Weten jullie een oplossing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees1980

Weten jullie een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 00:12

Hoi Meiden

Ik weet het even niet meer, ik rijd mijn haflinger al ruime tijd met een liverpool stang omdat ze niet te stoppen was.

Als ik haar longeer dan draaft en galopeerd ze normaal zoals het hoort gewoon beheerst en niet hard.
Als er iemand op haar zit met longeren doet ze ook alles netjes.

Zodra er in de bak op haar gereden word en de teugels worden korten genomen dan gaat er een knop om en is ze niet meer te houden, ze draaft hard en galopeerd ook super hard.
Ze reageert gelukkig wel op je zit , ik heb alles al na laten kijken en een nieuw zadel etc en er is niks mis met haar of met het zadel.

Ook met een normale watertrens doet ze dit zodra de teugels op maat gemaakt worden gaat ze dit doen.
Hoe kan ik dit probleem oplossen, ik wil van de stang af en met een normaal bit gaan rijden maar ik weet niet wat nou het beste bit is en hoe ik Palma kan leren dat ze niet als een gak mag gaan draven en longeren als ik de teugels op maat maak.

Weten jullie misschien een oplossing hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken want vind het niet leuk en wil op een vriendelijke manier op haar rijden.

_promiss_

Re: Weten jullie een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:16

meschien moet je biginne met lose teugel en dan stukje voor stukje onder het rijden korter maken dan heeft zei het meschien niet door Ja

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:20

dit heb ik met mn verzorgpaard.

ik heb ook een topic, bij rt, waar kan ik de rem vinden?

en ik kreeg een goede reactie.
rij met lange teugels (niet voor hals strekken, maar dat er minder druk op het bit komt)
en (heb ik gedaan en het hielp!) rijd zonder beugels. kan je je goed lang maken, en je voelt aan waneer ze harder wilt. als ze harder gaat zonder dat jij het wil, maak je je de teugels weer iets langer, en daarna weer iets korter (als ze langzamer is gegaan)

suc6!
xxiezz
ps hoe oud is de haflinger?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:57

Een paard mag niet harder gaan als je de teugels opneemt. (niet dat de mijne het niet doet.... Bloos!)
Het heeft er allemaal mee te maken dat je het paard aan je zit moet houden. En ook met de aanleuning. Zodra je druk op het bit zet, gaat je paard hard lopen om onder de druk vandaan te komen met als gevolg dat je remt op de mond. Al hang je er prikkeldraad in, je kunt niet op de mond remmen.
Blijf zelf ontspannen terugzitten, langzaam lichtrijden in draf en blijf ten alle tijde vriendelijk in je hand.
De tip van Devica is een hele mooie!
Neem de teugels op, gaat ze harder, geef haar weer iets teugel. Daar door kan ze niet op die druk van het bit harder gaan.
Want hoe harder je trekt hoe harder een paard gaat (itt tot een fiets Tong uitsteken)

Wat het bit aan gaat, hang er eens een ongebroken trens in, da's beter dan die stang met die scharen. (IMO dan he Knipoog)

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:04

Hoi Meiden

Bedankt voor jullie reacties hier heb ik echt wat aan toppie Haha!

De meeste reageren meteen heel fel vanwege het bit, en zie er dan niet eens meer bij staan dat ik ervanaf wil maar ze zien dan alleen staan wat voor een bit ik nu heb.

Ik wil heel graag met een normaal bit rijden en ga jullie adviezen zeker opvolgen, tenminste ik over 4 maanden en nu voorloppig mijn 2 vriendinnen die mij helpen omdat ik na 5 maanden gestopt ben vanwege mijn zwangerschap.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:46

haai,

Ik heb ook een tijdje met een tuigbit gereden omdat de rem zoek was, buiten rij ik hem nog steeds met tuigbit. Ik kon de overstap heel makkelijk maken om weer naar een gewoon bitje te gaan, rij nu met koperen dubbelgebroken watertrens.

Probeer zoveel mogelijk me je zit en benen te regelen, zodat je niet aan je teugels hoeft te komen. Ga druk bezig met figuren rijden enz. Dat ze echt haar aandacht heeft op jou. Een neem dan 'stiekum' de teugels korter zonder al te veel druk uit te oefenen.

suc-6!!!!!!!!!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 21:38

dank je wel Haha!

Heb vandaag wel met het gewone bit buiten gereden, helaas voor de laatste keer want het gaat echt niet meer vanwege mijn zwanger buikkie die nu een beetje dik gaat worden.

Heb lekker relaxt gereden met lange teugel 2 uurtjes, mijn 2 vriendinnen die het rijden overnemen gaan jullie adviezen uitproberen en mij helpen om er hard aan te werken dat we normaal kunnen gaan rijden en hopelijk eens een wedstrijdje mee kunnen rijden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:39

jeetje, best lastig. Ik vind de tips die hier staan erg goed, ik zou het ook zeker proberen. Vervelend dat hij het met longeren niet doet.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 22:01

Ja het is ook erg lastig vooral omdat ik er een hekel aan heb om met zulke bitten te rijden.

