Even alles vertellen wat ik al heb gedaan met paarden, daarna komen de vragen
in het middag van vorig schooljaar ben ik voor het eerst meegegaan met een vriendin naar haar verzorgpaarden. Daar heb ik eigelijk veel geleerd, ik mocht soms samen met de vriendin de pony kuisen en ik heb 1x het grote paard alleen mogen kuisen. Voor de rest stond er meestal enkel een veulen en dat was dan eten geven, hooi balen verplaatsen...Dan kreeg die vriendin een paard en ging ik op zoek naar verzorgpaarden! Een vriendin van mijn mama heeft 3 paarden, die verzorg ik nu
(het zijn de paarden van Pepijn uit Het Liegebeest
)Ik mag ze veel kuisen, en ermee rondstappen, gewoon op straat, enkel in stap. Enkele maanden geleden ben ik voor het eerst naar de manege geweest en nam ik een loungeles, de eerste keer had ik wel veel schrik maar de tweede keer nog VEEL meer want het paard struikelde veel. Ik durf dus niet draven. Na die tweede les ben ik dan ook voor maanden niet meer gegaan. Nu ga ik morgen terug naar de manege, een andere manège
Ik denk dat het daar veel beter(en goedkoper
)is dan in die andere manege. Ten eerste:in die andere manege betaal je 11€ voor een halfuur loungeles, soms op een paard met artroze dat eigelijk op rust zou moeten staan
en ten tweede omdat ze daar totaal NIET vriendelijk zijn. Als je zegt dat je angst hebt zeggen ze "komaan, we draven nog wat sneller!" en dan in de manege waar ik nu heenga:het is 10€ voor van 1uur tot 5uur les te krijgen. Niet alleen rijden, maar met een hele groep de paarden verzorgen,leren opzadelen,poetsen...en dan een groepsles waarbij rekening wordt gehoude met het feit dat je nog niet kan rijden!
Zo hier komen de vragen:
-Is het waar dat het beter is als je direct in groep leert rijden, zodat je meteen leert sturen. In plaats van een loungeles hé!
-Ik denk wel dat als ze mij een groot paard laten nemen(ik zelf ben groot, 1m71) ik er een beetje bang ga van zijn. Ik heb namelijk verzorgIJSLANDERS, dus 1m40-1m45. Weten jullie geen tips zodat ik geen angst heb om in de stal te gaan en te kuisen...?
-Het zal de eerste keer zijn dat ik op een paard zit zonder dat iemand het vast heeft aan een lounge of een halstertouw! Ik kan niet eens sturen, wat moet ik doen
?-Het lukt me nooit om recht te komen bij lichtrijden. Ik hobbel gewoon verder(heb nog maar 2x gedraafd maarja...) hebben jullie geen tips om het misschien thuis te oefenen of gewoon een beetje beter te kunnen lichtrijden?
-Ik heb nog nooit een paard aan de hand geleid buiten mijn verzorgpaarden, ik heb ooit 1x een pony aan de hand geleid en ik durfde dat echt niet, ze zijn me moeten komen helpen?!
Voor de rest: wat denken jullie, na alles wat je hierboven hebt gelezen. Zouden ze mij de eerste les laten draven als ik zeg dat ik veel schrik heb?
dit is wat ze vanavond brengen(nog van mijn oom geweest) Tok, Rijlaarzen, Zweepje! en zelf heb ik al een klein setje poetsgerief en een rijbroek. Denken jullie dat ik nog iets meer nodig heb om naar de les te moeten gaan?
Enne...Duimen voor me hé, om 1uur
Groetjes van Maxime! (sorry voor de lange tekst en de vele vragen, maar ik dat is echt alles wat ik nog moet weten
)[b]
vertel je wel hoe het ging??
ik wil het wel weten hoor