Ik krijg hem met geen mogelijkheid van de hoefslag.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper

Ik krijg hem met geen mogelijkheid van de hoefslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:09

Hallo Allemaal,

Ik zou graag een beroep willen doen op jullie rijtechnische oplossingen.

Ik heb een schat van een paard, maar wel een met een vrij dominant karakter.

Zelf ben ik niet echt een gevorderde ruiter, maar ik kon hem altijd aardig door de bak krijgen.

De laatste tijd als ik bijvoorbeeld een volte wil maken loopt hij compleet door mijn buitenteugel en buitenbeen heen, en loopt direct op hoefslag weer op.
Uiteraard moet hij er direct weer af van me maar dan begint het gevecht.
Hij gaat rennen op de hoefslag en wat ik ook probeer hij gaat er niet van af.

Ik neem hem weer terug in de stap en probeer het dan, wat beter lukt maar ook niet altijd.

Van mijn instuctrice moet ik hem door middel van de teugel eraf trekken en om het moment dat hij gaat meteen ontspannen. Dat gaat goed maar vervolgens begint het weer van voor af aan.

Ik heb het al geprobeert met de zweep om hem eraf te krijgen maar aangezien ik ook niet echt geweldig zit ben ik op dat moment mijn evenwicht kwijt als hij begint te bokken en moet ik als nog stoppen om weer goed te gaan zitten.

Als er een gevorderde ruiter op zit probeert hij het niet eens.

Heeft iemand hier ook ervaring mee, of een goede tip.

Alvast bedankt.

denice

Re: Ik krijg hem met geen mogelijkheid van de hoefslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:25

ik denk dat hij je behoorlijk in de maling neemt? je zegt dat hij het bij gevorderden niet doet?
ik denk gewoon volhouden!!!!
probeer het eerst netjes te vragen, reageerd hij niet, geef je hem een klap op zijn buitenschouder, en hem laten afwenden!
als hij afwend belonen.
veel succes!

Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:18

De tip die je gaf heb ik geprobeert het enige wat hij doet is zijn hoofd naar binnen draaien en gaat vervolgens alsnog rechtdoor.

Geef ik hem een tik ( op schouder, kont of bij mijn been) of een enorme schop aan de buitenkant gaat hij rennen met zijn hoofd naar binnentoe ( ook als ik geen binnenteugel gebruik)

Maar dat hij me in de maling neemt dat is een ding wat helemaal zeker is.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:38

Contra stelling. Dus doorvragen op de buitenteugel en de hoek om duwen, reageert ze dan niet een schop met je buitenbeen (die moet je er sowieso goed bijhouden) .

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:48

Tja, ik denk dat je heel veel doorzettingsvermogen nodig hebt.

Zorg er in ieder geval voor dat je altijd ook goed je buitenteugel erbij houdt, als je wilt afwenden. Sluit je paard op tussen beide handen en leg je buitenbeen naar achter. Als je in ieder geval de hulpen goed geeft heb je al een beginnetje.

Kun je niet beginnen met een rijtje pionnen dwars op de hoefslag te zetten, zodat je dan al een beginnetje heb om af te wenden. Of je zet bv een hindernis neer, zodat je direct voor de hindernis automatisch al moet afwenden en in het midden van de bak uitkomt.

Misschien maar een idee, maar wellicht helpen zo een paar trucjes om hem in ieder geval eens van de hoefslag te krijgen.

In ieder geval veel succes en met een hoop doorzettingsvermogen en hulp van je instructrice kom je er vast wel uit!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:05

Tomaatje schreef:
Contra stelling. Dus doorvragen op de buitenteugel en de hoek om duwen, reageert ze dan niet een schop met je buitenbeen (die moet je er sowieso goed bijhouden) .

die volg ik niet helemaal..als je paard al niet wil afwenden omdat hij je hulpen negeert dan lijkt me contrastelling al helemaal geen optie..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:15

Er zit niks anders op dan beter te leren rijden...... neem voorlopig een maand lang iedere keer dat je rijd priveles........ dan zal je zien dat je het binnen een maand wel voor elkaar krijgt.

Ik kan hier een heel theoretisch verhaal op gaan hangen maar daar heb je niet zo veel aan.

Basis is de begrenzing met de buitenkant. Dat moet jouw instructeur jou leren...... van buiten naar binnen werken ipv naar binnen trekken Haha! Haha! Haha!

Succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:50

Het verhaal van de contrastelling lijkt me ook nog iets te hoog gegrepen.

Zodra iemand zelf goed dressuurmatig onderlegd is en het paard is dwars dan zou dat kunnen. Maar hier was het geloof ik eerder sprake van een wat minder ervaren ruiter die door het paard in de maling word genomen.

Meer een kwestie van doorbreken dus. Het afwenden met contrastelling en puur op het been maakt het niet makkelijker, eerst maar eens de juiste been en teugelhulpen leren te gebruiken als minder ervaren ruiter. Daarna zal het vanzelf dagen dat de beenhulpen belangrijker gaan worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:56

Megantjuh: juist wel contra stelling, want daardoor plaatst het paard zichzelf al naar binnen, van de hoefslag af.
Dit is een mogelijkheid, maar het is ook anders op te lossen, dat gaat alleen een stuk makkelijker als je kan zien wat er gebeurd.

Zorg ervoor dat je je buitenhand heel goed bij je houd en laag, niet naar voren steken en ook niet je hand omhoog doen.
Uiteraard ook met je buitenbeen goed inwerken.

Verder ga ik met Kim mee, zorg de eerste maand dat je niet zonder instructrice rijd.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:27

Ooooo wat klinkt dat bekend Haha!

Ik ga met Kim mee....al zou ik dan wel een instructrice zoeken die niet begint over naar binnen trekken, maar duwen, trekken aan de binnenteugel heeft totaal geen nut.

Mijn paard deed dit trouwens ook bij mijn vorige bijrijdster *het was 1 van de dingen die ze deed kan je beter zeggen*

Belangrijk is dat ook al maakt zij snelheid jij blijft rijden, anders is de link snel gemaakt, zij gaat hard, jij stopt met sturen en rijden, makkelijke oplossing voor haar toch?

Als jij je buitenbeen en je buitenteugel aanlegt *eigenlijk alleen je buitenbeen al* gaat zij van de hoefslag af, klaar, doet ze dit niet zou ik eens flink boos op haar worden, ze weet immers dondersgoed wat je van haar wilt, dus douw je been er maar eens goed in en wees maar wat brutaler.

Succes

Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 12:32

Hallo Allemaal,

Rijden doe ik op dit moment alleen nog maar met instructrice ( prive-les) maar ik moet zeggen dat ik het van de contra-stelling vanmiddag ga proberen.

Het vervelende bij hem is dat je zo vreselijk op je benen moet letten als je hem van de hoefslag wil krijgen

(wat ik altijd moet doen hoofd haar binnen en d.m.v. buitenbeen hem er af krijgen en uiteraard buiten zo veel mogelijk begrenzen, maar wel zodat hij nog de ruimte heeft om van de hoefslag te kunnen)

dat hij met zijn lijf dan nog meer naar binnen gaat en vervolgens je been tegen het hek plet, dus dan is er weinig ruimte om hem een keer een behoorlijke schop te geven of een tik met de zweep want je komt gewoon vast te zitten.

Met de contra stelling gaat hij ( hoop ik) idd met zijn lijf al wat meer naar buiten zodat ik dan ook niet klem kan komen te zitten.

Ik zal proberen of ik het een deze dagen kan filmen en op het forum kan plaatsen dan hebben jullie ook een beter idee van hoe ik rij en wat hij doet.

Maar tot zo ver in ieder geval heel erg bedankt allemaal voor de tips en de steun, want het zou wel leuk zijn als het een rijden met plezier zou blijven gaan en geen ergenis wordt.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:45

Megantjuh schreef:
Tomaatje schreef:

die volg ik niet helemaal..als je paard al niet wil afwenden omdat hij je hulpen negeert dan lijkt me contrastelling al helemaal geen optie..

't lijkt ook super onlogisch maar als je erover nadenkt is 't dat dus juist niet. Wat de pony doet is de schouder eruitgooien, waardoor ze dus rechtdoor blijft gaan. Op het moment dat je haar gaat contrastellen, kan ze haar schouder er niet meer uitgooien! En zal ze dus de hoek om gaan. Op het moment dat je haar juist de bocht om zou gaan "trekken" creëer je een alleen maar erger effect wat betreft het de schouder eruitgooien! Natuurlijk blijft je buitenbeen hierbij zwaar belangrijk Knipoog

(voor het gemak ff uitgegaan van een pony merrie)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:35

Je kan het paard het beste zo veel mogelijk op de binnenhoefslag rijden en proberen de buitenschouder erin te houden. Als dat lukt zal je merken dat je ook makkelijker voltes e.d. kan maken.

