schrikken en er dan vandoorgaan :( heel snel :(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

issaschar

schrikken en er dan vandoorgaan :( heel snel :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:42

ik rijd nu sinds een tijdje op een paardje: easy.

eerst moest ik hem altijd vooruit drijven om hem een beetje op gan te houden, en nu al er bijvoorbeeld een blaadje ritselt of een vogeltje opvliegt rent ie er al vandoor en blijft rennen, niet te stoppen.

ik wil graag dat hij dat afleert zo vaak er vandoor te vliegen. en gewoon in een relaxt tempo loopt. kan iemand me daarbij helpen?

liefs issaschar

Naomi21

Re: schrikken en er dan vandoorgaan :( heel snel :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:00

toepasselijke naam heeft jouw paard dan: easy Clown
Wat bij mijn schrikkerig hert helpt: aan t werk houden, zorgen dat ie geen tijd heeft om de blaadjes en vogeltjes in de gaten te houden. Heel veel figuren, overgangen (schijnovergangen!) en variatie in de training..
En als ie dan toch nog wegspringt: gewoon weer relaxt terugrijden naar t punt dat eng was, gewoon zoals je normaal rijdt, dus niet zelf gaan zoeken naar de "enge"dingen.. Soms even een rondje om om de kalmte terug te vinden helpt ook wel, en dan weer de enge plek in..
En verder er niet op anticiperen dat t paard kán schrikken, als je zelf relaxt bent, wordt t paard dat gauw zelf ook Lachen

Veel succes!

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:04

je moet je paardje lekker aan het werk zetten.. zodat ze geen kans hebben om te schrikken... en vooral wordt niet boos, daar worden ze opgefokter van!! idd... rij er gewoon vaker lags en doe alsof je neus bloedt!! als jij gaat denken van; onee een vogeltje daar kan hij wel eens van gaan schrikken dan kan je ervan uitgaan dat je paard ook schrikt omdat je dat 'enge' gevoel over brengt!! gewoon doen alsof er niks aan de hand is, en als je dan denkt van... mmm daar zou hij kunnen schrikken zet hem dan gelijk goed aan het werk, draai een volte of wat....
succes

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:40

Idd gewoon verder rijden. Net doen alsof er nix aan de hand is, als jij dat gelooft kan je dat ook beter op je paardje overbrengen. Als hij/zij schrikt moet je gewoon hem terug nemen en verder gaan waar je mee bezig was. Zie je iets waar hij eventueel van zou kunnen schrikken kan je daar een overgang terug maken of een volte'tje rijden. Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:17

ja dat ken ik, heeft die van mij ook af en toe, dan zie ik zelf helemaal niets vreemds en toch gaat ie er opeens vandoor Clown
dat heeft ie trouwens alleen als ie erg fris is, als we n tijdje gereden hebben is ie weer zo sloom als altijd Gaaaap
dus ik vraag me af of dat echt schrikken is of gewoon een excuus om zich lekker te kunnen losgooien Extreme duivel
maar mijn instructrice heeft me geleerd om zodra ie ergens voor schrikt, hele kleine voltes te gaan rijden op die plek, totdat hij ziet dat er niets aan de hand is en als hij dan weer op de ruiter let, de volte groter en groter maken en als ie braaf is weer normaal verder rijden, werkt bij mij heel goed

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:08

Naomi21 schreef:
toepasselijke naam heeft jouw paard dan: easy Clown
Wat bij mijn schrikkerig hert helpt: aan t werk houden, zorgen dat ie geen tijd heeft om de blaadjes en vogeltjes in de gaten te houden. Heel veel figuren, overgangen (schijnovergangen!) en variatie in de training..
En als ie dan toch nog wegspringt: gewoon weer relaxt terugrijden naar t punt dat eng was, gewoon zoals je normaal rijdt, dus niet zelf gaan zoeken naar de "enge"dingen.. Soms even een rondje om om de kalmte terug te vinden helpt ook wel, en dan weer de enge plek in..
En verder er niet op anticiperen dat t paard kán schrikken, als je zelf relaxt bent, wordt t paard dat gauw zelf ook Lachen

Veel succes!

Mee eens.. Ja
En als hij er toch vandoor vliegt, gewoon meegaan met je paard en rustig blijven, niet teveel hinderen in de mond want dan pakken ze het bit vast en dan heb je niks meer te vertellen, gewoon rustig blijven en eraan gaan rijden en zo de controle weer terug krijgen.
Een idd veel bezig houden. En als je zelf heel rustig bent, dan is je paard vaak ook stukken rustiger.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:21

ja...dat is dus wat ik heel erg moeilijk vind! dat lukt mij dus niet, rustig blijven en gewoon doen of easy gewoon is en dat er niks aan de hand is... easy was de vorige keer ook zo nerveus, daarom is ook een meisje van een ander paard 2 keer in 1 uur ervanaf gevallen, omdat easy zooo schrikachtig is... Huilen

liefs issaschar

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:28

als ie schrikt probeer dan zelf inderdaad rustig te blijven, vooral met jezit.
En zogauw als ie schrikt stuur em op de plek waar die schrok op een volte en blijf even op die volte, tot ie weer ontspannen is.
Dan moet het er toch langzaam uit gaan, maar bedenk wel dat het tijd nodig heeft.
Oja en hou hem aan het werk, zodat hij geen tijd heeft om te kijken.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:23

