Wending om de achterhand lukt niet!!! Help!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Wending om de achterhand lukt niet!!! Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:43

eey

Mijn pony is paardgefokt maar heeft hele ruime gangen, en ook in de stap is ze super ruim. En als ik dan wending om de achterhand wil doen maakt ze nog grotere stappen en is het heel moeilijk om haar een kwart te draaien zodat ze met der achterhand blijft staan!

Wie heeft die ook of wie heeft tips???

Lielle

Re: Wending om de achterhand lukt niet!!! Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:45

welke oefeningen gebruik je om de stap te controleren zodat ze dus geslotener blijft stappen?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:51

Ik ben de fout ingegaan om het het meest met me handen op te lossen! Huilen
Nu ga ik zo'n beetje overnieuw beginnen met de basisgangen, en vooral met me benen te gaan rijden hier ben ik woensdag achter gekomen! Met een instructeur dus daar moet ik nog even op trainen.

Maar ook als ze eindelijk rustig stapt en ik probeer het zwaait ze die voorbenen helemaal uit!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:54

Anniek schreef:
Ik ben de fout ingegaan om het het meest met me handen op te lossen! Huilen
Nu ga ik zo'n beetje overnieuw beginnen met de basisgangen, en vooral met me benen te gaan rijden hier ben ik woensdag achter gekomen! Met een instructeur dus daar moet ik nog even op trainen.

Maar ook als ze eindelijk rustig stapt en ik probeer het zwaait ze die voorbenen helemaal uit!

het lijkt me handiger om eerst de controle in je stap wat meer te bevestigen voordat je aan een wending om de ah begint. In 2 dagen lukt dat meestal niet.

Hoe geef je je hulpen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:56

Probeer rustig een volte travers achtig te stappen en deze stukje bij stukje te gaan verkleinen, dan moet pony al meer en meer geslotender gaan worden en meer gaan verzamelen.

Veel verzamelen maar korte stukjes en veel afwisselen zodat voor pony niet te moeilijk word. Probeer rustig te gaan zitten en bovenlichaam wat naar achteren te brengen op moment dat je pony terug moet gaan komen. Ga anders rustig draven en doe net of je gaat stappen maar je pony mag niet gaan stappen, hij moet bij je blijven. Als het in de draf beter zal gaan, dan zal verzamelen in stap ook wat makkelijker gaan, maar dit dus ook in stap proberen, stukje verzamelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:28

De western oplossing: vlak langs het hek of de bakrand gaan stappen, halthouden. Na het halthouden het paard richting hek draaien. Buitenhand opzij zetten (duidelijk opzij zetten, alsof je richting aangeeft op de fiets) , binnenhand houdt hoofd en hals van het paard recht, binnenbeen drijft aan en zet zo het paard om. Misschien tikje met de zweep op de schouder erbij. En voilá, de wending om de achterhand, oftewel Rollback in de westernsport.

Als deze oefening eenmaal naast de bakrand lukt kun je het ook op de A-C lijn meenemen. Of je neemt een keer de binnenkant mee. Maar doordat je in het begin buitenom richting hek draait kan het paard niet naar voren wegstappen en wordt hij gedwongen het gewicht op de achterhand te plaatsen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 10:53

Maar in de dressuur mogen ze niet stilstaan ze moeten doorstappen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:55

ik denk dat Cassidy bedoelt dat ze niet naar voren kunnen stappen. Volgens mij moet ook in de western sport het paard achter blijven stappen. Je maakt op deze manier gebruik van de begrenzing door de bakrand om te voorkomen dat ze de wending te groot maken, zodat je minder met je handen hoeft te doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:03

Bets schreef:
Probeer rustig een volte travers achtig te stappen en deze stukje bij stukje te gaan verkleinen, dan moet pony al meer en meer geslotender gaan worden en meer gaan verzamelen.

Veel verzamelen maar korte stukjes en veel afwisselen zodat voor pony niet te moeilijk word. Probeer rustig te gaan zitten en bovenlichaam wat naar achteren te brengen op moment dat je pony terug moet gaan komen. Ga anders rustig draven en doe net of je gaat stappen maar je pony mag niet gaan stappen, hij moet bij je blijven. Als het in de draf beter zal gaan, dan zal verzamelen in stap ook wat makkelijker gaan, maar dit dus ook in stap proberen, stukje verzamelen.

Dit is de juiste manier, als je op de volte in travers de beweging beheerst, kan je hem vanzelf kleiner maken.

Ik weet niet of zon western onderdeel er technisch gezien er exact hetzelfde uitziet, met doorstappend spilbeen etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:45

Starbreeze schreef:

Ik weet niet of zon western onderdeel er technisch gezien er exact hetzelfde uitziet, met doorstappend spilbeen etc.

