Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Renske_fjord schreef:Mijn fjord is af en toe helemaal dol in zn koppie!
zo ook vandaag. Ik ging een buitenrit maken. en na een paar meter kwamen we de hond van de buren tegen. Normaal reageert hij er nooit op, maar nu maakte hij meteen een reuze sprong en nam een sprintje. Daarna liep hij de hele tijd te dribbelen met zn neus helemaal in de lucht en die oren strak vooruit. hij wil dan ook steeds in draf, en heb het gevoel alsof ie er elk moment vandoor gaat.
Wat kan ik hier het beste tegen doen? ik word er best wel een beetje bang van als hij zo overdreven nerveus doet.
Moet ik hem een tik geven als hij bokt? of juist proberen te negeren?
Ik heb dan altijd de neiging om hem erg in te houden, want hij trekt dan zo hard, net of hij er vandoor wil gaan.
Wat denken jullie?
als hij kjikerig is kan je hem gewoon negeren. Het belangrijkste is, dat je ontspant en hem niet te veel inhoudt, lekker naar voren rijden, dan maak je het hem moeilijk rare dingen uit te gaan spoken.
Renske_fjord schreef:Mijn fjord is af en toe helemaal dol in zn koppie!
zo ook vandaag. Ik ging een buitenrit maken. en na een paar meter kwamen we de hond van de buren tegen. Normaal reageert hij er nooit op, maar nu maakte hij meteen een reuze sprong en nam een sprintje. Daarna liep hij de hele tijd te dribbelen met zn neus helemaal in de lucht en die oren strak vooruit. hij wil dan ook steeds in draf, en heb het gevoel alsof ie er elk moment vandoor gaat.
Wat kan ik hier het beste tegen doen? ik word er best wel een beetje bang van als hij zo overdreven nerveus doet.
Moet ik hem een tik geven als hij bokt? of juist proberen te negeren?
Ik heb dan altijd de neiging om hem erg in te houden, want hij trekt dan zo hard, net of hij er vandoor wil gaan.
Wat denken jullie?
maar dat negeer ik dan gewoon, word er verder ook niet bang van want dan wordt alles alleen maar erger. Als ie er vandoor wilt gaan kun je t best een paar ophoudingen maken. miran schrok altijd vaak van kleine dingen denk dat ze een excuus zocht om ervandoor te mogen gaan
als ze fris is rijd ik haar gewoon goed voorwaarts, middendrafje...dat helpt bij haar het best. elmiran schreef:als ze fris is rijd ik haar gewoon goed voorwaarts, middendrafje...dat helpt bij haar het best.
...trek me er niets van aan en gaan gewoon lekker verder..maar als ie ergens langs moet en hij vind het opeens weer zo eng!!..moet ie er toch van me langs!...is het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks..

Vlover schreef:Idd. misschien eerst even longeren voor je naar buiten gaat, of eerst in de bak rijden(als je die hebt).
Ik heb zelf ook een Fjord, bijna 5 jaar.
In de zomer is ze super mak en af en toe niet vooruit te branden, maar in de herfst en winter wordt ze helemaal dol en rent soms alle kanten uit.
We reden laatst bijvoorbeeld langs een reiger. 2x ging het goed, schrok ze niet. Opeens ziet ze een eindje verderop andere pony's lopen en schrikt ze opeens wèl van die reiger![]()
Hoe oud is jouw Fjord?
NehnaDagmar schreef:Waarom gelijk een ander bit er in??? Het is nu gewoon heel fris weer, waar de pony's ook erg fris van worden. Ik ga persoonlijk niet op buitenrit met dit weer, omdat ik haar dan niet kan houden. Je zou misschien eerst even in de bak los kunnen stappen en draven zodat het frisse er een beetje af is. Of meteen lekker voorwaarts houden..