Sensibele paarden zijn vaak een probleem. Schrikken kan ondeugendheid zijn maar ook echte gevoeligheid. Doen alsof er niks aan de hand is, lijkt mij inderdaad lastig als je paard er in vliegende galop vandoor gaat. Heb je als eens geprobeerd eerst even te longeren voor je gaat rijden? Dan kunnen jij en het paard de eerste frisheid kwijt en word jij niet moe en Easy wel. Je moet ook oppassen dat het niet een zogenaamde self-fullfilling prophecy wordt. Zodra jij dan op je paard stapt ga je er al vanuit dat hij zal gaan schrikken en doet hij dat natuurlijk ook. Jullie houden dan elkaars gedrag in stand. Als hij eenmaal er vandoor spuit is diep zitten en proberen kalm te blijven wel het enige dat je kunt doen. En als hij uitgerend is, mag hij nog twee rondjes voor jou!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:43

misschien helpt het als je haar omtrekt zodat ze niet verder kan rennen en geruststelt, en nog eens bij het 'enge' langs ga, net zo lang tot ze het niet meer eng vindt!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:16

Rijd je hem nu misschien wat minder? Daardoor kan het komen, wat minder lopen en wat frisser weer.
Maar houd hem inderdaad goed aan het werk, volte hier, afwenden daar, geen 10 meter achter elkaar rijden zonder iets te doen.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:19

issaschar schreef:
ja...dat is dus wat ik heel erg moeilijk vind! dat lukt mij dus niet, rustig blijven en gewoon doen of easy gewoon is en dat er niks aan de hand is... easy was de vorige keer ook zo nerveus, daarom is ook een meisje van een ander paard 2 keer in 1 uur ervanaf gevallen, omdat easy zooo schrikachtig is... Huilen

liefs issaschar

Niet verwachten dat t binnen 1 x over is, verbetering komt vaak in (heel) kleine stapjes! Knipoog
Misschien dat t helpt om eens op je ademhaling te letten, als je nou heel bewust heel diep in-en-uit ademt ontspan je heel snel, wie weet n tip?
Even longeren voor t rijden kan geen kwaad, misschien dat t fijn voor jou is als er iemand anders bij komt staan in de bak die wat tegen je praat? Dan vergeet je vaak dat je paard "schrikachtig" is en ontspan je meer. (niet vergeten te rijden dan Clown )

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:58

Citaat:
eerst moest ik hem altijd vooruit drijven om hem een beetje op gan te houden, en nu al er bijvoorbeeld een blaadje ritselt of een vogeltje opvliegt rent ie er al vandoor en blijft rennen, niet te stoppen.

Uit dit verhaal komt mij toch het idee van een medisch probleem. Een paard dat schrikt en daarna niet meer wil stoppen doet dit vaak door de pijn. De vlucht reactie word versterkt door de pijn waardoor je dus in een cirkel van angst komt te zitten.
Ook felle schrik reactie's hebben vaak een oorzaak van pijn. Het paard is gespannen door de pijn en bij dan iets onverwachts explodeert het paard.

Dus laat het paard is geheel nakijken door de VA of nog beter de osteopaat.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:05

Ik ben het met meerdere mensen hier eens. Het paard nalaten kijken.. wegens plotseling ander rijgedrag, en aan de hand van dat kijken wat je kan doen. Is het niks lichamelijks, is het dan iets tussen de oren? Is er wat gebeurd laatst? Voor de rest, hou het paard aan het werk, figuren, overgangen etc.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:10

Ik denk zelf dat Easy er een spelletje van heeft gemaakt (temeer omdat ie eerst zo rustig was..). Een paard wat écht schrikt rent meestal ff en stopt dan om te kijken wat het was.
Wat al gezegd is: blijf goed voorwaarts rijden en blijf niet te afwachtend. Veel overgangen en heeel veel opeenvolgende figuren rijden, zet em maar aan het werk!

luckyentruus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:26

hoi

Ik heb ook op een haflinger gereden. en die vloog er ook altijd heel vaak vandoor. Ik liet haar eerst altijd even goed door galoperen en nam haar dan zelf weer terug. En inderdaad zoals al vaak gezegt veel figuren en overgangen enz.

Succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:47

Bij ons op stal zijn de paardjes ook allemaal wat schrikkerig dan normaal, of het nou het rare weer is in combinatie met de lente in hun bol geen idee, maar mijn eigen haf heeft er ook last van.

