Grote ruime draf, voordeel of nadeel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Grote ruime draf, voordeel of nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:05

Ik vroeg me af, mn nieuwe paard heeft een grote ruime draf, is dat eerder een voordeel of nadeel?

Anoniem

Re: Grote ruime draf, voordeel of nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:09

hangt er vanaf hoe hij draaft en vooral hoe hij het achterbeen en achterhand gebruikt. Als je maar kunt sluiten is het geen probleem.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:15

Ze heeft goede buiging in het achterbeen, of ik goed kan sluiten weet ik nog niet Knipoog heb er nog niet opgezeten (ze is net onder het zadel). Met longeren kan ze idd ook wel kleiner draven (ze blijft dan ook mooi rond), maar dat kost haar nu tuuk nog wel veel kracht.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:23

Kun je van een foto weinig van zeggen. Het is in de lagere klassen iig wel makkelijk qua punten Knipoog

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:31

Ik vind een ruime draf niet echt belangrijk.. ik zie nogal wat mensen die daar wel op kicken, maar vervolgens tot de conclusie komen dat het niet te bewerken is. Ik wil vooral dat hij makkelijk kan draven, galopperen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:36

Nou dat kan ze wel Lachen Ze loopt mooi en makkelijk, de tijd zal het leren denk ik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:28

Voordeel, over het algemeen zijn deze paarden wat meer voorwaarts en dus beter te rijden en bewerken. Als de draf goed te bewerken is, dan heb je er zeker wel voordeel aan, zo heb je mooiere overgangen en hoef je er geen ruimte in te drijven.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:18

Persoonlijk vind ik het een voordeel. Alle paarden kunnen sluiten, maar sommige paarden kunnen niet goed verruimen en hebben veel schaaf werk nodig.
Gelukkig kan je de draf goed bijschaven door training dus vind ik het persoonlijk belangrijker dat een paard goed kan stappen, hier valt namelijk aan bij te schaven.
Alleen moet je goed in de gaten houden in de training dat je wel een mooie arbeids draf hebt en dat je niet de halve training in midden draf rijdt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 00:15

Ik vind het wel een voordeel als dat paard goed in evenwicht loopt en zijn achterbeen en achterhand goed gebruikt.
De tijd zal leren of jij er ook goed mee overweg kunt. Sommige paarden geven als extra op die grote draf nog hoog op en dat moet je wel uit kunnen zitten.

Maar een goede krachtige ruime draf is altijd beter dan die krabbelige drafjes die sommigen laten zien.

Mooi paardje overigens, maar van fotos kun je weinig zeggen
Sucses met inrijden

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:08

ik ken een paard, erg ruim bewegen, erg veel souplesse, super gangen, heeft pavo cup finale gelopen, máár moeilijk te sluiten, en allemaal moeilijker bij elkaar te rijden..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:07

Ons nieuwe paard heeft ook zo'n ruime draf, dat is nu geweldig, start in de L1 dus dat sluiten komt later wel.....Denk wel dat dat best nog lastig gaat worden, want voor hem is dat best zwaar!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 11:43

Kafue schreef:
Ik vind het wel een voordeel als dat paard goed in evenwicht loopt en zijn achterbeen en achterhand goed gebruikt.
De tijd zal leren of jij er ook goed mee overweg kunt.
Sommige paarden geven als extra op die grote draf nog hoog op en dat moet je wel uit kunnen zitten.

Maar een goede krachtige ruime draf is altijd beter dan die krabbelige drafjes die sommigen laten zien.

Mooi paardje overigens, maar van fotos kun je weinig zeggen
Sucses met inrijden

Dat is geen probleem ws, ik ben een fries gewend Knipoog Zal eerder aan een wat vlakkere gang moeten wennen dus.

