja hoor weer z'on fantastische oplossing Verdrietig !!!
dit paard is mishandelt geweest en dan vererger jij het met het stuk slaan van eieren?? errug slim...NOT!!
ga zoals josien al aangeeft eerst werken aan het vertrouwen van je pony vanaf de grond.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:02

wanneer gaat hij steigeren bij het rijden zomaar ineens of als je iets van hem verlang (dat je een oefening aan het rijden bent) want misschien zou ik je dan wat tios kunnen geven

heb zelf ook een pony gehad die dit deed en deze was vroeger ook mishandeld en eieren en dat soort dingen werkte dan ook averechts dus misschien kan ik je helpen

groetjes bren

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:36

dat van die eieren vind ik ook niet echt een goed idee, je paard wordt dan mss alleen maar nerveus!
Het hoeft trouwens ook niet altijd aan het paard te liggen, let eens op of je zelf niet gespannen bent? Daar kan het ook aan liggen!!!!!!
Zorg iig geval dat je heb goed voorwaarts houdt zodat je paard geen kans krijgt om omhoog te komen!
suc6...

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:59

mijn pony deed dit ook toen heb ik een poosje zonder hooftstel gerede en nu gaat het goed en ook een tijdje zonder zadel (wel met iemand er naast Haha! ) en nu gaat het goed Ja

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:55

nou kijk ik heb wel heel veel vertrouwen van der maar het is het rijden in de bak als ze hard aan het werk moet ik heb eerst gewoon paar rondjes door de bak gehobbelt zonder dingen te vragen en nu ga ik vragen niet dwingen hoor gewoon rustig aan en dan weigert ze alles want vertrouwen heb ik ik kan met er naar buiten met halstertje en teugeltjes en dan stappen draven galoperen het is echt de bak

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:50

Ja daar is de truuk met de eieren weer Haha! Haha!

A) moet je dan dus met 1 of meer eieren in je hand gaan rijden je kan ze in je zak doen maar dan ben je telaat als je eerst dat ei uit je zak moet halen.
B) moet je dan terwijl je paard stijgert, erop blijven zitten met 1 hand in baland houden, 1 teugel laten schieten en 1 of maarliefst twee eieren op zijn kop kapot tikken ..

Ik wens je veel succes!!

Als je kan voelen aankomen dat het paard het gaat doen iemand erbij roepen en aan de longeerlijn gaan rijden en diegene die je longeert je paard naar voren laten houden als ze omhoog wil je paard moet (in de meeste gevallen) vaart minderen om omhoog te komen en dan dus naar voren door tikken met de longeerzweep.

Dikke kans dat je dit een keer of 100 moet doen bij een paard dat zo is behandeld en er is zelfs een kans dat je het er niet uit kan krijgen.
Een paard dat zo bang is gemaakt moet je niet gaan meppen en nog banger maken. Je moet maar één ding en dat is vooruit .. hoe dan ook vooruit.
Iedere keer dat je het kan voorkomen belonen.
Niet het paard wegzetten nadat hij in verzet is geweest eerst doorrijden tot het zich wil ontspannen. Soms moet je dan en keer zo doorrijden dat hij te moe is om zich te verzetten maar moe worden doet hem geen pijn en maakt hem niet bang.

En voor je er allemaal hulpteugels en toestanden op los laat, kijk even de rug het gebit en je zadel na of laat het door een DA nakijken.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:34

zoals boven vermeld rijdt het paard naar voren bv met een zweep of de truuk met de eieren.
dit kan bij sommige paarden zeker heel goed werken maar bij mishandelde paarden kan dit gedrag dan zelfs verergeren.
dus moet je echt met een andere oplossing gaan komen. ga dan eerst eens kijken wanneer een mishandeld paard juist dit gedrag gaat vertonen en dan kom je veelal wel tot een logische conclusie waarom hij zich ineens zo gaat gedragen.
zoals dancie al beschreef gewoon rondjes rijden in de bak gebeurt er niks maar zodra er gewerkt gaat worden door een oefening te gaan rijden gaat ze omhoog op een buitenrit is er ook niets aan de hand.
dan kun je bv in plaats van in de bak haar aan het werk te zetten dit op een buitenrit gaan doen zodra het paard dit ook als prettig gaat ervaren kun je weer eens gaan proberen een oefening in de bak te gaan rijden en dit zolang het goedgaat langzaam op te gaan bouwen.
met heeel veel geduld en doorzettings vermogen kom je dan een heel eind het kan natuurlijk altijd dat als het paard ergens van in de stress raakt dat hij hetzelfde gedrag weer gaat vertonen en dan moet je weer een stap terug
maar met sommige paarden kan je hiet ook een hele hoop mee gaan bereiken.

groetjes bren

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 19:52

het was eerst dat ze bang was voor de bak maar ik ben vandaag gaan rijden in de bak en ze heeft maar 1x gestijgert ze was echt super braaf en ze vond het ook wel leuker worden ik maak er nu een spelletje van zodat ze een beetje lol erin krijg beetje in de bak met een bal gewoon ff laten rennen en dan luisterd ze na een tijdje wel