niet rad en dan vooral rechtsom..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

niet rad en dan vooral rechtsom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:02

San is al een wat langere periode niet helemaal rad. En dan vooral rechtsom
Het begon rechtsom zodra ik een volte in wilde zetten..
Hij gaat dan zo hupsen alsof hij tegen het aangaloperen aan zit. En hij doet dit dan ook regelmatig..
Linksom heeft hij dit niet..
Nu heb ik sinds een maand een nieuwe instructeur en het was weg..
Althans stukken minder.. Hij wees me er ook vooral op dat ik teveel naar links hing. Dus voor mijn gevoel overdreven naar rechts moeten zitten.. Nu heeft hij het ook vooral als ik hem weg rijdt dan kan het het allemaal niet meer lekker verwerken.. Alsof ik hem dan blokeer..
Kan het scheefzitten naar links zijn rechterachterbeen blokeren ?? Afgelopen zaterdag had ik les maar had ik maar een half uurtje en zijn we vooral met de galop bezig geweest.. Maar hoe zijn jullie ervaringen hiermee ? Toen ik vandaag ook weer overdreven naar rechts ging zitten werd het wel weer minder.... Maar dat vind ik zo lastig.. wat zijn goede oefeningen hiervoor ?

craz

Re: niet rad en dan vooral rechtsom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:13

Ik weet niet hoe lang je al rijdt maar een goede zit is zeker belangrijk voor je paard. Misschien moet je die eerst nog wat oefenen.
Heb nog verhalen gehoord van mensen die hun paarden kreupel rijden omdat ze zelf onvoldoende in balans zitten.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:19

Ik rijdt inmiddels al een hele tijd.. Heb ook wekelijks les.. Maar ik hoorde vandaag ook dat hij zondag tijdens wedstrijd ook erg met zijn kont naar binnen liep..
Ik ga van de week me eerst maar is wat meer concentreren op het rechtrichten.. en goed letten op mijn houding.. Het zijn van die dingen die er insluipen.. en waar je 3 x zo lang mee bezig bent om dat weer knap te krijgen..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 00:10

Als je als ruiter scheef zit dan haal je je paard uit balans.
Een hele goede oefening in deze is het rrijden zonder beugels.

De balans van jou en je paard is erg belangrijk voor het taktmatige en zuiver lopen. ALs jij hem blokkert met je hand kan dit zich uiten in een taktfout wat zich aan doet zien als niet rad gaan. Scheefzitten kan dus inderdaad het achterbeen blokkeren. Sta vooral goed toe met je binnenhand anders kan het paard de beweging niet afmaken.

Die balans is dus erg belangrijk.
Dat je paard niet recht loopt met zijn kont naar binnen is ook niet goed. Je moet een paard rechtrichten alvorens je verder kunt. Overleg met je instructeur.
Voor het rechtrichten moet je overdreven schoudervoor rijden. En voor je zelf moet je echt iedere dag vijf tot vijftien minuten zonder beugels rijden in alle gangen dus ook galop.

En een ingeslopen fout is idd erg moeilijk om af te leren maar het lukt je vast sucses

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:37

Kafue schreef:
Als je als ruiter scheef zit dan haal je je paard uit balans.
Een hele goede oefening in deze is het rrijden zonder beugels.

De balans van jou en je paard is erg belangrijk voor het taktmatige en zuiver lopen. ALs jij hem blokkert met je hand kan dit zich uiten in een taktfout wat zich aan doet zien als niet rad gaan. Scheefzitten kan dus inderdaad het achterbeen blokkeren. Sta vooral goed toe met je binnenhand anders kan het paard de beweging niet afmaken.

Die balans is dus erg belangrijk.
Dat je paard niet recht loopt met zijn kont naar binnen is ook niet goed. Je moet een paard rechtrichten alvorens je verder kunt. Overleg met je instructeur.
Voor het rechtrichten moet je overdreven schoudervoor rijden. En voor je zelf moet je echt iedere dag vijf tot vijftien minuten zonder beugels rijden in alle gangen dus ook galop.

En een ingeslopen fout is idd erg moeilijk om af te leren maar het lukt je vast sucses

Goed zo Kafue, hier ben ik het helemaal mee eens!!! Rechtrichten van paard is belangrijk, maar ook jezelf in balans brengen!!!!
Succes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:22

Wat misschien ook een hele nuttige tip kan zijn is na een periode waarin je toch scheeft hebt gezeten ook even je zadel na te laten kijken en telaten uitvlakken zodat je zeker weet dat dat recht is.

Ik zou het rijden ook regelmatig ondersteuenen met longeerwerkt als je dat niet al doet. Het zou zo kunnen zijn dat je paard wat stud en stijf in de rug is geworden aan een kant (en daarom misschien ook zijn schterhand naar binnen gooit) en dat moet dan eerst weer lekker soepel worden natuurlijk.

Verder ga ik met Kafue mee, veel werken aan de balans en het rechtirichten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:51

Citaat:
Ik ga van de week me eerst maar is wat meer concentreren op het rechtrichten.

OK dan!

Ter ondersteuning zou je misschien wat dubbele longe werk kunnen doen.

En ik zou ook met je instructeur overleggen...eerst maar recht dan verder.

Succes ermee.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:28

Webster liep vanaf de zomer rechtsom ook niet helemaal lekker. Net of hij een beetje aan het hinkelen was.
Mijn instructeur merkte het in het begin niet op en als ik zei dat hij niet helemaal lekker liep zei die dat het een spierverschuiving was.
Vond dat het voor een spierverschuiving toch wel erg lang duurde.

Ik ben later van instructeur veranderd en weer helemaal bij de basis begonnen en sinds dien is het over.

Het kan ook komen omdat hij van de zomer met zijn poot in het hek heeft gehangen en dat het daarna er een beetje in is geslopen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:44

Even een andere kant van het verhaal.

Zit jij scheef doordat het paard scheef is of zelfs hangt naar rechts(waar aan ik denken door jouw verhaal), of ben je zelfs scheef.

Paarden die waarschijnlijk in dit geval links gestelt zijn, gaan overhangen naar rechts om de bocht naar rechts door te komen zonder daarbij te buigen in het lichaam. Het paard hangt dus naar rechts als een motor en brengt daardoor zeer veel spanning in zijn lichaam en vooral zijn rechter voorbeen. Het paard begint onregelmatig te lopen doordat het zich moet opvangen aan die kant en door over belasting.
Door dit scheef hangen gaat de ruiter mee naar rechts hangen of zet zich recht dus meer gewicht op links. Door meer gewicht op links te pakken help je het paard schuin te blijven lopen, maar zorg je ook voor extra spanning in de rug.

De oplossing is dus niet recht gaan zitten in dit geval, maar het paard recht onder je zetten. Dus pak extra binnen stelling zover dat je voelt dat het paard op 4 benen loopt. Dan is die stelling dus niet echt meer nodig. Pak ook stelling naar links voor het evenwicht in de oefening. Loopt het paard nu op 4 benen dan pas kun je het horizontaal gaan rechtrichten dit is verticaal waar ik het over heb.

Om te weten of dit echt het probleem is, kun je iemand van achteren laten kijken of het paard over helt. Verder voelt het of je naar buiten word gezet dus op links en dat je de bochten niet door te komen zijn. Het paard houd zich stijf en onbuigzaam.

Ik zeg dus niet dat het zo is, maar uit je verhaal maak ik dit op.