lukt maar niet ontspannen te lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

lukt maar niet ontspannen te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 19:12

Hallo,

mijn verzorgpony Chantal loop maar Gespannen nooit nog echt ontspannen war zij aan denkt is gewoon snel lopen kop omhoog..
gewoon typische wannabe gepsannen pony..

wat ik dus niet wil wil ik haar rustiger laten lopen dus rondjes draaien en dan steeds keliner gaat ze wel gewoon in stap maar zodra ik al iets tikje geef dan is het weer hetzelfde ik ga dus echt niet hele tijd rondjes draaien Scheve mond
hoe kan ik haar in godsnaam ONTspannen laten lopen ??

Belli

Re: lukt maar niet ontspannen te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:16

Ze mag niet gaan rennen, maar da tkan je normaal tegenhouden met je zit... je moet haar proberen diep te laten lopen, niet tegenhouden, laat haar zelf het tempo beslissen, maar wederom niet laten weglopen! maar een vlot eigen tempo mag, houdt je been eraan (niet benen geven voor sneller he) en laat haar ontspannen, mss kan je ook eens oefeningen aan de longe doen, dat je er zelf opzit en haar laat begrijpen dat het lopen leuker wordt als het ontspannen is.. !
dit is niet makkelijk uit te leggen zo in het kort maar hopelijk begrijp je mijn hoofdlijnen! Je kan dat ook proberen door halve ophoudingen te geven tijdens het rijden, daar reageren ze meestal op!

xxx

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:02

Daar heb je heel veel tijd en geduld voor nodig. En veel voltes, dus toch rondjes.

Je pony is neem ik aan al wat ouder, wat meer ervaren en kun je 'iets' sneller te werk gaan misschien.

Ga iets langzamer lichtrijden dan dat je normaal gesproken doet, hierdoor vertraag je haar iets maar ga nog liever flink veel doorzitten. Vergeet niet je been er wel continu bij te houden en probeer voor haar doen een laag tempo te gaan rijden. Snel blijft ze altijd waarschaanlijk, maar te snel is dus niet gewenst. Sluit je handen als ze te snel gaat (best even streng zijn mag,vind ik dan) neem het tempo terug. ZOdra ze vooral in het begin ook maar iets langzamer gaat dan ontspan je je handen direct weer en beloon je haar met je stem bv. Blijf dit oefenen. Om te voorkomen dat lange zijdes ruimte geven naar een hoge tempo kun je extreem veel voltes rijden. Alle groottes wissel je af met achten en slangevoltes en noem maar op. Continu bezig blijven met dat tempo lager en als dat zo is belonen.

Denk erom, eerst het tempo lager en zodra ze doorkrijgt dat dat gejaag helemaal niet nodig is heb je grote kans dat ze vanzelf in buigt naar beneden.

Ik ben dr ook al een tijd mee bezig en ben er ook nog niet, gaat sowieso (net als met alles aanleren/ afleren bij een paard of pony) heel veel tijd en geduld inzitten.

Vooral veel belonen en toch been blijven geven. Rondjes draaien is trouwens nooit goed, voltes rijden wel. En probeer vooral in het begin de zweep even te vermijden. Zorg eerst maar dat ze af en toe ontspannen is denk ik, dan later kun je haar wel laten wennen aan de zweep. Als ze terugvalt naar stap bij jouw 'rondjes' terwijl ze van zichzelf heel snel is is het gewoon een kwestie van te laat of verkeerd je beenhulpen geven denk ik. Begin maar eens met diep te gaan zitten en doorzitten in draf met ontzettend veel voltes en overgangen.

Succes!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:20

Meestal scheelt het al een heleboel als je zelf ontspannen gaat zitten, veel mensen bereiden zich al voor op een race uurtje en dan zit je er toch al anders op.

Probeer er eens gewoon rustig op te gaan zitten, laat je teugels maar eens lekker met rust en ga zoals hierboven staat diep zitten, maak je zwaar en concentreer je op het langzamere rijden.
Houdt wel je been eraan.
Het maakt niet uit dat ze eerst een paar meter hard gaat, zolang ze daarna maar langzamer gaat en ik heb het ook gehad met mijn haflinger en weet dus uit ervaring dat ze dat ook echt wel gaan doen.
Niet meteen na een meter opgeven, maar gewoon even geduld hebben.

De meeste paarden gaan juist harder als je meer doet aan de voorkant, vandaar dat ik aanraadt de teugels even de teugels te laten en haar eerst te laten luisteren naar je zit en benen, gebruik desnoods je stem erbij.

