Mijn paard heeft spierpijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Mijn paard heeft spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:06

Omdat Mable steed beter gaat lopen vraag ik ook meer van haar. Daarnaast wordt ze sinds deze week ook nog 2 keer per week gelongeerd met de pessoa dus dat is een flinke aanslag op haar spieren.
Nu vraag ik me af hoe ik om moet gaan met spierpijn bij mijn paard omdat ik dit fenomeen nog nooit zo duidelijk heb meegemaakt met haar.
Is het verstandig om er doorheen te rijden of moet je even een stapje terug en een dagje niet rijden of bijvoorbeeld een dagje longeren aan het halster zonder poes pas.
Wat is wijsheid?

Lielle

Re: Mijn paard heeft spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:12

een paar tips:

- zorg voor een goede opwarming en - vooral - een goede cooling down. Dus na het harde werk nog een minuut of 10 vw/nw draven en alle kanten op buigen
- als hij de volgende dag echt stijf is kun je het beste rustig losmakend werk doen, in feite net als de cooling down hierboven. Daarvan knappen ze sneller op dan wat rondslingeren, je moet alleen wel je werk simpel houden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:20

Ik sluit me helemaal bij Lielle aan met nog een aanvulling: je zou kunnen overwegen om vitamine E + Seleen bij te gaan voeren.

Ik voer het zelf niet dagelijks, alleen een schepje bij grote inspanning (les bijvoorbeeld) en dat werkt goed, maar je kunt het ook iedere dag geven.

Als ze echt zo'n enorme spierpijn heeft, dan is dat toch wel een teken van overvraging, een keertje kan gebeuren, maar als het iedere keer zo is, dan zou ik het werk misschien toch wat geleidelijker opbouwen.

Echt stilzetten een dag na een zware inspanning werkt meestal alleen maar averechts, dan worden ze nog stijver, gewoon rustig basiswerk doen, dan is het het snelst over.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:33

Ik zou eens even goed voeradvies inwinnen,
het is niet normaal dat een paard van dat soort werk behoorlijke spierpijn krijgt.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:36

Ze krijgt dagelijks EM mix van subli voor haar spieren.
Ik vraag geen moeilijke oefeningen maar ik vraag de basis en dat kan ze al moeilijk aan ze heeft namelijk al die jaren veel te veel op de voorhand gelopen en nu ze op de achterhand moet krijgt ze spierpijn.
Voorwaarts neerwaarts kan bij haar niet want dan is alles op de voorhand.
Als ik voorwaarts vraag dan stuit ik juist op de spierpijn het zit hem niet in de stelling en buiging maar echt in de lengte buiging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:38

Diana_Mabel schreef:
Ze krijgt dagelijks EM mix van subli voor haar spieren.
Ik vraag geen moeilijke oefeningen maar ik vraag de basis en dat kan ze al moeilijk aan ze heeft namelijk al die jaren veel te veel op de voorhand gelopen en nu ze op de achterhand moet krijgt ze spierpijn.
Voorwaarts neerwaarts kan bij haar niet want dan is alles op de voorhand.
Als ik voorwaarts vraag dan stuit ik juist op de spierpijn het zit hem niet in de stelling en buiging maar echt in de lengte buiging.

en je weet zeker dat er niets mankeert?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:42

Ja dat weet ik zeker, bloed is goed, voer is goed,
maar maak me wel een beetje zorgen nu je dat zo zegt....
waar denk je aan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:45

toch rugproblemen. Extreem veel spierpijn en langdurig moeite met lengtebuiging vind ik toch vreemd als een paard goed getraind wordt.

Maar goed, ik zit maar achter een PC, wat zegt je instructie?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:02

Die is het wel redelijk met Lielle eens Haha!

Wat zijn precies de symptomen die jou aageven dat ze spierpijn heeft?
Is ze echt stijf of geeft ze op een bepaalde plaats pijn aan??

Ik zal je morgen proberen te helpen meid. Mable moet wel steeds makkelijker VWNW kunnen lopen en toch voorwaarts en op 4 benen blijven. Maar omdat ze inderdaad voorheen veel op de voorhand viel is dat wel een valkuil naturlijk daar moeten jullie samen handig in zien te worden. Maar als je regelmatig gewoon het basiswerk met har doet behoort ze niet zo veel spierpijn te hebben dus dat kan eventueel op een ander probleem duiden en dan denk ik ook aan de rug.