@iedereen: bedankt voor de reacties!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:53

ruime draf is heel voordelig als je straks een mooie uitgestrekte draf wil tonen in de hogere klasses.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:15

Verruimen heeft voor mijn idee niet zoveel met een ruime draf te maken.
Dat moeten ze toch ook leren en als de balans niet goed is valt een midden- of uitgestrekte draf ook niet mee?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:20

Heeft helemaal niets met uitgestrekte draf te maken, sterker nog, die ruin van ons loopt heeel groot, maar strekken kan hij (nog) niet hoor!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:59

nee voor strekken moet je volgens mij juist eerst klein kunnen draven, wat meer verzamelen. Dat heeft te maken met het kunnen laten dalen van de AH.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:12

Het is wel vaker dat deze paarden moeite hebben met de verzamelde gangen, vaak krijgen ze een duwende achterhand. Maar bij elk paard zitten voor en nadelen aan, toch kies ik voor een fijn 'gewoon bewegend paard' zodat je ook fijner het paard kan sluiten en voorwaarts rijden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:53

Om goed te kunnen strekken is impuls, balans en schwung nodig.
Het paard moet kracht in de achterhand ontwikkelen dan kan hij met kracht verruimen.
Als een paard zonder ruiter ruim loopt en een goed gangwerk heeft behoeft het nog niet zo te zijn dat hij dat onder de man ook kan. Dat heeft te maken met of het paard een goede balans heeft of zich een goede balans ontwikkelen kan.
Een paard dat goed draaft als die jong is dan is het gewoon een voordeel dat je met beleid mischien goed ontwikkelen kunt.

Kimmy-is-mijn-schatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:54

Ik denk dat je er t/m de m1 een voordeel aan hebt, want dan hoeft het paard niet gesloten te zijn, én de meeste jury's in de lagere klasses letten zo op dat mooie drafje dat ze vergeten om naar de rest te kijken.
Ach hij buigt niet zo mooi op de volte, maar hij loopt zo mooi!! een 7 Knipoog
Maar vanaf de m2 zul je er wel wat meer problemen mee krijgen, want dan moet ie opeens verzamelen, en moet ie dus wel gaan dalen en buigen etc.. Dat zal denk ik nog wel een flink probleem gaan worden dan, maar als je vroeg genoeg begint met oefenen zal het vanzelf wel goed komen.
(Ik heb t probleem zelf ook gehad met die ruime gangen.. Clown )

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:41

Kimmy-is-mijn-schatje schreef:
Ik denk dat je er t/m de m1 een voordeel aan hebt, want dan hoeft het paard niet gesloten te zijn, én de meeste jury's in de lagere klasses letten zo op dat mooie drafje dat ze vergeten om naar de rest te kijken.
Ach hij buigt niet zo mooi op de volte, maar hij loopt zo mooi!! een 7 Knipoog
Maar vanaf de m2 zul je er wel wat meer problemen mee krijgen, want dan moet ie opeens verzamelen, en moet ie dus wel gaan dalen en buigen etc.. Dat zal denk ik nog wel een flink probleem gaan worden dan, maar als je vroeg genoeg begint met oefenen zal het vanzelf wel goed komen.
(Ik heb t probleem zelf ook gehad met die ruime gangen.. Clown )

Mijn paardgefokte pony heeft ook hele ruime gangen, hij is daarbij heel lang en dus heel moeilijk bij elkaar te rijden én dus ook het verzamelen. Het is idd zo dat t/m L2 het heel gemakkelijk is om hoge punten te scoren, vanwege die ruime gangen. Je kunt beter een pony of paard hebben die geweldig kunnen uitstrekken, MAAR verder geen ruime arbeidsdraf. Bij mijn pony is het doordat hij zo lang is én dat hij ruime gangen heeft, heel moeilijk om hem op het achterbeen te zetten, om hem te verzamelen, ook om er voor te zorgen dat hij niet gaat hangen in m'n hand én dat hij actief blijft (wat ook heel belangrijk is). Je kunt waarschijnlijk nog wel meer van deze dingen opnoemen. Maar als je zo'n beestje met prachtige gangen goed voor elkaar hebt, dan scoor je naar mijn idee wel hoge punten.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:32

mijn paard draafde héél erg groot toen ik hem kocht, na het zedelmak maken en beleren zijn we hem eerst gaan leren kleiner te bewegen, het zag er wel spectaculair uit zo'n ruime draf, maar vaak was hij ook erg traag achter, niet zozeer slap, want hij heeft een heel sterk achterbeen gebruik, maar hij was wel traag, ik heb hem kleiner laten lopen en achter meer geactiveerd, het sluiten gaat nu ook een heel stuk beter, het nadeel is een beetje dat hij ook nog eens 179cm hoog is, en daardoor moeilijker bij elkaar te rijden is en als ze dan ook nog eens zo mega groot bewegen is dat geen pretje.