Zodra ze rustig en ontspannen loopt neem je de teugels op, niet strak maar wel zo dat je contact hebt en van daaruit is het een heel lang verhaal waar je het beste een instructrice voor kan gebruiken Knipoog

*klinkt misschien allemaal wat wazig maar bij mijn speedy hafnaf werkte dit heel erg ontspannend, zowel voor haar als voor mij*

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:27

Ik heb ook zo'n race eend. Hij doet dit alleen in de les en in het bos. Als ik dus alleen in de bak rijdt is hij het voorbeeld zelfe. Nu vind ik het zelf heel moeililjk om tijdens de les alsmaar voltes etc. te rijden. Mijn instructrice had bedacht dat ik hem veel te kort hield en had daarom een les bedacht aan de lange teugel. No way dus, hij racede als nooit te voren en zag zijn kans schoon. Ik ben toen begonnen met hele flilnke ophoudingen te maken met de buitenteugel en zo waar het hielp iets. Ik moest dat natuurlijk wel blijven doen, want elke keer dacht ie daar gaan we weer. Maar na 3 kwartier werd ie het blijkbaar toch een beetje zat en verlaagde wat in tempo, misschien ook eens te proberen.????

succes!!!!!!!! Haha!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:24

eej ik ken dit probleem, k houdt dit topic even bij.
maar hoe kan je langzamer gaan lichtrijden, lukt bij mij echt niet Verward

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:40

Hallo daar!
Ik zie bij een paar van mijn lesklanten hetzelfde. Ik kan niet zeggen wat je moet doen maar je wel mijn ervaringen laten delen, misschien heb je er wat aan.

Je kunt even kijken of ze iets te veel in het voer staat,
Komt ze regelmatig buiten?
Longeer haar bv voor het rijden even 5 min li en 5 min re om.
Dan zijn ze mooi los en warm en niet onbelangrijk een beetje uitgeraasd.
Ook zou je eigenlijk geen gevecht aan moeten gaan, overdonder je pony maar eens. Geef maar eens lange teugel en hou je been eraan.
Het is zeer waarschijnlijk dat ze het dan in ene niet meer leuk vindt om te rennen. Op het moment dat je pony langzamer gaat draven laat jij haar nog even ( het liefst nog iets harder dan ze wil) doordraven, zodat je pony het gevoel krijgt van oh zij is de baas!!!!! Het is puur onttrekking aan het werk, dat wil dus zeggen dat je goed bezig bent, maar dat je pony er geen zin in heeft en iets zoekt om het niet te hoeven doen. Als je watmeer uitleg wil moet je maar even mailen! Groetjes

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:40

hoe probeer je het nu op te lossen?
Met je handen benen of zit?

ik heb het ook gehad!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:07

Mijn instructrice zegt: "Leren paardrijden is leren niets doen."
En dat is ook wel zo, hoe stiller en meer jij je ontspant, hoe meer je pony zich ontspant.
Dit betekend niet dat je helemaal niets meer moet doen, wanneer ze van je onder vandaan loopt, denk ik dat je het beste, je bovenbenen en bilspieren aanspant en tegelijkertijd zachtjes speelt met je handen zodat haar kaak ook ontspant.
Doe dit alleen als ze onder je vandaan loopt, wanneer ze dan rustiger gaat lopen, geef jij haar de beloning door niets te doen dan zitten.

Ik weet precies wat je probleem is, en dit heeft mij ontzettend veel geholpen, hopelijk heb je er wat aan!
Veel succes met rijden!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:23

@ lovelyme :
Ze staat alene maar buiten ze heeft een inloopstal er bij Knipoog

@ devico : ik heb ook geen idee ook nooit geprobeerd mischien toch gaan doen Tong uitsteken

@ sily : dit was ene hele duidelijke uitleg dank je wel!

@ bienotje : en daar heb ik eigenlijk geen zin in maarja Schijnheilig

@ belli : bedoel je met het lichtrijden zelf rustiger?

Dank jullie wel zal er aan denken!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:26

Flash was eerder ook zo. Maar Flash was toen net ingereden en heel snel en reageerde heel fel op mn been, ik reed toen nog op de manege met haar. Daar moest ik op een gegeven moment elke week met helemaal lange teugel rijden! en dat elke keer dat ik ging rijden, das erg moeilijk in het begin, ze ging er bij mij regelmatig vandoor in volle galop en geloof dat is echt heel moeilijk! Maar ik heb volgehouden en n een half jaar liep ze eindelijk lekker ontspannen!! Misschien dat je hier iets aan hebt, ik weet dat het erg moeilijk is, maar eht helpt tenminste wel.......succes ermee!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:31

springlady schreef:

@ belli : bedoel je met het lichtrijden zelf rustiger?

Dank jullie wel zal er aan denken!

Hay

ja je kan door licht te rijden ook zelf het tempo beslissen hoor, je moet niet je pony volgen in het tempo, maar maak je eigen tempo en probeer dit vol te houden, dan past je pony:paard zich hier wel op aan

xxx