Problemen Met Opstijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okkilover

Problemen Met Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 18:40

Haa Mensen...
Nou ik heb een probleem..zodra ik probeer op te stijgen op mijn 9 jarige KWPN merie..doet ze heel moeilijk en gaat ze weg draven, galoperen of gaat ze bokken..als ik dr in de hoek zet , helpt het nog niets! Verward zelfs als iemand dr vast houdt, probeert ze weg te komen..weet iemand wat ik moet doen?! ik weet het egt niet meer..het is egt een drama om op te stappen..!!
=XxX= Anne

Anick

Re: Problemen Met Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:46

iedere x als ze weg wil lopen zet je dr terug op dr plaats.
houd de teugel aan de kant waar je opstapt heel kort en trekl het hoofd dus helemaal naar je toe als ze dan wil wegrennen kan ze alleen maar in een heel klein rondje.

Okkilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 18:49

nickjuh schreef:
iedere x als ze weg wil lopen zet je dr terug op dr plaats.
houd de teugel aan de kant waar je opstapt heel kort en trekl het hoofd dus helemaal naar je toe als ze dan wil wegrennen kan ze alleen maar in een heel klein rondje.
ja ik zal het proberen..ik hoop maar dat t lukt..want ik ben dr al een aantal keren afgevalle..en nu bennik best wel bang om weer op te stappen iedere keer..als ik dr eenmaal op zit..gaat het wel goed en so.. Haha! maar daarvoor is t egt een probleem

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:55

suc8 ermee dan in ieder geval! Lachen

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:01

mijn pony deed dit ook ik vroeg een voetje aan mensen die op stal waaren zodat ik op kon stappen en elke x als ze dan weg wilde zat ik er al goed op en strafde ik haar af ik zetten haar weer op die plek en ik stapte gewoon weer af Tong uitsteken heel scheinheilig Knipoog en dat werd ik er weer op geteelt net zolang totdat zei stil stond dan ging ik er zelf op (zonder hulp) als ze weer weg sjeesde pakte ik een halstertouw zette haar vast in de bak en als ik er op zat zonder dat ze bewoog(als ze bewoog stapte ik er gewoon weer af Haha! ) gaf ik haar een klopje of een snoepje en ging dan rijden na het rijden stapte ik weer 2x op en dan ging ze pas naar stal na 1 week had ze door dat ze niet door het hek kon renne maar dat als ze dat deed ze dan flink pijn had hihi Haha! succes en vertel wel hoe het gegaan is eh

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:04

Kijk ook of het zadel wel goed past, en het paard geen rugklachten heeft. Want associeert ze het opstappen met pijn en is het logisch dat ze er tussenuit probeert te knijpen Knipoog

Als je er zeker van bent dat het paard niets mankeerd, stap dan in het begin altijd op dezelfde plek op. Mijn paard wilde vroeger ook niet stilstaan, dus ik ben elke keer bij de M gaan opstappen. Eerst met iemand die haar hielp vasthouden. Vanaf het moment dat ze een pas verzette als ik mijn voet in de beugel stak, terug voet uit de beugel, terug op de plaats. Totdat ze bleef staan, en dan stapte ik op zonder aarzelen, je moet ook niet voordat je opstapt, nog eens even je teugels op maat, en je vingers eens samentrekken, en je voet eens rekken, en eens diep ademhalen..nee 1-2-3 en hop(zonder erin te ploffen natuurlijk Haha! ) .
Ik heb het zo een week, anderhalve week moeten doen, en nu kan ik zonder hulp overal opstappen waar ik wil Lachen

o ja, kijk ook dat je je paard niet per ongeluk port tijdens het opstappen. Sommige ruiters duwen onbewust met hun voet in de flank als ze zich ophijsen Knipoog

Okkilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 19:20

xKatleentjex schreef:
Kijk ook of het zadel wel goed past, en het paard geen rugklachten heeft. Want associeert ze het opstappen met pijn en is het logisch dat ze er tussenuit probeert te knijpen Knipoog

