ik probeer zoveel mogelijk dressuurmatig te rijden met men springpaardje. In de les werken we ook om hem zo nageefelijk mogelijk te houden, en hij moet ook mooi onder me blijve tussen de sprongen. (Ik moet hem goed over zijn rug rijden) Dat lukt best wel, maar de ene keer al wat beter dan de andere. Elke vrijdag huren we een binnenpiste, waar ik meestal een uurtje kan rijden, helemaal alleen (lekker veel ruimte
) Dan rijd ik hem meestal enkel dressuurmatig, dus niet springen. Ik vind het van groot belang dat ie lekker ontspanne over zen rugje loopt, in stap lukt dat best, maar in draf is ie altijd in het begin nogal 'stug' vanvore heb ik de indruk. Dan moet ik hem er echt even 'doorrijden'. Maar daarna geeft ie wel goed na, en is ie ook heel licht in de hand zeg maar. Hij gaat dan ook goed schuimen, en komt zijn achterhand er wel goed onder. Een goede taktiek om hem er 'door te rijde' in het begin is ook om zonder stijgbeugels te gaan rijden. (Denk dat dan ook men houding beter wordt,...) Zo ga ik dieper zitten, en gebruik mijn kuiten meer.
Maar ik wou vrage of er iemand misschien tips had voordat ie in het begin wat minder stug vanvore is?
Voor ik begin te 'dressure' zeg maar, laat ik hem eerst enkele toertjes instappe aan een vrije teugel, dan neem ik de teugels geleidelijk aan op en beginne we aan het 'echte werk'. Ook rijdt ik veel figuren, hij is best soepel.
Ik hoop dat jullie een beetje aan mijn uitleg aanuit kunne? Foto's zal ik eens late neme, dan kunne jullie misschien zien wat ik bedoel. Maar hopelijk kunnen jullie me ook al wat helpen met deze uitleg...
groetjes
(ik rijd 1 keer les in de week, in het begin rijden we springgerichte dressuur, vrijdag hure we een binnenpist, om de 2 weke ongeveer gan we op jumping en dan rijd ik meestal nog een keertje buiten in de week, en een keertje in de paddock (als het weer het toelaat,...)) In de zomer rijd ik vaker in de week.

(héhé, men instructeur van toen moest het wete, dat ik dat al helemaal vergete was
)