Vraagje voor ervaren springruiters over de afzet...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Vraagje voor ervaren springruiters over de afzet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:41

Hoi, ik heb een week een nieuw paard en hij springt heel goed, hij kan 1.40M en hij heeft zelf L springen gelopen.
Vandaag sprong ik met hem en toen het 1.20M werd, sprong hij er middenin omdat hij dus een extra sprongetje maakte vor de hindernis en die keer daarna ging hij er heel hard langs en die keer daarna weigerde hij en die keer daarna toen sprong hij wel en die keer daarna ook etc. Er was ook nog een dubbelsprong die wel goed ging, maar ook niet altijd een mooie afzet. Ik rijd er wel voorwaarts op af, maar wie heeft tips om dit beter te krijgen? en is er een risico dat hij springen nu niet meer leuk vindt? In tellen ben ik niet zo goed en het was een enkele sprong dus dat is wle moeilijk dan.

krientje

Re: Vraagje voor ervaren springruiters over de afzet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:48

Ik ben niet echt een ervaren springer... Bloos , maar ik denk dat dit toch aan jezelf ligt, als je net op een paard rijdt, zou ik er niet meteen heel hoog mee gaan springen, maar ik zou het gewoon rustig opbouwen met veel dubbelsprongen en steiltjes met een galopbalkje ervoor zodat hij altijd goed uitkomt en jij meer gevoel krijgt voor zijn manier van springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:51

Leer zelf je afstanden inschatten. (mede door goede springles)
Als je die techniek beheerst, maakt de hoogte niet meer uit.
Beheers je dat nog niet, hou het dan wat lager, zodat een paard zich nog kan redden zonder erin te vallen en bang te worden.
dat zou erg jammer zijn.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:05

runningkawa schreef:
Leer zelf je afstanden inschatten. (mede door goede springles)
Als je die techniek beheerst, maakt de hoogte niet meer uit.
Beheers je dat nog niet, hou het dan wat lager, zodat een paard zich nog kan redden zonder erin te vallen en bang te worden.
dat zou erg jammer zijn.

Helemaal mee eens Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:29

inderdaad zet je hindernissen laag en tel je paard zijn galopssprongen tussen de hindernis in. Wanneer je aan het dressuren bent kan je het ook gewoon met balkjes doen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:38

ook ik sluit me bij Rk aan.

je zegt zelf al dat je niet zo goed ent in telen van de sprongen maar dat moet je toch wel leren, dat hoort er bij.
Niet dat je perse hardop moet gaan rekenen maar je moet de afstanden leren zien. Dat heb je nou een keer niet vanzelf daar is ervaring en soms veeeeeel ervraring voor nodig.

Geloof me een simpel laag kruisje GOED springen is moeilijker dan een paard over 1.40 jagen.
Leren kijken en leren voelen wanneer je een pasje terug moet en een pasje vooruit.

Als je goed en gecontroleerd kan springen maakt de hoogte niet meer uit. Dus houd het makkelijk voor je paard tot je het zelf beheerst. Anders verlies je vertrouwens en krijg je een onzeker en angstig paard.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:07

Een goede oefening is: over een lijntje met 2 balkjes of cavaletties op de grond galoperen. Leg 2 balkjes een aantal meter uit elkaar en tel de galopsprongen er tussen, Ga dan spelen met de galopsprongen, maak er 1 meer of minder en wissel steeds af. Door het tellen ga je een gevoel voor de afstand krijgen.
Het is wel belangrijk dat je dit ook een aantal keer onder begeleiding doet, zodat je niet verkeerd gaat tellen.

Een goed oog voor de sprong kun je alleen ontwikkelen door veel meters te maken. Veel oefenen dus, maar ga niet te hoog...

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:05

is dit jullie ook weleens overkomen, dat je paard niet goed uitkomt en midden in de hindernis landt?

