Kijk ook of het zadel wel goed past, en het paard geen rugklachten heeft. Want associeert ze het opstappen met pijn en is het logisch dat ze er tussenuit probeert te knijpen

Als je er zeker van bent dat het paard niets mankeerd, stap dan in het begin altijd op dezelfde plek op. Mijn paard wilde vroeger ook niet stilstaan, dus ik ben elke keer bij de M gaan opstappen. Eerst met iemand die haar hielp vasthouden. Vanaf het moment dat ze een pas verzette als ik mijn voet in de beugel stak, terug voet uit de beugel, terug op de plaats. Totdat ze bleef staan, en dan stapte ik op zonder aarzelen, je moet ook niet voordat je opstapt, nog eens even je teugels op maat, en je vingers eens samentrekken, en je voet eens rekken, en eens diep ademhalen..nee 1-2-3 en hop(zonder erin te ploffen natuurlijk

) .
Ik heb het zo een week, anderhalve week moeten doen, en nu kan ik zonder hulp overal opstappen waar ik wil

o ja, kijk ook dat je je paard niet per ongeluk port tijdens het opstappen. Sommige ruiters duwen onbewust met hun voet in de flank als ze zich ophijsen