Beetje stug vanvoren...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Beetje stug vanvoren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 11:34

Hoi,

ik probeer zoveel mogelijk dressuurmatig te rijden met men springpaardje. In de les werken we ook om hem zo nageefelijk mogelijk te houden, en hij moet ook mooi onder me blijve tussen de sprongen. (Ik moet hem goed over zijn rug rijden) Dat lukt best wel, maar de ene keer al wat beter dan de andere. Elke vrijdag huren we een binnenpiste, waar ik meestal een uurtje kan rijden, helemaal alleen (lekker veel ruimte Knipoog ) Dan rijd ik hem meestal enkel dressuurmatig, dus niet springen. Ik vind het van groot belang dat ie lekker ontspanne over zen rugje loopt, in stap lukt dat best, maar in draf is ie altijd in het begin nogal 'stug' vanvore heb ik de indruk. Dan moet ik hem er echt even 'doorrijden'. Maar daarna geeft ie wel goed na, en is ie ook heel licht in de hand zeg maar. Hij gaat dan ook goed schuimen, en komt zijn achterhand er wel goed onder.

Een goede taktiek om hem er 'door te rijde' in het begin is ook om zonder stijgbeugels te gaan rijden. (Denk dat dan ook men houding beter wordt,...) Zo ga ik dieper zitten, en gebruik mijn kuiten meer.

Maar ik wou vrage of er iemand misschien tips had voordat ie in het begin wat minder stug vanvore is?

Voor ik begin te 'dressure' zeg maar, laat ik hem eerst enkele toertjes instappe aan een vrije teugel, dan neem ik de teugels geleidelijk aan op en beginne we aan het 'echte werk'. Ook rijdt ik veel figuren, hij is best soepel.

Ik hoop dat jullie een beetje aan mijn uitleg aanuit kunne? Foto's zal ik eens late neme, dan kunne jullie misschien zien wat ik bedoel. Maar hopelijk kunnen jullie me ook al wat helpen met deze uitleg... Knipoog

groetjes

(ik rijd 1 keer les in de week, in het begin rijden we springgerichte dressuur, vrijdag hure we een binnenpist, om de 2 weke ongeveer gan we op jumping en dan rijd ik meestal nog een keertje buiten in de week, en een keertje in de paddock (als het weer het toelaat,...)) In de zomer rijd ik vaker in de week.

M3isSi3j

Re: Beetje stug vanvoren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:12

Ik vind het een beetje apart dat een paardje wat wel los in zn rug zou zijn toch stug is in zn mond.. Omdat je zegt dat het een springpaardje is kan ik me heel goed voorstellen dat die heel erg gedreven onder je loopt en dus moeilijk bij elkaar te rijden is maar in jou verhaal haal ik dat er ook weer niet echt uit.

Zover ik kan lezen ben je goed op weg, veel figuren en overgangen rijden zijn echt de basis.. ook met een lang teugeltje beginnen moet je er cker inhouden. Schakel je ook veel.. dus schijnovergangen maken?

Wat misschien een goeie oefening is voor je paardje is om balkjes in de volte te leggen.. op die manier moet die wel op jou letten want jij bepaalt het tempo en de ruimte tussen de balkjes.. op die manier kan je hem goed leren schakelen en daarvoor moet die ook meer over zn rug komen.. dit doe je zonder je teugelhulpen maar enkel met je zit en benen. (als die nou moeilijk terug komt op je zit moet je hem een pasje opzij zetten.. als die opzij moet kan die nie tnaar vore..)

Wat je ook kan doen is de volte sluiten en weer openen door middel van een pasje naar binnen en buiten te wijken.. doe dit vooral met je been en zit hulpen, de teugelhulpen gebruik je enkel voor stelling en eventueel om hem extra op te sluiten/ te begrenzen.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 10:29

hoi,

ik heb wel veel aan je reactie geloof ik. Want ik heb enkele jaren terug met 2 andere paardjes ook geregeld die oefening gedaan van balkjes op een volte! Da's echt een goed idee Haha! (héhé, men instructeur van toen moest het wete, dat ik dat al helemaal vergete was Bloos Knipoog Tong uitsteken )

En je zegt echt wel dingen die men huidige instructeur ook geregeld zegt Bloos Veel schakelen en hem proberen meer 'op te sluiten'. Haha!

Bedankt voor je reactie! Aan zo'n reactie heb ik echt veel aan Haha!

Heb gisteren nog les gehad. En het ging eigenlijk super goed. Zowel springen als dressuur ging goed. We waren allemaal tevreden Haha! Met hem heb ik het er ook nog even over gehad, over het 'nageven'. Ook hij heeft we wat meer uitleg gegeve, en vandaag krijgt men paardje een dagje rust, en vrijdag gaan we lekker wat dressuren, en dan zaterdag gaan springen Haha! Ben benieuwd Knipoog

Bedankt alvast voor de reacties, als er nog zijn die me misschien wat kunnen helpen, tips hebben?

kus

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:46

wat gebeurd er de andere dagen van de week dat hij niet gereden wordt en ook niet in de paddock komt?
Want als hij die dagen alleen op stal staat, dan zou hij ook best gewoon wat stijf kunnen zijn en dat het even duurt voordat hij los laat...
Als ik Moenira een paar dagen niet rijd, en ze is ook niet echt buiten geweest, dan kost het me ook veel meer tijd (meestal kwartier stappen en dan nog een kwartier tot een half uur overgangen rijden, draven en galoperen) voordat ze echt los laat en fijn nagevelijk wordt. Ze is dan ook wat sterk/stug van voor, en ik moet haar echt los rijden, of soms even door heen rijden voor het beter is.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:06

ik zou voorwaarts neerwaarts losrijden. probeer gewoon in het begin aan een lange teugel te draven, de rest komt vanzelf wel.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 11:52

Hoi,

gisteren liep hij super fijn! Hij gad ontzettend goed na. Was echt een plezier om ermee te rijden. Ik denk dat ik het gevonden heb om meer 'elastisch' te zijn in men hande zeg maar. Hij kauwde ook echt op zen bit. Hoop dat ik het nu beter 'doorheb' zeg maar Knipoog

Hou jullie op de hoogte Knipoog bedankt voor alle tips in alle geval Haha!