drukke fjord!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 17:36

Mijn fjord is af en toe helemaal dol in zn koppie!
zo ook vandaag. Ik ging een buitenrit maken. en na een paar meter kwamen we de hond van de buren tegen. Normaal reageert hij er nooit op, maar nu maakte hij meteen een reuze sprong en nam een sprintje. Daarna liep hij de hele tijd te dribbelen met zn neus helemaal in de lucht en die oren strak vooruit. hij wil dan ook steeds in draf, en heb het gevoel alsof ie er elk moment vandoor gaat.

Wat kan ik hier het beste tegen doen? ik word er best wel een beetje bang van als hij zo overdreven nerveus doet.
Moet ik hem een tik geven als hij bokt? of juist proberen te negeren?
Ik heb dan altijd de neiging om hem erg in te houden, want hij trekt dan zo hard, net of hij er vandoor wil gaan.
Wat denken jullie?

Nettie

Re: drukke fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:51

Renske_fjord schreef:
zo ook vandaag. Ik ging een buitenrit maken. en na een paar meter kwamen we de hond van de buren tegen. Normaal reageert hij er nooit op, maar nu maakte hij meteen een reuze sprong en nam een sprintje. Daarna liep hij de hele tijd te dribbelen met zn neus helemaal in de lucht en die oren strak vooruit. hij wil dan ook steeds in draf, en heb het gevoel alsof ie er elk moment vandoor gaat.

Wat kan ik hier het beste tegen doen? ik word er best wel een beetje bang van als hij zo overdreven nerveus doet.
Ik heb dan altijd de neiging om hem erg in te houden, want hij trekt dan zo hard, net of hij er vandoor wil gaan.
Wat denken jullie?

Is hij wel verkeersmak? Ga anders eerst langs de weg aan de hand, dan kan je meer indruk bij hem opwekken en beter achter je houden. Als je er op zit, ga dan ergens heen waar geen verkeer is, en je hem es kan laten gaan. Als hij bokt een mep geven, als hij weg galoppeert kan het wel eens helpen hem gewoon net zolang door te laten galopperen tot dat hij er spuugzat van is Haha! als hij kjikerig is kan je hem gewoon negeren. Het belangrijkste is, dat je ontspant en hem niet te veel inhoudt, lekker naar voren rijden, dan maak je het hem moeilijk rare dingen uit te gaan spoken. Lachen

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:13

heey... nouw als hij al verkeersmak is... zou ik hem als het zulk koud weer is van te voren even longeren, dan is de eerste frisheid eraf!! wij doen het in de winter altijd!! heb je geen last van die frisheid ... en dan rij je dus niet eerst 20 min. tegen de frisheid aan... ik denk dat het puur door het weer komt... omdat je ook al zegt dat hij normaal nooit op de hond reageerd.... succes!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:47

Renske_fjord schreef:

Wat denken jullie?

het kan ook aan t weer liggen dat ie ineens wat frisser is.Mijn pony is in de herfst/winter heel erg ander in het bos en schrikt dan van de kleinste dingen waar ze normaal nooit van schrikt, en geeft dan ook een paar bokjes en maakt rare sprongen Clown maar dat negeer ik dan gewoon, word er verder ook niet bang van want dan wordt alles alleen maar erger. Als ie er vandoor wilt gaan kun je t best een paar ophoudingen maken. miran schrok altijd vaak van kleine dingen denk dat ze een excuus zocht om ervandoor te mogen gaan Clown als ze fris is rijd ik haar gewoon goed voorwaarts, middendrafje...dat helpt bij haar het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:51

elmiran schreef:
als ze fris is rijd ik haar gewoon goed voorwaarts, middendrafje...dat helpt bij haar het best.

