Onrustig met staart, teken van verzet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Onrustig met staart, teken van verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:08

Had het hier toevallig met lisa over gister, als een paard de hele tijd zwiept met zijn staart, is dat dan een teken van verzet? voornamelijk als de ruiter in komt met een beenhulp?

Bets

Re: Onrustig met staart, teken van verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:34

Het kan verzet zijn maar kan ook spanning zijn dat paard zwiept met staart. En dat kan weer verschillende oorzaken hebben: paard kan het werk nog niet aan, word teveel gepusht met been, is niet helemaal in balans in samenhang met ruiter enz.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:36

lijkt me niet echt een verzet mits het dier reageert op de hulp. misschien dat het paard wat minder respect heeft voor het been. misschien pijn of gewoon dat ze zich irriteert aan de hulp?? geen idee

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:37

Ik heb ook een paard dat altijd zwiept. Maar hij zwiept ook met poetsen en zadelen, dit is denk ik een soort van tic. Als hij het alleen doet met rijden als je iets van het paard vraagt, lijkt het toch wel op verzet alleen ik zou niet weten hoe dit het beste op te lossen is! Misschien meer in de ontspanning rijden, en kijken bij welke houding het paard het rustigst is met zijn staart

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:17

Heel vaak duid het wel op wat verzet, ik zie het meer als irritatie of een beetje nukkigheid van het paard een lichte vorm van verzet dus.

Het kan van alles zijn. Die van mij zwiept als ik met mjin spoortje even corrigerend prik, een beetje uit bozigheid wel.
Soms duid het op een rugprobleem of een oefening die te zwaar is voor het paard dan gaan ze ook wel zwiepen met de staart.

(en natuurlijk als ze last van vliegen hebben Clown )

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:41

ik zie het als een beetje verzet tegen je been Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:42

ik vind het ook altijd een beetje verzet tegen het been, een stukje ongenoegen van het paard .............

In ieder geval is het de manier van het paard om jou als ruiter te laten weten dat hij het er ergens even niet mee eens is Haha! Haha! Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:49

Ik ken 'n paard die 't gewoon continue doet tijdens 't rijden. Altijd heen en weer die staart. Heel grappig als andere paarden erachter komen te rijden en dan heel verbaasd naar die staart zitten te staren Haha! .

Zij leek 't gewoon uit vrolijkheid te doen, maar als dat paard 't alleen doet wanneer er been gegeven wordt, lijkt 't me toch licht verzet.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:13

Tja hangt ervan af.... ik heb ook een tijdje een paard gereden die constant liep te kwispelen maar daar wel erg tevreden en ontspannen bij keek... Je moet ook op de houding en het orenspel van je paard letten, als ie met z'n oren in de nek aan 't zwiepen is, dan is het inderdaad een uiting van ongenoegen. Om er achter te komen of het verzet is moet je ook naar andere factoren zoals de gezichtsuitdrukking van je paard kijken...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:53

Mies7 schreef:
Tja hangt ervan af.... ik heb ook een tijdje een paard gereden die constant liep te kwispelen maar daar wel erg tevreden en ontspannen bij keek... Je moet ook op de houding en het orenspel van je paard letten, als ie met z'n oren in de nek aan 't zwiepen is, dan is het inderdaad een uiting van ongenoegen. Om er achter te komen of het verzet is moet je ook naar andere factoren zoals de gezichtsuitdrukking van je paard kijken...

Ja Ja Ja

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:56

Ik vind verzet wel een zwaar woord als je begrijpt wat ik bedoel.Mijn pony zwiept ook wel eens met zijn staart en dan weet ik dat ik goed bezig ben Haha! Hij laat me dan even weten dat hij het niet zo leuk vind wat ik dan van hem vraag.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:30

monsera schreef:
Ik vind verzet wel een zwaar woord als je begrijpt wat ik bedoel.Mijn pony zwiept ook wel eens met zijn staart en dan weet ik dat ik goed bezig ben Haha! Hij laat me dan even weten dat hij het niet zo leuk vind wat ik dan van hem vraag.

als in de hogere dressuur een paard (veelvuldig) met z'n staart zwiept kost je dat punten dat is niet voor niets!!!
een paard hoort erg blij uit te zien
en een paard wat zwiept is in ieder geval NIET blij
maar hij geeft aan dat het fysiek te zwaar voor hem is met andere woorden, het doet pijn!!
aangezien een paard niet kan praten laat ie dit op deze manier merken

ARM paard als z'n ruiter denkt dat ze goed bezig is omdat ie met z'n staart zwiept Verward
in mijn ogen ben je dan helemaaaaal niet goed bezig Boos!
je vraagt iets van hem wat ie eigenlijk niet kan dus hij toont verzet
vindt jij dat goed bezig??
zo'n paard moet nodig eens nageken/behandeld worden door een fysiotherapeut/manueeltherapeut
en de tandarts niet te vergeten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

gijsenkim schreef:
ik vind het ook altijd een beetje verzet tegen het been, een stukje ongenoegen van het paard .............

In ieder geval is het de manier van het paard om jou als ruiter te laten weten dat hij het er ergens even niet mee eens is Haha! Haha! Haha!