Rijtechnische tips ben ik met bovenstaande eens, gewoon doorrijden, relaxen en aan het werk houden.
Na laten kijken kan altijd handig zijn, maar geloof niet dat dit je eigen paard is dus dan zal die mogelijkheid denk iets moeilijker zijn?

Daarbij denk ik dus dat het weer heel erg mee speelt, of de tijd van het jaar.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:45

grappige naam ja 'easy' voor zo'n paard.

Is 'ie nog jong? Waar is 'ie schrikkerig, buiten of in de bak?

Als het buiten is zou ik voorlopig (b.v. tot de zomer, het voorjaar is een 'schrikkerig' seizoen) samen met een rustig paardje rijden, dat scheelt al een boel. Uiteindelijk leren ze het wel af.
Alléén rijden onder deze omstandigheden is niet zonder risico.

Gebeurt het ook in de bak dan idd: aan het werk houden.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:54

Dealer schreef:
grappige naam ja 'easy' voor zo'n paard.

Is 'ie nog jong? Waar is 'ie schrikkerig, buiten of in de bak?

Als het buiten is zou ik voorlopig (b.v. tot de zomer, het voorjaar is een 'schrikkerig' seizoen) samen met een rustig paardje rijden, dat scheelt al een boel. Uiteindelijk leren ze het wel af.
Alléén rijden onder deze omstandigheden is niet zonder risico.

Gebeurt het ook in de bak dan idd: aan het werk houden.

ja, ik heb het 1 keer geprobeert samen met een ander paard, maar easy begon dus weer gek te doen zo gek dat uiteindelijk het meisje wat op het ander paard reed er 2 keer vanaf is gevallen.. Verdrietig

Starbreeze schreef:
Ik denk zelf dat Easy er een spelletje van heeft gemaakt (temeer omdat ie eerst zo rustig was..). Een paard wat écht schrikt rent meestal ff en stopt dan om te kijken wat het was.
Wat al gezegd is: blijf goed voorwaarts rijden en blijf niet te afwachtend. Veel overgangen en heeel veel opeenvolgende figuren rijden, zet em maar aan het werk!

ik denk niet dat het echt een spelletje is, als ze eenmaal heeft gerend en weer een beetje normaal is is ze echt super gespannen!

BounceBabe schreef:
Ik ben het met meerdere mensen hier eens. Het paard nalaten kijken.. wegens plotseling ander rijgedrag, en aan de hand van dat kijken wat je kan doen. Is het niks lichamelijks, is het dan iets tussen de oren? Is er wat gebeurd laatst? Voor de rest, hou het paard aan het werk, figuren, overgangen etc.

en ik denk niet echt dat hij pijn heeft, want bij andere mensen deed ze dit al voor dat ik begon met op hem te rijden, maar na een rijdje begon ie dta dus ook bij mij te doen...

Sjonniej schreef:
Rijd je hem nu misschien wat minder? Daardoor kan het komen, wat minder lopen en wat frisser weer.
Maar houd hem inderdaad goed aan het werk, volte hier, afwenden daar, geen 10 meter achter elkaar rijden zonder iets te doen.

easy heeft 2/3 jaar niet echt gereden, ik rij nu ook maar 2 keer per week op hem maar in die 3 jaar reed hij maar 1 keer in de maand of zelf in de 2 maanden...

maar ik heb easy vandaag eerst voor het rijden gelongeert, ze begon ook weer te rennen met het longeren. daarna ben ik er op gestapt en ik wou haar dus metteen laten afbuigen waar ik normaal 5 minuutjes over doe ging nu in een halve minuut, daar door was ik al trots op hem! Easy heeft ook helemaal niet gerend vandaag! ze schrok wel eens maar gooide alleen haar achterhand even om, en liep weer lekker verder. Ik heb dan wel aan de longe gereden vandaag, dat leek me toch het beste, de eigenaar van Easy (ja het is niet mijn eigen paard) gaf me ook aanwijzingen enzo. De volte kleiner en groter maken, van galop,draf,stap,halt metteen achter elkaar, uitgetekte draf goed verzamelen....enz enz... easy heeft het super gedaan vandaag! ik ben echt trots op hem! nu heb ik ook weer een beetje mijn eigen zelfvertrouwen weer terug gevonden, de vorige keren dacht ik al bij het opsteigen die gaat vandaag weer rennen en die gedachten hield ik dus steeds vast. en ja dat deed hij dus ook. vandaag heb ik een gedachten in mijn kop gezet van: easy rent vandaag toch niet, daa is ie veel te bang voor, dat durft ie niet.. en ja hij heeft het dus ook niet gedaan...

heel erg bedankt voor de reacties! als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag Knipoog

liefs aimee en easy

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:42

Oei Aimee Bloos!
Teveel energie ofzo?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:51

Heb je de training opgebouwd?

Van eens in de maand naar 2x in de week kan voor een niet getraind en bespierd paard behoorlijk zwaar zijn. Gevolg kan heel goed spierpijn zijn.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 21:52

dat heb ik zeker gedaan ja! maar dat is de oorzaak dus ook niet Huilen