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:22

Ik denk dat velen van ons dat wel eens overkomen is, maar dan ligt het wel aan jezelf en niet aan je paard. Jij moet bepalen wanneer je paard afzet. Iedereen kan op een hindernis aanstormen en zijn/haar paard de rest laten doen. Maar het is juist de bedoeling dat je je paard helpt.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:38

Ik heb dit probleem ook gehad bij een van mijn paarden. Hij sprong telkens veel te vroeg en dan nam hij omdat hij niet uitkwam een mega sprong. Echt heel oliebol is dat.

Ik ben toen eerst begonnen met hem aan de longe te doen en hem dan over een balk op emmertjes laten springen. Ik heb toen een aantal lage hindernissen in de bak gezet en toen heel goed het afzetten geoefend. Dit ging steeds beter en toen ben ik weer steeds hoger gaan springen. Hier moet je gewoon echt rust voor hebben en de tijd voor nemen.

Succes iig.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:59

alexandra15 schreef:
is dit jullie ook weleens overkomen, dat je paard niet goed uitkomt en midden in de hindernis landt?

dat levert in sommige gevallen een hersenklutsing, nekblessure schouderblessure en geschuerde kniebanden op ja..

wet ik toevallig nadat ik midden in een oxer landde en met paard en al over de kop vloog..
We oversprongen de stijl van een dubbel op 2 sprongen waardoor mijn paard dacht aan één galopspring genoeg te hebben (en ik niet ingreep) .. De oxer dacht van niet...

*don't try this at home kids*

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:23

Tja, paard is M en ik was bij de pony´s Z en nog kom ik niet over een normale hindernis heen...puur omdat ik mijn paard niet volg en hij mij niet begrijpt. Zo ontstaan er miscommunicaties die ik tot op heden nog niet heb kunnen oplossen. Als ik lesheb en diegene meetel en zegt....wachten...wachten...Nu! dan gaat het wel maar ga ik het alleen proberen komt er echt niets van terecht...helaas. Ik heb veel oefenparcoursen gesprongen maar steeds geen goed resultaat. Ga ik op mijn paard zitten als een achterlijke die afwacht en juist het paard alles laat regelen op zijn eigen tempo dan springt die alles super maar zit er ik zelf onveilig op want dan gaat die keihard, strakke bochten en megasprongen...dus je kunt nog zo goed zijn of je paard ook...er hoeft maar een koppelingetje te missen en het kost je nog heel wat tijd om dat te leren...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:36

ja ja.. in tegenstelling tot wat sommigen denken is springen net iets meer dan zitten en sturen..

Wachten is ook zo'n toverwoord Haha!

Voorbereiden, wenden, voorbereiden, schakelen, zitten, wachten, kijken, tellen, wachten wachten wachten en dan springen Haha! .. én in de goede galop landen (zo niet soms wisselen).

En dan weer naar de volgende hindernis Haha!

Je moet eigenlijk een sprong of 5 van te voren de afzet kunnen inschatten dan dan heb je nog twee / drie passen om bij te komen.

Echter als je voortdurend aan het passen en meten bent is het ook niet goed.
Het belangrijkste is een goed en regelmatig grondtemo (basistempo) dat is echt het halve werk.
Vanuit een goede regelmatige basisgalop zal je 9 vn de 10 sprongen zonder veel ingrijpen passend kunnen rijden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:32

alexandra15 schreef:
In tellen ben ik niet zo goed en het was een enkele sprong dus dat is wle moeilijk dan.

Dit is toch eigenlijk wel het toverwoord.Dit is ook wat mij het eerste geleerd werdt{heb nu denk ik 8 lessen gehad en nog is het erg lastig}ik moet nu ook 2 balken op de grond leggen en daar tussen de passen tellen en dan een keer meer passen dus verzmalen en eek keer minder passen dus verruimen en het is moeilijk maar wel erg leerzaam.

