Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
meiske16 schreef:veel voltes rijden op de linkerhand. en achtjes, zodat je de stelling en buiging aan beide kanten goed loswerkt
probeer zelf anders eens niet zo te verkrampen op links maar ontspan daar eens meer. hoe meer jij doet,hoe vaster je pony wordt
meiske16 schreef:ohw dus je wilt zeggen dat het aan je zelf ligt of hoe moet ik het zien.probeer zelf anders eens niet zo te verkrampen op links maar ontspan daar eens meer. hoe meer jij doet,hoe vaster je pony wordt
meiske16 schreef:veel voltes rijden op de linkerhand. en achtjes, zodat je de stelling en buiging aan beide kanten goed loswerkt
Agnes75 schreef:Mijn paard is ook moeilijk op links.
Als je paardje vast zit op links, betekent dat dat de spieren aan de rechterkant (als je linksom gaat), korter zijn dan de spieren aan de linkerkant. Hierdoor wordt ie scheef, kan ie moeilijk linksom buigen en dat kun je meestal ook zien aan het paard. Wat je dus moet proberen, is die korte spieren dmv training op te rekken, zodat je paard rechter wordt.
Wat ik doe, is 1x per week longeren en daarbij langer op links dan op rechts longeren. Wissel wel veel af met linksom en rechtsom, anders is je paard straks links los en rechts vast. Tijdens het longeren laat ik mijn paardje, als ze warmgedraaid is, veel van draf naar galop gaan, en van galop naar draf, met name op links. Ook laat ik haar op links wat langer doorgalopperen , zodat dat binnenachterbeen sterker wordt.
Ook laat ik haar over balkjes draven, daardoor wordt de rug ook lekker los.
Met rijden draai ik veel voltes, ook achtjes, linksom en daarna rechtsom stellen helpt voor het oprekken. Wat ook helpt is rechtsom een volte rijden en als je weer op de hoefslag komt, een paar pasjes stelling naar links vragen. Je paard loopt dan op zijn makkelijke kant, maar toch rek je dan even de spieren aan de stijve rechterkant op. Blijf zelf zo recht en zo stil mogelijk zitten op je paard. Zorg dat je beugels allebei even lang zijn.
Uit eigen ervaring weet ik dat recht zitten lastig is als je paard scheef is. Hij gooit je dan als het ware een beetje naar binnen als je er op rijdt. Probeer op allebei je knieen even veel gewicht te hebben, ook in de bochten. Linkerschouder naar achter doen in de wending, je hoofd naar links draaien helpt vaak ook al (kijk waar je heen gaat!)
Schoudervoor en travers, en een paar pasjes wijken zijn oefeningen die je paard leniger maken. Jouw paard pakt waarschijnlijk ook het bit vast op links. Ga niet sjorren, maar maak lichte ophoudinkjes en laat dan los. Goed de buitenteugel en binnenbeen er bij houdenin de wendingen. Vraag ook eens wat overdreven stelling naar links en dan weer naar rechts, hierdoor maak je de hals soepeler.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik weet hoe moeilijk het is! Bedenk je dat als jouw paard losser wordt op links, hij op den duur veel fijner te rijden zal zijn en ook beter in staat zal zijn om oefeningen goed voor je te doen. Dat is iets waar je samen aan kunt werken! Heel veel succes!
k ga t allemaal proberen! Optometrist schreef:meiske16 schreef:veel voltes rijden op de linkerhand. en achtjes, zodat je de stelling en buiging aan beide kanten goed loswerkt
Volte rijden met druk op buiten teugel en drijven binnenbeen
(lengte buiging en ontwikkeling dragende binnenachtebeen)
)