Voorwaarts blijft belangrijker dan neerwaarts vind ik dus ze moet wel lekker blijven lopen op haar eigen benen. Ze moet wel weer lengte in de bovenlijn kunnen gaan maken. Dan rijdt je de spierpijn er ook makkelijker uit. Ik zou haar zeker niet stilzetten als ze spierpijn heeft met wat lichte arbeid komt de doorbloeding wat beter op gang en kunnen de afvalstoffen makkelijker uit de spieren.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 12:06

Riant schreef:
Die is het wel redelijk met Lielle eens Haha!

Wat zijn precies de symptomen die jou aageven dat ze spierpijn heeft?
Is ze echt stijf of geeft ze op een bepaalde plaats pijn aan??

Ik zal je morgen proberen te helpen meid. Mable moet wel steeds makkelijker VWNW kunnen lopen en toch voorwaarts en op 4 benen blijven. Maar omdat ze inderdaad voorheen veel op de voorhand viel is dat wel een valkuil naturlijk daar moeten jullie samen handig in zien te worden. Maar als je regelmatig gewoon het basiswerk met har doet behoort ze niet zo veel spierpijn te hebben dus dat kan eventueel op een ander probleem duiden en dan denk ik ook aan de rug.

Voorwaarts blijft belangrijker dan neerwaarts vind ik dus ze moet wel lekker blijven lopen op haar eigen benen. Ze moet wel weer lengte in de bovenlijn kunnen gaan maken. Dan rijdt je de spierpijn er ook makkelijker uit. Ik zou haar zeker niet stilzetten als ze spierpijn heeft met wat lichte arbeid komt de doorbloeding wat beter op gang en kunnen de afvalstoffen makkelijker uit de spieren.

Daar is mijn instructie Bloos

De les komt als geroepen morgen als je denkt aan haar rug na morgen dan kunnen we samen beslissen of de fysio weer even langs mag komen.
Ik heb zelf het idee dat het niet haar rug is maar ik zou ook niet weten waar het anders aan moet liggen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:26

Dit lijkt mij een probleem waar ik een ostheopaat bij zou halen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 12:32

Sjuimpje schreef:
Dit lijkt mij een probleem waar ik een ostheopaat bij zou halen.

Kun je dit wat toelichten?
dan kan ik er meer van leren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:03

Spierpijn kan best optreden wanneer een ervaren ruiter een wat minder getraind dier sterk doorverzamelt.
Maar als ik deze situatie goed inschat is het zo jij ook lerende bent, net als jouw paard. Ik kan mij in deze situatie niet voorstellen dat jouw paard spierpijn oploopt bij dit basiswerk. Ik denk dat ze ergens een blokkade heeft en dit probeert te ontzien en dáárdoor spierpijn oploopt.
De spierpijn zoals jij deze omschrijft lijkt mij een symptoom van een dieper liggende oorzaak.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:15

Sjuimpje schreef:
Spierpijn kan best optreden wanneer een ervaren ruiter een wat minder getraind dier sterk doorverzamelt.
Maar als ik deze situatie goed inschat is het zo jij ook lerende bent, net als jouw paard. Ik kan mij in deze situatie niet voorstellen dat jouw paard spierpijn oploopt bij dit basiswerk. Ik denk dat ze ergens een blokkade heeft en dit probeert te ontzien en dáárdoor spierpijn oploopt.
De spierpijn zoals jij deze omschrijft lijkt mij een symptoom van een dieper liggende oorzaak.

Hier ga ik wel in mee, voor wat betreft de oorzaak. Het gevolg zou je ook kunnen ondervangen met een spierzalf of veel warmte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:21

en dat denk ik dus ook, net als sjuim. Persoonlijk ging ik naar Rodinde, maar zo heeft iedereen zijn voorkeuren.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:11

Ik denk dat de oorzaak rijtechnisch ligt de rest is al bekeken door een fysio een tijdje terug.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:12

Riant zegt toch eigenlijk iets anders.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 15:37

Lielle schreef:
Riant zegt toch eigenlijk iets anders.

Ik denk maar ik ben geen instructrice daarom kijken we er morgen samen naar als ik overtuigd was van mij kunnen dan was ik dit topic niet eens begonnen.
Probeer hardop te denken en te profiteren van ieders ervaring om zo mable goed te verzorgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:39

dat was niet als aanval bedoeld, alleen maar een toevoeging. Succes ermee iig.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 15:45

Lielle schreef:
dat was niet als aanval bedoeld, alleen maar een toevoeging. Succes ermee iig.

Ik ben een beetje gevoelig Bloos