Optometrist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:48

Het lijkt mij meer eigenwijs en verwent dus wees slimmer en ga bijv in de wei rijden (zonder aanleuning ) en wil je pony nog niet wenden dan pak je binnen teugel zo kort en trek kei hard ( niet rukken) draai je pony zo kort om de as 2tot 5 maal rond dat hij niet meer weet waar zijn voor of achtekant zit dan voorwaards schoppen deze straf hoef je maar 1 of 2 keer te herhalen enhet probleem is over Veel succes

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:55

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het niet echt een vriendelijke oplossing. Tuurlijk moet je straffen als een paard je in de maling neemt, maar dit lijkt me niet de manier.

Als je het rijtechnisch niet op kunt lossen zou ik idd proberen een pionnetje op de hoefslag te zetten. Kijk of hij anders of je hem op de binnenhoefslag recht kan houden en van daaruit kunt wenden.

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:17

Ik had de afgelopen les moeite met afwenden in galop. Mijn instructeur is toen gewoon op de hoefslag gaan staan en versperde in feite de weg terwijl ik probeerde af te wenden: toen lukte het wel! Was trouwens ook gewoon uitprobeergedrag van het paard bij mij als beginnend ruiter.

Tip: zet je instructrice op de hoefslag! Knipoog Die kan wellicht (nog) meer indruk op het paard maken dan een pion.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:32

Piet321 schreef:

Tip: zet je instructrice op de hoefslag! Knipoog Die kan wellicht (nog) meer indruk op het paard maken dan een pion.

Niet dat ik een probleem heb met afwenden maar als mijn instructrice op de hoefslag zou gaan staan loopt mijn pony zo over haar heen Haha! Bloos .Dit is dus niet altijd een oplossing.

Verder zou ik met dit paard zoveel mogelijk hoefslag vrij gaan rijden.Zo leert hij op eigen benen lopen.Hij plakt nu vast aan de bakrand en is daar bijna niet af te krijgen probeer kleine stukjes op de hoefslag te rijden en er dan gelijk weer af te sturen.Het zal best wel even moeilijk zijn want hij zal eerst wel vreselijk slingeren maar het wordt steeds makkelijker.Wat mss ook wel leuk is om te oefenen is om schuin van bv A naar F te rijden dan weer van de hoefslag af en bij B weer op de hoefslag en dan van M weer schuin naar C toe rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:22

Wat zijn paarden toch heerlijke slimmerds he. Ze hebben je gewoon direct door.
En wat is de oplossing jij moet slimmer zijn dan het paard, omdat jij weet dat hij zich er toch wel uit zal drukken doet hij dat ook, die spanning die het jou geeft als de instructrice zegt oke afwenden. Die spanning breng je regelrecht over op het paard.

Allereerst een ook als beginner moeten de basisvoorwaarden in orde zijn. De zit want daar geef je duidelijk aan dat je die verliest als die grappenmaker weer lollig probeert te zijn. En het is gewoon lolligheid van hem hoor moet je gewoon om lachten.
Maar oke ga eens lekker diep zitten in het midden van het zadel en met de juiste houding, die moet goed zijn altijd om de balans niet te verstoren. De buitenhand regelt de snelheid, de hoofd/halshouding en dergelijke. De binnenteugel draait in voor de stelling. Als je nu af moet wenden diverse extra halve ophoudingen op de buitenteugel binnenhand draait in en voila wenden. Loopt je paard nu door hindert niet joh, halthouden paar passen terug en verder aandraven stelling buitenbeen terug en wenden telkens weer. Die zweep gebruiken dat kreng daar heb je hem voor en nu altijd de tweede of desnoods de derde of vierde hoefslag nemen, geen mogelijkheid tot kleven aan het beschot of het fijn drukken van jouw been.
Mischien moet je er nu maar even voor zorgen dat heel jouw rijuur bestaat uit voltes volte bij A op X stelling ompakken en volte naar rechts, volte dus bij C en op X weer ompakken. Volte maal verkleinen en vergroten.

Wees slim in ieder geval slimmer dan het paard.
Dat van die contrastelling laten voor wat het is totdat je de normale stelling in orde hebt en kunt wenden waar je wilt en in welke gang je wilt.