Actief halthouden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Actief halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:29

De laatste tijd heb ik nogal wat moeite om halt te houden.
Als mijn pony gewoon lekker loopt (gewicht op 5 benen, ontspannen en nageeflijk) en ik wil hem stilzetten.
Dit probeer ik met mijn zit (diep zitten, zwaar maken) en een ophouding.
Mijn benen hou ik er wel aan.
Gevolg, pony valt op de voorhand, activiteit weg, pony stopt stapje voor stapje, verre van het ideaal halthouden dus.
Mijn instructrice adviseerde mij om wat abrupter hatl te houden en wat grover met de hulpen te zijn (zowel zit als hand). Dit lukte een paar keer, maar daarna niet meer, telkens zet hij toch nog één of twee stapje na.
Andere overgangen en schijnovergangen gaan wel goed, dan blijft hij wel netjes lopen volgens het boekje.

Nettie

Re: Actief halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:53

Gewicht op 5 benen? Erg knap Haha!

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:03

Probeer het eens tegengesteld... wel diep en heel stil zitten maar maak jezelf licht en adem bewust uit tijdens de overgang. Zwaar maken heeft bij sommige paarden een voorwaartse werking. Zorg ook dat je zelf niet meer gaat verzitten of toch nog een laatste beenhulp geeft die het paard die stapjes doet maken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:06

Nettie schreef:
Gewicht op 5 benen? Erg knap Haha!

Is toch normaal? Heeft die van jou geen 5 benen dan Bloos Knipoog

Bedankt voor de tip, zal het eens proberen.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:11

AmbervdH schreef:
Probeer het eens tegengesteld... wel diep en heel stil zitten maar maak jezelf licht en adem bewust uit tijdens de overgang.
Zwaar maken heeft bij sommige paarden een voorwaartse werking

. Zorg ook dat je zelf niet meer gaat verzitten of toch nog een laatste beenhulp geeft die het paard die stapjes doet maken.

Inderdaad, omdat 'zwaar maken' vaak gepaard gaat met achterover leunen. Als je achteroverleunt geef je eigenlijk een hulp om voorwaarts te gaan, omdat je zo een soort schepbeweging maakt.
Probeer dus recht op je paard te blijven zitten, blokkeer het meebewegen in de stapbewegingen, en adem uit.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:56

Je kan het ook zo bekijken:
Beschouw als belangrijkste niet dat je stil komt te staan, maar dat de overgang mooi is, ook al doe je er10 rondjes over.
En telkens als hij een pas door blijft drammen, zet jij een pas terug.