Verder vind ik wel dat als je je paard nog maar een week hebt en je zelf waarschijnlijk niet zoveel spring ervaring hebt en dan al 1.20 gaan springen een beetje te veel van het goede.Ik zou hier ook niet mee door gaan voordat je goed kan passen tellen en dus dan ook goed kan inschatten wanneer je paard moet springen want als je paard straks niet meer durft heb je echt een probleem.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:02

Ik heb van meerdere nu gelezen dat jij als ruiter de afsprong moet bepalen.
Dit kan toch niet de waarheid zijn. Er zijn zeer weinig ruiters die dit kunnen en het is ook niet zo erg nodig.
Lees het boek van Anthony Paalman. Als je dit met je instrukteur/trisse eens doorneemt.
Ik stel een tegenvraag aan ieder die denkt dat je precies kan bepalen waar de afsprong is.
Je kan als ruiter door middel van het aangeven van de Galopsprong (de lengte en of snelheid) je paard helpen met het vinden van de afsprong.Want hoe kan een paard wel z`n afsprong punt vinden als hij/zij vrijspringt?????
natuurlijk zonder voorbalk etc.??????????????
Dat kan hij omdat hij/zij wel heel best z`n afsprong vindt. Het enige verschil is dat als wij op z`n rug, meestal storend zijn en dat is door middel van training te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:41

Ik heb eens een clinic gezien van een goede ruiter.
Die legde een stuiver neer op de plek waar het paard zou afzetten volgens hem, en dat klopte precies.

Natuurlijk moet je dat als ruiter zelf.
Een klein beetje verschil maakt niet uit, maar een halve galop sprong wel.
Anders maakt je paard een krabbeltje erbij of zet 1,5 meter te vroeg af.
En dat raad ik je in niet aan in een tripple van 2.20 breed Lachen
Of in een 3 sprong, waar je door te dicht op de eerste sprong te zitten,ongeveer recht omhoog gaat en land, hoe rij je dan nog 2x dat gat dicht?

Zulke kunstjes kun je flikken op lage sprongen, maar zo ongeveer vanaf het M zou ik dat toch niet meer doen.
dat jezelf over de kop gaat oke, jou keuze, maar of het ook die van het paard is?

En niet elk paard zal netjes zijn afsprong vinden zonder galop balkje met vrijspringen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:46

Even een blond vraagje tussendoor hoor, heb de ballen verstand van springen maar vraag me dit al zo lang af...heel leuk dat je gaat tellen enzo, klinkt ook logisch, maar HOE bepaal JIJ dan wanneer dat paard springt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:58

Door zijn galop sprong groter te laten springen, of juist kleiner, kun je bepalen dat hij netjes bij de hindernis is, zodat hij fijn kan afzetten.

Dat afzeten zelf, en ook dat hij er op de juiste hoogte overheen gaat, doet het paard zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:40

runningkawa schreef:
Door zijn galop sprong groter te laten springen, of juist kleiner, kun je bepalen dat hij netjes bij de hindernis is, zodat hij fijn kan afzetten.

Dat afzeten zelf, en ook dat hij er op de juiste hoogte overheen gaat, doet het paard zelf.
Klopt het dan ook dat ik denk dat er veel ruiters zijn die dan gigantisch in die mond gaan lopen rukken om m kleinere galopsprongen te laten maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:45

klopt, die heb je.
Veel paarden trekken ook graag op de sprong aan en dan gaan ze veel te hard en te vlak over de hindernis heen,waardoor je fouten krijgt.

Ik erger me er ook altijd ziek aan, want het valt op dat het altijd bij dezelfde ruiters is en andere, die het nooit hebben op verschillende paarden.
Maar nu roep ik door de eerste groep vast onzin Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:48

runningkawa schreef:
klopt, die heb je.
Veel paarden trekken ook graag op de sprong aan en dan gaan ze veel te hard en te vlak over de hindernis heen,waardoor je fouten krijgt.

Ik erger me er ook altijd ziek aan, want het valt op dat het altijd bij dezelfde ruiters is en andere, die het nooit hebben op verschillende paarden.
Maar nu roep ik door de eerste groep vast onzin Haha!