Dat lijkt me ook de handigste oplossing. Ik heb ook een Fjord gehad die in het begin hyperactief was en daar vertrok ik gewoon mee in draf. Pas als ze haar overtollige energie kwijt was, ging ik ook eens een stukje stappen tussendoor.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:18

Idd. misschien eerst even longeren voor je naar buiten gaat, of eerst in de bak rijden(als je die hebt).
Ik heb zelf ook een Fjord, bijna 5 jaar.
In de zomer is ze super mak en af en toe niet vooruit te branden, maar in de herfst en winter wordt ze helemaal dol en rent soms alle kanten uit.
We reden laatst bijvoorbeeld langs een reiger. 2x ging het goed, schrok ze niet. Opeens ziet ze een eindje verderop andere pony's lopen en schrikt ze opeens wèl van die reiger Verward

Hoe oud is jouw Fjord?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:54

...denk dat het een heel algemeen probleem is!...ken iemand die ff haar paardje los gooid in de bak om de eerste frisheid er af te krijgen en dat werkt goed hoor!...zelf word dim wel kijkering en ooowww opeens moet ie overal van schrikken!!!! en je ziet aan dat ondeugende koppie dat ie zichzelf reuze grappig vind! Clown ...trek me er niets van aan en gaan gewoon lekker verder..maar als ie ergens langs moet en hij vind het opeens weer zo eng!!..moet ie er toch van me langs!...is het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.. Bloos

succes hoor!

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:24

okeej bedankt voor de tips! ja ik denk ook dat het door het weer komt vooral hoor. lekker fris en dan is ie natuurlijk erg blij dat ie lekker naar buiten mag.! maar ik zal goed rustig proberen te blijven en evt wat meer voorwaarts rijden.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:24

Vlover schreef:
Idd. misschien eerst even longeren voor je naar buiten gaat, of eerst in de bak rijden(als je die hebt).
Ik heb zelf ook een Fjord, bijna 5 jaar.
In de zomer is ze super mak en af en toe niet vooruit te branden, maar in de herfst en winter wordt ze helemaal dol en rent soms alle kanten uit.
We reden laatst bijvoorbeeld langs een reiger. 2x ging het goed, schrok ze niet. Opeens ziet ze een eindje verderop andere pony's lopen en schrikt ze opeens wèl van die reiger Verward

Hoe oud is jouw Fjord?

Mijn fjord is 4 jaar en word in mei 5. dus ook nog niet zo oud.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:12

ik heb een hyperactieve arabier die laat ik meteen draven dan is beetje uitgerend en dan komt ze wat ontspannen dus het helpt bij mijne wel

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:49

ja.. idd
volgens mij is het het beste om het een soort van te negeren,, net te doen alsof het je niks uitmaakt dat die een bok geeft.
Dan heb je zelf ook een lekkerder ritje en wordt je pony misschien ook rustiger.
misschien is een pessoabitje ook een idee,, hierdoor is die beter in de hand te houden en heb je er zelf misschien ook wat meer vertrouwen in zegmaar.. dat hielp bij mij iig wel...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:31

Waarom gelijk een ander bit er in??? Het is nu gewoon heel fris weer, waar de pony's ook erg fris van worden. Ik ga persoonlijk niet op buitenrit met dit weer, omdat ik haar dan niet kan houden. Je zou misschien eerst even in de bak los kunnen stappen en draven zodat het frisse er een beetje af is. Of meteen lekker voorwaarts houden..

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:16

NehnaDagmar schreef:
Waarom gelijk een ander bit er in??? Het is nu gewoon heel fris weer, waar de pony's ook erg fris van worden. Ik ga persoonlijk niet op buitenrit met dit weer, omdat ik haar dan niet kan houden. Je zou misschien eerst even in de bak los kunnen stappen en draven zodat het frisse er een beetje af is. Of meteen lekker voorwaarts houden..

als je buitenrijden nou wel leuk vind om in de winter te doen?? en een bitje kan het probleem waarom je je sport niet goed kan beoefenen oplossen, waarom niet??

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:30

ik rij ook al 6 jaar fjord (bijna 7 alweer)

en afentoe gaat de kop erin, dribbelen we over straat, phillien steigerde vroeger ook veel maar nu zelden.

gewoon even laten uitrazen aan de longe, zonder zadel zodat ze meeste energie kwijt is en dan gewoon naar buiten gaan.

nooit op de zelfde plaatsen galoperen of draven, want een jong paard leert dat erg snel en voor je het weet galoperen ze terwijl jij eens wilt stappen, en dan krijgt pony gelijk de schuld als drukte maker etc, terwijl het gewoon aan geleerd gedrag is.

ik weet niet of hij 24perdag buiten loopt of op stal staat, eerts laten uitrazen