tips voor diagonaal achterwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

tips voor diagonaal achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:07

Het gaat hier dus om het volgende. Ik rijd een jonge pony, van nu net 6 jaar, inmiddels gaan we v.d. zomer M1 starten en daar is hij in principe ook wel klaar voor, alleen...
het achterwaarts gaat vaak nog niet diagonaal.

Met aanleren ben je al blij als de pony achteruit gaat, daarna ben je blij dat hij recht achteruit gaat. Dat lukt inmiddels allemaal wel, ook lukt het meestal wel om te zeggen hoeveel passen, maar het probleem is dus dat dit vaker niet diagonaal lukt.

Nu weet ik wel hoe ik een pony moet begeleiden met achterwaarts gaan, aangezien ik zelf Z2 rijdt, maar op de een of andere manier lukt het nu niet helemaal. Ik heb verder geen les met deze pony, dus ik moet het zelf allemaal oplossen.

Maar mijn vraag dus, heeft iemand nog tips/trucjes, om hem diagonaal achterwaarts te laten lopen? Met veel oefenen zal het ook vast wel goed komen, maar ik wil hem graag goed begeleiden dat is voor hem uiteraard ook makkelijker.

CM_

Re: tips voor diagonaal achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:57

dat je zelf z2 rijd wil niets zeggen

mijn enigste tip is dan ook : neem les op deze pony!

vanaf internet kun je wel allemaal tips gaan gebruiken, maar beter is iemand die er daadwerkelijk bij is, die kan beter laten zien en voelen hoe het wel en niet moet Knipoog

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 13:54

Ja als ik les kon nemen met deze pony dan deed ik dat heus wel, maar ik rijd hem al sinds zijn 3e alleen, soms helpt de eigenaar wel hoor daar niet van, maar die heeft vroeger zelf meer gesprongen. Mijn vader gaat niet ook nog eens de lessen betalen van deze pony, ik rijd met mijn eigen pony en paard ook genoeg lessen, maar k dacht misschien heeft iemand nog een handige tip...

(heeeeel soms rijdt ik wel eens de clubles met hem, als ik die van mijzelf niet mee kan nemen, maar dat is alweer een tijdje geleden. Denk dat ik hem binnenkort maar weer eens meeneem dan, alleen vind k hem persoonlijk nooit zo fijn lopen in die les en heb ik er dan een paar dagen mijn handen vol aan)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:10

das idd lastig dan ja

probeer m naar de les mee te nemen, en zeg voor de les tegen de instructie wat je probleempunt met deze pony is

het nadeel van tips op internet is, dat je het alsnog fout kunt aanleren bij de pony, en fout aangeleerd is moeilijker af te leren dan wanneer je iets nog niet aanleert, en het , onder begeleiding goed aanleert Knipoog

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:23

Daar moet ik je helemaal gelijk in geven hoor.Lachen

Dat merk ik nu (helaas) goed bij een andere pony die ik rijd, toen k met hem begon kon ik vrij weinig en nu merk ik gewoon dat ik dingen verkeerd heb gedaan en nu moet ik er hard aan werken om die weer eruit te krijgen. Die fouten maak je dan ook nooit meer.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:43

Mss kun je hem diagonaal achterwaarts leren gaan door gebruik te maken van een dubbele longe en hem daarmee bijgezet eerst vanaf de grond te leren recht diagonaal achterwaarts te gaan. door de dubbele longe kan hij moeilijker scheef gaan. Ik hoop dat het een beetje helpt. Alles wat vanaf het paard niet lukt altijd proberen op te lossen met grondwerk!!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:42

Jij kent het achterwaarts dus wel, ga voor jezelf dan nog eens heel goed na wat de voorwaarden zijn voor een correct gereden achterwaarts en je hulpen en de uitvoering en let hier heel goed op als je er op zit! Is er niet stiekem ergens een foutje in geslopen?
Neem m een x mee naar die les maar als je m daar niet fijn vind kun je ook iemand een x aan huis vragen die even met jou naar het probleem kijkt.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:39

Thx voor de tip Joki, maar dan moet ik de eigenaar wel vragen of hij dat wil doen met de dubbele longe, de pony kent het wel (loopt aangespannen), maar ik ben er nog niet zo handig in, stap/draf/galop kan ik wel vragen, maar de eigenaar werkt hier wel eens mee, dus valt te proberen.

carlijn83, ik heb er vandaag heel erg goed opgelet en ik geloof dat het vandaag maar 1 x fout is gegaan, de andere 2 x is het goed gedaan, vaker moet ik het niet doen, want daar wordt ie zenuwachtig van, zo van deed k het niet goed, waaah help help Haha! ik wil het goed doen. Ik neem hem donderdag ook mee naar de groepsles, zodat mijn instructeur me er nog eens mee kan helpen, maar ik rijd hem verder gewoon een beetje voormezelf, zodt ik hem niet "gek"rijd, want vaak wordt hij heel erg heet in die les en op het moment staat hij als ik "gewoon" voor mezelf train al onder stroom.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:41

Ik heb ook een paard die neigt om niet diagonaal achterwaarts te gaan.
Als je geen les kunt nemen moet je zelf ff een beetje uit proberen hoe die het beter doet.
Ga dan eerst kijken wat er waarschijnlijk niet goed is.
Vaak ligt het probleem al bij het halthouden.
Staat ie dan wel goed 4 kant met z'n achterhand er ook goed bij.
Ik weet van mij paard dat ik met achterwaarts moet zorgen dat ie heel ontspannen staat met halthouden en dan moet ik hem met heel weinig been en hand achterwaarts laten gaan en dan doet ie het goed.
Maar ieder paard is anders.
Succes ermee