oxers springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kreta

oxers springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 16:25

Ik heb angst om een oxer te springen!
een steiltje is geen enkel probleem en blijf zelf ook rustig, maar zodra er een oxer staat van een meter hoog ( wedstrijdniveau) slaat de angst toe, ik rij sneller op een oxer af en probeer van alles te regelen.
nu heeft men tegen mij gezegd gewoon weer laag beginnen en zelfvertrouwen opbouwen. Dat heb ik gedaan en ben begonnen op 60 cm maar daar heb ik geen enkel probleem mee! het denk ik meer om de hoogte in combinatie van een oxer!

weet één van jullie misschien hoe ik rustig kan blijven. ik weet dat mijn paard het kan en ik ook! heb vroeger meerdere malen NK's gereden.

wie oh wie heeft er tips!

mariska32

Re: oxers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:19

weer terug naar het begin.
naar beneden met dat spul.
je kunt ook met de stijlsprong beginnen en daar een extra balk voor op de grond leggen.
bouw die balk ook op [soort trippel]
pas als jij je er lekker bij voelt doe je er wat bij maar niet te snel.
jouw angst zit in de breete van de sprong dus vandaar uit langzaam uit bouwen.
succes.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:09

Of je begint gewoon met een extreem smalle oxer en laat die gewoon heel langzaam breder zetten.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:13

Hahaha pillen tegen spanning nemen.. Dat hoort tegenwoordig ookal bij doping?? Nee, je moet rustig blijfen!

Nu zonder grappen. Harder gaan heeft geen enkel nut, ik doe/dee het eerder/nu ook. Maar ik voelde dat Sander (mijn pony) heel vlak ging springen. Dus dat heb ik nagenoeg afgeleerd. Maar als je angst voor die oxertjes hebt, moet je er dichter proberen natoe te rijden, dan zie je (je moet ze niet zo breed zetten!) zelf wel dat het niet eng hoeft te zijn, omdat ze niet echt breed zijn. Ik denk dat je hier niet veel aan hebt, maar ik doe ook mijn best Haha!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:29

inderdaad gewoon weer laag beginnen. je moet weer vertrouwen krijgen in het springen van een oxer en het niet overhaasten. Je moet gewoon beginnen met bijvoorbeeld, kruisje (van uit draf) drie galopsprongen slijltje. Als dat lekker gaat maak je er een hele smalle oxer van, en blijf je hetzelfde rijden. En dan zet je m steeds een beetje hoger en breder net zo lang totdat je zelf niet meer wil. Zorg ervoor dat je tempo tussen de hindernissen hetzelfde blijft, ga jij harder rijden komt je paard niet meer uit en raakt uit balans en dan krijg je van die nood sprongen. De hoogt veranderd misschien maar de afstand niet. Doe gewoon niet meer dan dat je durft. succes kus

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:05

ik denk ook weer laag beginnen.. eventueel zoals hierboven al gezegd ook de breedte van de hindernis verstellen.. eerst smal en daarna steeds breder.. als het weer fout gaat, denk ik gewoon weer een stapje terug enzovoorts..
veel succes iig Knipoog

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:24

Ga eerst eens kijken waar die angst vandaan komt!
Je geeft zelf aan dat je vroeger op een best hoog niveau hebt gesprongen. Dan zou het geen probleem moeten zijn om dit te doen!

Kijk waar het vandaan komt, ga daar aan werken!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:50

Frank schreef:
Ga eerst eens kijken waar die angst vandaan komt!
Je geeft zelf aan dat je vroeger op een best hoog niveau hebt gesprongen. Dan zou het geen probleem moeten zijn om dit te doen!

Kijk waar het vandaan komt, ga daar aan werken!

Ja ik denk ook dat hier het probleem ligt.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:56

ik ben het er mee eens dat je eerst goed moet uitvinden waar jouw angsten liggen!! stel dat het aan de breedte ligt... bouw dan een oxer die bijna tegen elkaar staan, zet hem elke keer (als jij er vertrouwen in hebt) ietsje breder... denk je van nou het is nu genoeg voor vandaag... dan stop je er ook mee...ga niet door tot het weer fout gaat!! je kan altijd een paar dagen later weer verder gaan!! maar idd, zoek eerst eens uit wat je nou zo eng vind aan een oxer....misschien ben je ooit midden in een oxer gevallen, dat je er daardoor wat angstig voor bent... het is belangerijk om dat uit te zoeken!!
succes!!! Ach gut

jimny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:14

hoihoi, nou heb dus zelf ook wat angst voor de oxers en ben ook lager gaan oefenen omdat ik een B-parcours niet doorkom.
Waar we nu op trainen zijn dubbelsprongen zodat hij meestal goed uitkomt voor de oxer en we die dus beetje bij beetje breder kunnen zetten. Succes! Tong uitsteken

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:30

bedankt voor de vele tips, hier kan ik weer mee verder!

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:59

Mischien ben je wel een beetje angstig voor oxers omdat ze als ze hoog staan er best reusachtig uitzien..als je nou gewoon probeert, in een parcours, niet te veel op die oxer te letten, en je eigen gewoon al op de volgende hindernis concentreren, dan ben je er zo overheen!!
mischien heb je hier wat aan, want van mijn eigen instructeur moet ik vlak voor de hindernis die ik nog moet doen al naar de volgende hindernis kijken..
groetjes Marinda

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:58

Als ik les heb en we gaan springen dan springen we ook wel is een oxer van een meter, en ik had dat eerst ook dat ik het nogal eng vond om 'zo hoog' te springen, maar wat ik dan deed was (ik weet niet of je hier wat aan hebt hoowr.. Schijnheilig ) niet kijken dat de hindernis hoger werd gedaan. En dan sprong ik um dus gewoon alsof het een hindernis van 70 a 80 cm was. Ik denk niet dat je hier wat aan hebt, maar ik d8 zet het er voor de zekerheid maar ff neer..Haha! Pling Nouwz suc6! kiss eefske

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:59

weet je wat ook help??
als je echt bang bent voor een oxer..als je naar de oxer rijdt..moet je onder het hindernis kijken, je ziet dus in principe niet dat je over een oxer gaat springen (je weet het wel natuurlijk) je kijkt dus naar de onderste balken je kan zo evengoed nog de galop passen uitrekenen
gr esther