ik moet zeggen dat ik ook, zeker aan het begin toen ik erop zat, vaak het gevoel had dat ik bijna stil stond en zoiets had van...pffff...wat een flegmatieke knol, maar alles was minder waar, hij was gewoon binnen 7 passen aan de andere kant van de lange zijde... Knipoog
Nu heeft hij een pas of 10 á 12 nodig om een lange zijde uit te lopen, hij loop dus nog steeds erg ruim, maar hij is wel een stuk vlugger in het achterbeen.

ikzelf vind het dus een nadeel als een paard zéér ruim beweegt, tuurlijk kan het z'n voordelen hebben in de lagere klasse, mits je, je paard verder goed aan het lopen hebt, maar ik zie ze toch liever "gewoon" ruim lopen inplaats van zo mega groot...liever veel tact, afdruk en souplesse.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 02:11

Mijn paard heeft ook een hele grote ruime draf met veel schwung van zichzelf en ik vond dat prachtig om te zien. Het nadeel is dat ik een paar maanden enorm heb moeten oefen op de verzameling. Hij had dan moeite om zijn achterhand er goed onder te brengen. Nu het steeds beter gaat heb ik dus een paard dat ruime gangen heeft, zichzelf mooi presenteert en een mooie middendraf heeft.
Volgens mij ligt het er ook aan welke jury je hebt. Sommigen houden van die uitgestrekte draf maar in een oude bit las ik vd week een artikel waarin een topdressuur ruiter schreef dat hij het nadelig vond, omdat de achterhand dan meer stuwend als dragend werkt. Het presenteert alleen mooi. Dat lijkt wel te kloppen.

Ik start begin maart met wedstrijden, dus ik zal zien hoe ik beoordeeld wordt op die draf...

Veel succes met je paardje! Mooie foto's! Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:05

Gisteren heb ik haar na een weekje longeren voor het eerst bereden. Ze is ooit al een maand of 2 onder het zadel geweest, maar dat is ook weer een tijdje geleden. Voor zover ik het met longeren heb kunnen beoordelen, wil ze zich best laten sluiten. Dit is wel wat zwaarder voor haar, dat kon ik aan de longe duidelijk zien. Maar dat is natuurlijk een kwestie van spieropbouw. Ik denk dat het al met al wel meevalt, ze kan dus lekker ruim, maar ook netjes bij elkaar draven. Ze blijft hierbij ook mooi rond, ze is enorm voorwaarts en ze heeft een goed achterbeen gebruik. Met het rijden zelf spurte ze natuurlijk flink weg, maar later lukte het wel om kleiner te draven Lachen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:02

daffodil schreef:
Heeft helemaal niets met uitgestrekte draf te maken, sterker nog, die ruin van ons loopt heeel groot, maar strekken kan hij (nog) niet hoor!

Dat herken ik, Sjors heeft ook een mooie, ruime draf, veel ruggebruik, voor mij nog wat moeilijk uit te zitten, maar het strekken is voor hem ook heel moeilijk! Het gaat steeds beter (oefening baart kunst Haha!), maar het schakelen is wel lastig. Met zijn ruime draf en grote, lange lijf is sluiten nog zwaar voor hem (en mij Haha!).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:04

Ha ik moet mijn woorden terugnemen, oke echt strekken was het niet, maar ik kreeg (imo ook volkomen terecht) zevens voor mn middendraf van t weekend! Helemaal blij, want dan gaat hij het toch leren, jammer alleen dat ik de rest van de proeven continue te horen kreeg: paard moet meer bij elkaar gereden worden, paard wordt te lang. En dat is dus het grote nadeel van een groot paard dat erg ruim loopt, krijg dat maar eens bij elkaar!