problemen met de middendraf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

croc

problemen met de middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:42

Er is ongetwijfeld al eerder een topic over geweest maar omdat de zoekfunctie het net doet vraag ik het toch maar ff, als je een link hebt met dezelfde vraag is het natuurlijk ook fijn!

Maar goed het probleem zelf, ik rijd een haflinger gewoon met onderlinge wedstrijden (B) op de ponyclub en nou gaat het de laatste tijd erg netjes, het enige onderdeel waar ik echter altijd lage punten voor heb is de middendraf, het meest gegeven commentaar is: "verruimt niet genoeg". Hij is op zich goed aan m'n been en ik denk dat hij ook prima in staat is zo z'n gewicht op z'n achterhand te brengen zodat hij kan verruimen, mar echt lukken wil het niet. Heeft er iemand bruikbare tips?

alvast bedankt!

Kitty1

Re: problemen met de middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:08

Ik rij met mijn haf M1+9 en heb nog steeds hetzelfde probleem: verruimen! Mijn haf versnelt vaak en verruimt niet... In galop kan zij dit wel beter. Het paard moet doorkrijgen dat hij grotere passen moet gaan nemen... maar wanneer het kwartje valt weet ik niet. Veel schakelen, 3 passen vooruit, 3 passen terug, is een goede training. Maar ik heb hoop want ik ken een haf die strekt tot aan de hemel!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:45

Bij mij is dit ook het geval..Heb er pas 4 proefen opzitten maar allemaal vieren of vijfen voor middendraf.. Aangezien je dit 2 x per proef moet tonen zijn dit dure punten.. Ik heb er van de week met instructeur ook nog wel aan gewerkt.. maar zal hem toch meer moeten rijden daarin.. Dat wordt oefenen... Rolleyes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:14

ik heb een friesje, die gooien hun knieen geweldig mooi de lucht in maar ze worden enkel korter in de pas, langer in de rug en sneller in tempo..

Wat ik heb gedaan is het volgende:

stel je voor je zit op de rechterhand. Dan begin je iets voorbij E met een pasje schouderbinnenwaards, schouder voor te rijden.. hiervoor moet die meer zn achterhand gebruiken dan als die gewoon rechtuit loopt en ook zal die ik tempo iets terug moeten komen. Vervolgens went je na een pas of 3 af (tegen die tijd zit je ietsjes voor F) en rij je hem recht op de A af. In die korte zijde dat je rechtuit rijdt kantel je je bekken en laat je hem iets langer worden in zn nek en van achtere uit naar vore toe komen.. dit hoeft maar 3 passen en dan zit die met zn neus op de A. Het voordeel hiervan is dat je niet hoeft te trekken en rukken om hem terug te nemen en zal die eerst op zn achterhand moeten gaan zitten voordat die weg kan.. voordat die de tijd heeft om op zn voorhand te vallen en te gaan rennen is die er al weer..

Goed belonen en die korte zijde elke keer een pasje langer maken!!

bij mij heeft het geweldig geholpen, succes ermee

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:54

Ik ben het met M3isSi3j eens, je moet je paard eerst op de achterhand zetten en dan wat wegrijden. Wat je ook kan proberen is om een keer naast iemand anders te gaan rijden, en dan te gaan uitstrekken. Waarschijnlijk wil je pony dan wel mee lopen, en zal hij grotere passen gaan maken.

Je kan het ook op een lang pad of in een berm oefenen, zodat je lang rechtuit kan rijden. Even wat schouderbinnen, dan rechtrichten en naar voren rijden. Blijven drijven totdat je voelt dat er verrruiming komt, in het begin mag je pony daar ook wel bij versnellen, en daarna opvangen en weer wat sb rijden.

croc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:56

ok super bedankt! k ga s kijken of ik hier wat mee kan OK dan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:24

M3isSi3j schreef:
ik heb een friesje, die gooien hun knieen geweldig mooi de lucht in maar ze worden enkel korter in de pas, langer in de rug en sneller in tempo..

Wat ik heb gedaan is het volgende:

stel je voor je zit op de rechterhand. Dan begin je iets voorbij E met een pasje schouderbinnenwaards, schouder voor te rijden.. hiervoor moet die meer zn achterhand gebruiken dan als die gewoon rechtuit loopt en ook zal die ik tempo iets terug moeten komen. Vervolgens went je na een pas of 3 af (tegen die tijd zit je ietsjes voor F) en rij je hem recht op de A af. In die korte zijde dat je rechtuit rijdt kantel je je bekken en laat je hem iets langer worden in zn nek en van achtere uit naar vore toe komen.. dit hoeft maar 3 passen en dan zit die met zn neus op de A. Het voordeel hiervan is dat je niet hoeft te trekken en rukken om hem terug te nemen en zal die eerst op zn achterhand moeten gaan zitten voordat die weg kan.. voordat die de tijd heeft om op zn voorhand te vallen en te gaan rennen is die er al weer..

Goed belonen en die korte zijde elke keer een pasje langer maken!!

bij mij heeft het geweldig geholpen, succes ermee

*zucht* er gaat weer eens ietsmis* Dit werd door mijn instructrice juist heel erg tegengesproken omdat het paard maar op 1 been naar binnen hoeft te komen, en niet beide.Volgens haar was het slimmer een schijnovergang te rijden (dus net geen stap) totde stap en vanuit daar meteen een middendraf in te zetten.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:51

secricible schreef:

*zucht* er gaat weer eens ietsmis* Dit werd door mijn instructrice juist heel erg tegengesproken omdat het paard maar op 1 been naar binnen hoeft te komen, en niet beide.Volgens haar was het slimmer een schijnovergang te rijden (dus net geen stap) totde stap en vanuit daar meteen een middendraf in te zetten.

Dat is idd ook een optie.. als ik dat deed met mijn paardje gooide die der kop in de lucht en ging in de ren.. ik denk dat het per paard heel verschillend is en ieder zo zijn eigen methode nodig heeft. Aangezien het een haflinger is, en die vaak net als friezen gaan tanken denk ik dat deze methode goed kan werken..

Gewoon uit proberen toch?

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:39

Ik heb het bij mijn paard verbeterd om eerst heel veel overgangen te maken. Daarna wisselen van arbeids- naar uitgestrekte draf en zo om. Later verzamelde draf (dat je bijna tegen het stappen aanzit). Daarna been d'r bij, en de handen openen (bij wijs van spreken! Niet letterlijk!). Als je heel veel tempowisselingen rijdt, zal je zien dat je paard ook steeds meer een opwaardse uitgestrekte draf krijgt. Als je paard dat eenmaal goed doorheeft, dan voel je hoe geweldig de uitgestrekte draf kan zijn.

Succes.. Ohwja je kan ook een volte rijden, als je daar uitgaat laat je hem wegstrekken. Dat heeft bij mij ook geholpen. En als het paard hangt tijdens het strekken, laat maar hangen. Met voldoende been krijg je hem wel bij elkaar.