Mee eens maar je kan er wel Olympisch kampioen mee worden Verward

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:20

annegti schreef:
Mee eens maar je kan er wel Olympisch kampioen mee worden Verward

tja het blijft een jurysport Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:27

Ik zie het inderdaad als een vorm van verzet, maar het ligt geheel aan je paard. Merries doen het veel en veel vaker, en dan vooral als mensen de spoor er even inprikken.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:51

het gaat niet om Tink hoor Haha! die is juist super Lachen krijg juist punten dat t er zo vriendelijk uitziet, maar een concurent van mij Knipoog en die zagen we gister op stal rijden en ik vroeg me dat af

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:56

rockey schreef:
ik zie het als een beetje verzet tegen je been Lachen

Helemaal mee eens.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:18

Paarden die met hun staart zwiepen kunnen last v/d rug hebben...
Iemand met verstand er naar laten kijken kan nooit geen kwaad toch? Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:24

Mijn paard heeft een rugprobleem en is inderdaad met zijn staart gaan slaan! Inmiddels is hij al een eind opgeknapt maar als hij nog niet echt warmgedraaid is en ik wil van hand veranderen en ik doe dat net iets te schielijk, hoor ik m zwiepen!!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:39

Vaak is het verzet, maar dat hoeft niet altijd. Een vriendin van me heeft ook een paard wat veel met zn staart zwiept, maar dit is meer van het zenuwachtig zijn dan van verzet.
Hij doet het namelijk alleen op wedstrijden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:08

Gigolo, het paard waarmee Isabell Werth Olympisch kampioene werd, zwiepte ook met z'n staart... Dit gaf misschien een iets minder rustig beeld, maar Olympisch kampioen word je niet voor niets lijkt mij... Zoals ik al eerder zei moet je niet alleen naar dat staartje kijken, maar naar de gehele houding van het paard. Als mijn paard in de zomer vliegen wegmept met z'n staart tijdens het rijden dan zwiept ie toch ook en is het toch ook geen verzet.... Verward
Het hangt gewoon van de situatie af.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:29

Mies7 schreef:
Gigolo, het paard waarmee Isabell Werth Olympisch kampioene werd, zwiepte ook met z'n staart... Dit gaf misschien een iets minder rustig beeld, maar Olympisch kampioen word je niet voor niets lijkt mij... Zoals ik al eerder zei moet je niet alleen naar dat staartje kijken, maar naar de gehele houding van het paard. Als mijn paard in de zomer vliegen wegmept met z'n staart tijdens het rijden dan zwiept ie toch ook en is het toch ook geen verzet.... Verward
Het hangt gewoon van de situatie af.

Amen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:17

Mies7 schreef:
Gigolo, het paard waarmee Isabell Werth Olympisch kampioene werd, zwiepte ook met z'n staart... Dit gaf misschien een iets minder rustig beeld, maar Olympisch kampioe wordt je niet voor niets lijkt mij

dat iemand olympisch kampioen wordt zegt alles over de kwaliteit/talent van het paard en het ruitergevoel/talent van de ruiter

Gigolo zwiepte in sidney inderdaad nogal met z'n staart
dat ging samen met een verkrampte piaff waarbij duidelijk te zien is dat íe z'n ene achterbeen hoger optilde dan z'n andere been
duidelijk een fysiek (rug) probleem
en niet het ideale beeld Clown
hij werd dan ook geen kampioen (dat werd Anky) maar 2e

het natuurlijk niet zo dat een paard die olympisch kampioen word nooit eens last van z'n rug kan hebben
er worden behoorlijke zware oefeningen gevraagd en ook zij gooien de handdoek wel eens in de ring
er zijn paarden op dat niveau die gewoon gaan staken tijdens de proef Tong uitsteken
en dat doen ze niet omdat ze het zo naar hun zin hebben Clown
ook zo'n (talentvol) paard kan lichamelijke klachten krijgen
er komen meestal wel fysiotherapeuten aan te pas om de paarden in topconditie te houden Bloos

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:54

Ik weet dat het bij mijn paard een teken van verzet is.. Als ze iets moeilijk vind, of iets onterecht dan zwiept ze met haar staart..

Ik zal pas iemand een proef rijden en dat paard zwiepte aan één stuk door.. Nou was de ruiter aardig gezet en vond ik de combinatie al niet helemaal passen...dus wat denk je dan.. O, dat arme paard, zwiept de hele tijd met z'n staart, die heeft last van z'n rug..

Veel te snel geoordeeld natuurlijk, maar als dat mijn eerste reactie al is, dan kan ik me voorstellen dat de jury dat ook denkt..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:55

unamie schreef:
monsera schreef:

als in de hogere dressuur een paard (veelvuldig) met z'n staart zwiept kost je dat punten dat is niet voor niets!!!
een paard hoort erg blij uit te zien
en een paard wat zwiept is in ieder geval NIET blij
maar hij geeft aan dat het fysiek te zwaar voor hem is met andere woorden, het doet pijn!!
aangezien een paard niet kan praten laat ie dit op deze manier merken

ARM paard als z'n ruiter denkt dat ze goed bezig is omdat ie met z'n staart zwiept Verward
in mijn ogen ben je dan helemaaaaal niet goed bezig Boos!
je vraagt iets van hem wat ie eigenlijk niet kan dus hij toont verzet
vindt jij dat goed bezig??
zo'n paard moet nodig eens nageken/behandeld worden door een fysiotherapeut/manueeltherapeut
en de tandarts niet te vergeten

Nou ja zeg dat heet gewoon trainen.Ik rek de spieren van mijn pony wel eens op zodat hij lekker los wordt door zijn hele lijf en steeds sterker wordt en natuurlijk voelt dat niet zo fijn ga zelf maar eens je spieren oprekken.Maar uit eindelijk wordt mijn pony steeds losser en swingt hij nu inmiddels door door de bak heen.En als ik hem dan eens een keertje extra door vraag dan wil hij wel eens met zijn staart zwiepen om te laten zien dat hij het niet zo fijn vind dat ik aan zijn spieren zit en dan weet ik dus dat ik ook idd aan zijn spieren zit.Ik heb niet gezegd dat hij continu aan het zwiepen is.