We gaan meteen van de week aan de slag met deze adviezen en ik hoop dat we dan weer saampies kunnen gaan genieten van het rijden want Palma geniet er zo ook niet meer van.

sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:49

Hey... Dees...

Nog steeds hetzelfde probleem...
Mijn ruin had het in 't begin ook heel erg...(geloof het of niet...)
wat heeft geholpen is veel overgangen rijden m.n. stap, draf, stap, draf... erg afgezaagd maar het helpt... wij hebben het weken gedaan. En uiteindelijk kon menneer echt rustig aandraven en rustig weer in stap over gaan.
als ze eenmaal dit accepteerd (evt.) dan kun je tempowisselingen in acht nemen...
en... i.d.d. als ze langzamer gaat haar wat meer ruimte geven. ook weer niet te veel, want je moet contact met het bit houden uiteraard...

Suc-6

gr.
Sil

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:38

Met minder druk in je hand rijden(niet los gooien, wel contact), zoals ik het lees denk ik dat je paard onder de teugeldruk uit wil rennen.
Leer hem op je te wachten door idd veel overgangen te maken, dat ie echt naar je zit gaat luisteren. en dat ie minder op je hand gaat lopen

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 09:50

Hoi Hoi

Gisteren heeft een vriendin van mij Palma gereden met het normale bit, het ging perfect ze heeft wel 2 a 3 keer een flinke ophouding moeten maken want ze was vervelend maar daarna ging het goed.
Ze heeft inderdaad veel overgangen gereden even draven en dan stappen en dat steeds herhalen.
Ze heeft zelfs even gegalopeerd en in de galop een beetje laten wijken waardoor Palma het druk kreeg en echt een normale galop maakte.
Ook wil mijn vriendin graag gaan lessen nu op Palma en we hebben een goede instructrische gevonden die les heeft gehad van Anky en rijd zelf tot lichte toer.
Dus nu we ook intructie krijgen moet het best goed komen, maar ik was gisteren al heel trots op Palma.

Heb er weer zelf opgezeten hahaha al zou ik dat niet meer doen eigenlijk, heb ook heel normaal met haar kunnen draven etc en ze liep heel ontspannend dus we hopen dat het vanaf nu alleen maar beter gaat.

We rijden nu met enkel gebroken watertrens is dit wel een goed bitje om mee te rijden?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 09:51

Devica schreef:
dit heb ik met mn verzorgpaard.

ik heb ook een topic, bij rt, waar kan ik de rem vinden?

en ik kreeg een goede reactie.
rij met lange teugels (niet voor hals strekken, maar dat er minder druk op het bit komt)
en (heb ik gedaan en het hielp!) rijd zonder beugels. kan je je goed lang maken, en je voelt aan waneer ze harder wilt. als ze harder gaat zonder dat jij het wil, maak je je de teugels weer iets langer, en daarna weer iets korter (als ze langzamer is gegaan)

suc6!
xxiezz
ps hoe oud is de haflinger?

Sorry had je vraag niet gelezen, Palma word 5 april 11 jaar ik heb haar nu 2,5 jaar maar heb nooit in een goede bak kunnen rijden met haar was een blubberzooitje hahaha.
Nu sta ik op een stalling met goede bak dus kan hard aan het werk met haar.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 16:20

[i] Hoi Hoi

Ik heb al het advies van jullie opgevolgt ( eigenlijk mijn vriendin meer hahah want ik rij niet meer).
Het gaat perfect met Palma en het gewone bit ze loopt perfect en ik ben zo TROTS op me lieverd niet te geloven.

Vanaf aankomende week krijgt mijn vriendin voortaan elke week les van een gediplomeerde instructrische en we hopen daarmee nog wat verder te komen.
Zodra ik bevallen ben dan wil ik dat lessen bij haar ook oppakken.

THNX voor al jullie adviezen Haha!

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:37

Als ik jou was zou ik gewoon lkkr met wat langere teugeltjes blijven rijden.
Ik denk gewoon dat ie op zoek is naar ontspanning.

Bij longeren kan ie zn hals namelijk lkkr ontspannen waardoor hij dus ook ontspannen gaat lopen.

De reden dat ie hadrer gaat lopen is omdat ie als ware een btjuh terug gaat trekken hij voelt het op maat nemen van de teugels waarschijnlijk aan als het trekken aan de teugels .
En als ie dan een btjuh eigenwijs is gaat ie lekket teruglopen trekken aan de teugels om te laten zien dat hij sterker is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:59

Wel fijn om te horen dat niet iedereen eigenwijs is Haha! Haha!

De basis is goede instructie............. die je leert LOS te laten Haha! Haha! Haha!

ik weet dat dit moeiljk is maar dat is de enige rem die er is .....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:20

Mag ik vragen welke instructrice het is? Fijn dat het zo goed gaat, dan kan je dat gemene bitje eindelijk wegdoen.