Nou ja, in ieder geval bedankt dat je mijn brandende vraag hebt beantwoord Knipoog Ga binnenkort maar eens een springles nemen, hopen dat ik van die angst af kom Haha! Ga sowieso maar even om een paard vragen waarbij ik zelf niet teveel hoef te doen Clown Eens kijken of ik over 30 cm heen kom Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:10

ik haat het als ik al die ruiters zie kloten in die monden, serieus dat gaat er echt hardhandig aan toe Boos!
op de wedstrijden bij ons op de manege ook, laatst waren er selectie wedstrijden voor indoor brabant, jezus die mensen zijn lomp! er waren hooguit 3 mensen in totaal die rustig reden en niet zo aan het sjorren waren..

je moet toch als jij wil dat het paard afzet hem wat aandrijven? tenminste bij jonge paarden die nog niet echt gevorderd zijn in het springen moet je ze toch een kleine hulp geven?

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:35

Heejz
Ik zie staan dat je je pony nog niet zo heel lang hebt.
Waarom wil je dan meteen zo hoog gaan springen?
Omdat hij het toch wel kan ?
Met zijn vorige eigenaar mischien wel, maar nu zit er ineens een ander iemand op.
Oftewel: een andere combinatie.
De pony moet natuurlijk wel aan jou wennen, dus geef hem daar dan ook de kans in.
Begin gewoon met kleine sprongetjes en bouw het langzaam op.
Ik heb zelf ook een D-pony, die heeft ook ZZ gelopen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik meteen ook op ZZ-hoogte ga springen...
Ik begon zelfs met een balkje op de grond!!!
Inmiddels rijd ik nu ook best veel wedstrijden, en het gaat supergoed!
Wat je allemaal niet met een klein beetje geduld kan bereiken..Tong uitsteken
(Want zoveel geduld heb ik ook weer niet..Tong uitsteken)
Groetjes Marinda.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:49

Professor schreef:
Ik heb van meerdere nu gelezen dat jij als ruiter de afsprong moet bepalen.
Dit kan toch niet de waarheid zijn. Er zijn zeer weinig ruiters die dit kunnen en het is ook niet zo erg nodig.
Lees het boek van Anthony Paalman. Als je dit met je instrukteur/trisse eens doorneemt.
Ik stel een tegenvraag aan ieder die denkt dat je precies kan bepalen waar de afsprong is.
Je kan als ruiter door middel van het aangeven van de Galopsprong (de lengte en of snelheid) je paard helpen met het vinden van de afsprong.Want hoe kan een paard wel z`n afsprong punt vinden als hij/zij vrijspringt?????
natuurlijk zonder voorbalk etc.??????????????
Dat kan hij omdat hij/zij wel heel best z`n afsprong vindt. Het enige verschil is dat als wij op z`n rug, meestal storend zijn en dat is door middel van training te vermijden.

Als je gewoon een sprongetje maakt maakt het echt niet uit wanneer je paard springt hier kan hij zichzelf wel redden.Wij hebben een tijdje een ruiter op stal gehad die met haar paard Z sprong maar het paard kon nog meer maar zij kon het paard daar niet goed in begleiden vertelde ze dus heeft ze een andere ruiter het paard verder laten uit brengen.Hiemee wil ik eigenlijk aan geven dat als de sprongen echt hoog{moeilijk}worden je echt wel moet weten wanneer je paard moet afzetten en jij daar voor moet zorgen dat je paard ook echt daar afzet.
Het paard van de topic starter kan 1.40 springen en ik denk niet dat hem dat gaat lukken als deze ruiter hem daar niet goed heen kan rijden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:59

Ik las in het boek van Piet Raymakers ook dat hij onervaren ruiters (of paarden) alleen maar passende lijntjes laat rijden. Hij begint dan bijvoorbeeld met een drafbalk, dan een kruisje, galopsprong, steiltje, 2 galopsprongen, en een oxer.
Daar altijd passende lijntjes te rijden in het begin leert de ruiter ook de afstanden zien en omdat het altijd past krjigen ruiter en paard steeds meer vertrouwen.