Als je er zeker van bent dat het paard niets mankeerd, stap dan in het begin altijd op dezelfde plek op. Mijn paard wilde vroeger ook niet stilstaan, dus ik ben elke keer bij de M gaan opstappen. Eerst met iemand die haar hielp vasthouden. Vanaf het moment dat ze een pas verzette als ik mijn voet in de beugel stak, terug voet uit de beugel, terug op de plaats. Totdat ze bleef staan, en dan stapte ik op zonder aarzelen, je moet ook niet voordat je opstapt, nog eens even je teugels op maat, en je vingers eens samentrekken, en je voet eens rekken, en eens diep ademhalen..nee 1-2-3 en hop(zonder erin te ploffen natuurlijk Haha! ) .
Ik heb het zo een week, anderhalve week moeten doen, en nu kan ik zonder hulp overal opstappen waar ik wil Lachen

o ja, kijk ook dat je je paard niet per ongeluk port tijdens het opstappen. Sommige ruiters duwen onbewust met hun voet in de flank als ze zich ophijsen Knipoog

Jah het zadel past goed:p en ik por ook niet in de buik..dus daar kan het niet aan liggen..maar ik zal dit zeker eens proberen..Knipoog ik hou jullie op de hoogte..
Xxx Anne

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:19

Ik zou juist de rechterteugel iets meer aannemen want dan draait hij zijn lijf naar je toe en dat is makkelijker opstappen dan als je de linker meer aanneemt omdat hij dan van je af draait.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:25

Mijn vorige paard heeft dit ook gedaan en wat mij heeft geholpen is een opstapje gebruiken.Bij het opstijgen komt het hele gewicht van de ruiter aan een kant te hangen, als het paard al iets gevoelig is in rug of lendenen is dit een hele belasting.
Ik zeg niet dat jou probleem hier ook mee opgelost is, maar is het proberen waard toch?
Waarschijnlijk zal ze de eerste paar keer ook weg proberen te gaan, want tussen haar oren moet het ook even op een rijtje komen dat jij doordat je een opstapje gebruikt, haar zal ontlasten. Succes!!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:47

Mijn paard deed dit ook, en bleek forse rugproblemen te hebben, ondanks dat het zadel wel goed paste. Laat dus naar de rug kijken door een osteopaat! Het feit dat je paard ook nog weg wil als hij wordt vastgehouden doet me echt vermoeden dat hij pijn heeft.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:59

De mijne rende niet weg, maar die liep gewoon achteruit. Elke keer terug zetten op zijn plaats, en als je er eenmaal op zit, ook stil laten staan.
Ook zag ik hier iets staan van de teugel aan de kant die je opstapt strak houden, mij is altijd juist de 'buitenteugel' verteld. Dus de andere kant.
Het is nog al raar dat ze weg rent, het zadel kan goed passen, maar ondanks kunnen er nog rugklachten ofzo zijn. Laat het voor de zekerheid nakijken, stel dàt er iets fout zit, you never know! Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:02

Paard een heel goed na laten kijken.
Dit is niet iets wat ze doen om de ruiter te pesten.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:34

Katja schreef:
Paard een heel goed na laten kijken.
Dit is niet iets wat ze doen om de ruiter te pesten.

Inderdaad! Blijkt er niets te zijn kun je aan andere dingen gaan denken. Een pensionpaard bij mij net op de manege stormde soms ook weg met opstijgen (jong paard) En met vasthouden kan je dan ook niks beginnen natuurlijk.
Lesgeefmens had ondertussen dat diegene opsteeg het paard een snoepje gegeven, en bleef gewoon netjes staan! Maar om dit elke keer te doen lijkt me niet handig, je moet er geen gewoonte van gaan maken.

Suusy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:29

Ik sluit me volledig bij de mensen aan die zeggen dat je zijn rug moet na laten kijken. een paard doet dit namelijk niet om jou te pesten, daar denken ze niet bij na. als ze onder het zadel uit proberen te lopen wijst dit meestal op rugklachten

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:39