mijn paard reageert dus totaal niet op het bit. ik rijd hem met een dikke zachte watertrens. dat heb ik altijd al gedaan, toen ik mijn paard kreeg reden ze hem daar al mee. ik heb hem nu ongeveer 4 jaar. in het begin ging het wel goed en ongeveer het laatste jaar is hij steeds minder op het bit gaan reageren. hij is hierdoor niet te stoppen, en ook figuren rijden krijg ik alleen maar voor elkaar door heel erg met mn benen en zit enzo te werken. ik kan net zo goed een teugel aan het halster maken, dat geeft het zelfde effect. vooral het stoppen is een probleem, hij pakt volgens mij het bit vast, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. hij doet zn hoofd naar beneden en racen maar! en dan moet ik dus met mn zit, benen, stem proberen hem wat af te remmen. dit is echt gevaarlijk zo. op voltes zetten enzo valt niet mee om alleen met je benen enz. te werken en zeker niet op een racend paard.
op het divoza forum werd mij vooral verteld dat ik het probleem bijmezelf moest gaan zoeken. logisch natuurlijk. er werd vooral gezegt dat je een paard niet alleen alleen stopt met het bit, en dat je vooral veel met je zit moet en dat ik misschien zitlessen moest nemen. maar ik heb dus al heel erg veel zitlessen gehad. ik heb 5 jaar les gehad voor ik mijn paard kreeg. mijn eerste pony was een shetlander en vroeger zat ik daar altijd al op. en die pony was niet beleerd, dus ging er ook nog al eens vandoor. ik had geen zadel en heb daardoor (al zeg ik het zelf) een best wel goede zit ontwikkeld.
ook is mijn paard al helemaal nagekeken door een dierenarts, want ik wou zeker weten dat er niet ergens anders een probleem zat. maar hij is dus kerngezond. gelukkig maar. ook het zadel enz. past goed.
ik heb ook al geprobeerd om hem met een riem om zn hals te rijden en daar mee proberen te stoppen. dat had ik eens in een boek gelezen. nou hielp dus niet. ben al terug geweest naar mijn oude manege en een paar lessen genomen om te kijken of ik misschien anders was gaan rijden. volgens mijn instructeur dus niet. hij raadde me een ander bit aan.
ik heb zelf dus ook al zitten denken over een ander bit, en even in de divoza catalogus gekeken. maar er zijn zoveel bitten en zoveel verschillende inwerkingen dat ik niet meer wist wat ik kan proberen.
vandaar dat ik mijn verhaal dus op het forum heb gezet. bij het divoza forum werd nogal verschillende gereageert. een paar vonden het een goed idee, sommige paarden hebben het volgens hun gewoon nodig. anderen vonden het niet een goed idee, zeg maar gewoon slecht. het is een kwestie van opvoeden, en je hebt eigelijk helemaal geen bit nodig.
nou jah ik probeer het hier ook nog maar een keer, eens kijken wat jullie zeggen.
het speelt denk ik ook wel mee dat mn paardje de ruimte heeft om te racen. ik rijd in een vrij groot weiland, want mijn bak is te klein om te rijden. een stukje afzetten heb ik al gerobeerd, is hij door heen gegaan. om hem echt te straffen ben ik zelf helemaal niet voor want hij is vroeger mishandeld en verwaarloosd. en dat is nu best nog te merken. ik weet niet of hij mij uitprobeerd, want het kan ook best een tijdje goed gaan. maar vooral in galop gaat hij er vaak vandoor. draf soms ook. verder is het een geweldig lief dier waar ik een hele goede band mee heb. alleen op deze manier word het rijden er niet leuker op, het si echt gevaarlijk.
nou ik stop nu maar dit is al een heel verhaal. ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben. als er nog meer informatie is:vraag maar, ik zal proberen om er dan niet zo'n lang verhaal van te maken
in ieder geval al bedankt voor het lezen!!!!