Ik geloof niet dat je met het aanrijden naar een rollback hetzelfde resultaat krijgt als je wilt zien met een wending.
Voor zover ik het begrepen heb, moet een paard bij het wenden om de achterhand in de dresuur actief blijven stappen met de achterhand, en bij de rollback wordt de achterhand het draaipunt, met idd een stilstaand standbeen. Later, vanuit snelheid wordt het zelfs een draai om beide achterbenen (maar daar zijn de meningen over verdeelt).

Met een volte travers kom je waarschijnlijk meer in de richting..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:46

*ik zeg al niets meer over western Bloos!*

maar het principe van een wending richting de bakrand vind ik niet zo verkeerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:19

Lielle schreef:
*ik zeg al niets meer over western Bloos!*

Nou ja, mag best hoor! Ik zeg ook wat over dressuur tenslotte... Haha!

Citaat:
maar het principe van een wending richting de bakrand vind ik niet zo verkeerd.

Klopt, is ook zeker een goeie tip!!
Met een rollback mik je het zo uit dat tussen de achterbenen en de bakrand precies het paardelijf past, zodat het paard niet naar voren kan lopen. Als je te weinig ruimte neemt moet het paard achterwaarts gaan om zn lijf te kunnen keren, dat is niet de bedoeling.

Ik kan me voorstellen dat je dus voor een wending om de achterhand zoveel ruimte uitmikt als nodig is om het paard door te laten stappen (dus meer dan bij een rollback), maar zo weinig dat hij niet te ver door kan lopen (want dan heb je er niks aan).

Voila, de gulden middenweg ! (denk ik )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:21

kruisbestuiving dus *LOL*

mijn opmerking was trouwens niet onaardig bedoeld Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:19

Anniek schreef:
Maar in de dressuur mogen ze niet stilstaan ze moeten doorstappen

Dan houdt geen halt maar laatje het paard doorlopen en stuur je vanuit de beweging het paard richting begrenzing.

Bij de rollback in de western is het dus de bedoeling dat het paard niet door blijft lopen, maar een mooi pivotbeen laat zien. Uiteindelijk moet het paard dus echt 180 graden draaien en op zijn eigen spoor teruglopen.

Voorbeelden van rollbacks zijn hier te zien:

http://www.paarden.tv/

Ga naar Sport, Reining en de mooiste voorbeelden vind je bij de NRHA Futurity Finals. Vergeet even dat het hier om driejarige paarden gaat. Lips are sealed

Ik vind de term kruisbestuiving erg mooi gevonden. Waarom zou iemand die western rijdt niet kunnen leren van een dressuurruiter en omgekeerd? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:27

Rozemarein heeft een beetje hetzelfde probleem als jouw pony, ze heeft ook een hele ruime stap en dus ook meer moeite met keertwendingen, wat mijn instructrice als 1e zij, toen we ze gingen oefenen, was: maak geen halve maar een hele keertwending, dus halve dingen heb je niks aan.
Bereid je pony voor, neem alvast een beetje stelling en zet in het begin je buitenhand over de hals heen. Geef niet meteen de 1e pas been, want dan zet 'ie zn kont naar binnen, en is hij al te groot. Als je pony het een beetje doet, neem je alleen nog maar stelling, een ophouding met je buitenhand en draait hij niet snel genoeg, dan geef je een keer een schop met je buitenbeen.
Ik oefende het in het begin ook niet op de hoefslag maar ergens in het midden van de bak, dan kan je ook net zo lang doordraaien als je wilt.
En je moet ook onthouden, dat je altijd zwakke punten zult blijven houde, daar moet je natuurlijk heel hard aan werken, maar een ruimstappend paard zal er meer moeite mee hebben, met een kleinstappend paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:29

Melanie15 schreef:
maak geen halve maar een hele keertwending, dus halve dingen heb je niks aan.

Ja dat is wat ik hierboven met die volte verkleinen eigenlijk ook bedoelde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:38

ik snap uberhaupt niet dat je keertwendingen wilt rijden als je niet eens de basis onder de knie hebt.......... maja, zal aan mijn haarkleur liggen.

Zorg er nou maar eerst voor dat je tempo, passen in orde hebt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:30

Ik mis een beetje het verzamelen en wegrijden in stap. Ook dat heb je nodig.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:10

Eerst je paard verzameld leren stappen, in een lichte schouderbinnenwaarts. Verder je paard ook veel tempowisselingen in de stap laten doen. Dan zal de balans ook veel beter aanwezig zijn om de wending om de achterhand te laten uitvoeren. Dus eerst je basis en dan pas aan je wendingen gaan beginnen.