bitvraag: neemt bit niet aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

bitvraag: neemt bit niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 15:40

sorry als hier al een topic over is, dan heb ik er overheen gekeken..

Ik vraag hier dus niet hoe ik mn paard beter aan het bit kan krijgen, daar zijn we al erg lang, met veel verschillende mensen mee aan het werk, en lukt opzich ook, maar mijn vraag is gewoon:

Welk bit zou het beste zijn voor een paard dat zn bit niet aan neemt (dus erachter gaat als het ware). Hij loopt verder goed, is alle kanten op te sturen, loopt al zn oefeningen, maar wil erg snel zn bit loslaten en daarmee alle invloed van de ruiter buitensluiten.

Hij loopt normaal op een dubbelgebroken K&K. Soms ook een enkelgebroken hele dikke/zware koperen bustrens. Dat bit pakt hij veel beter op, maar wordt er weer erg stug van.
Heeeel soms rijd ik hem met stang en trens en dat is dus waarop hij eigenlijk het fijnst gaat. Dan heb ik makkelijk contact aan de voorkant, wordt hij niet te sterk en, wat ik erg belangrijk vind in dit geval, blijft wel zn looplust behouden (dus is niet bang naar voren te gaan vanwege het bit)

nogmaal, ik vraag niet om commentaar, puur om antwoord op mn vraag Haha!

Puera

Re: bitvraag: neemt bit niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:00

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:34

Noukie schreef:
Welk bit zou het beste zijn voor een paard dat zn bit niet aan neemt (dus erachter gaat als het ware). Hij loopt verder goed, is alle kanten op te sturen, loopt al zn oefeningen, maar wil erg snel zn bit loslaten en daarmee alle invloed van de ruiter buitensluiten.

ik zou zeggen een dubbelgebroken bustrens.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:06

ik zou een enkel gebroken watertrensje proberen. Eentje van koper en die licht is. Deze werken op een duidelijke manier in, zijn niet al te scherp of te soft maar wel heel erg paardvriendelijk. Ik denk dat je geowon vanalles een keertje moet proberen.. en misschien verder zoeken naar de oorzaak..?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:50

lijkt mij geen bit-probleem. lijkt mij eerder dat ze achter de teugel kruipt zoals je verteld. zorg dat ze vanachter goed actief is en goed aan je been. als ik het goed begrijp mis je dus druk en loopt het paard achter de teugel? zorg dat het neusje eruit komt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:54

ik heb zelf goede ervaringen met een ongebroken trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:07

Ik sluit me aan bij Lielle
Sommige paarden vinden al dat gewiebel in de mond maar eng (wat andere weer fijn vinden)

uiteraard een vriendelijke hand waar je van achter naar toe rijd, maar uit jou post maak ik op, dat je daar ook voor waakt.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:14

RK en Lielle: thanks, daar dacht ik zelf ook al aan, maar wilde er niet meteen van alles inhangen. Ik ga het eens proberen. Kan me inderdaad voorstellen dat hoe rustiger datgene is dat in zn mond zit, hoe meer vertrouwen hij heeft het aan te pakken.

klomp: natuurlijk is het ook een rijkunstig probleem, maar ook met van achter naar voor rijden en zelfs voor de loodlijn kan hij gewoon ineens de druk eraf gooien, heel apart, maar waar.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:52

Een ongebroken trens is ook het eerste waar ik aan dacht.
Dubbelgebroken is wel vriendlijk hoor maar het beweegt ook heel erg veel ik ben er helemaal vanaf gestapt,

Ben benieuwd of het wat is als je daar mee rijdt.

Janey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:05

Mijn merrie heeft dezelfde problemen gehad met 't bit. Voor ons was de oplossing een meyler-bit. Dit is wel dubbelgebroken maar kan niet dubbelgevouwen worden in de mond. Dit geeft heel veel rust. Bij de meeste ruitersportzaken die dit merk verkopen kun je er een lenen tegen een kleine vergoeding om het eens uit te proberen. Er zijn n.l. heel veel soorten in
Succes!