wending om de voorhand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

wending om de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:50

nou. Ik ga vrijdag mijn lesgever nog om tips vragen, maar misschien hebben jullie ook tips?

Vandaag hadk les, maar nu werd die lesgever vervangen door de lesgever waarbij ik weg gegaan was, maarja in mijn weide kan ik niet rijden met deze sneeuw en regen enzo. Dus ik had eigenlijk geen keuze dan mee rijden, nou hadden we gevraagd speciaal te oefenen op die oefening en de anderen waren er mee akkoort, maar dat heeft ze niet gedaan! Scheve mond

Hij lijkt het gewoon niet te snappen. En wending om de achterhand kan die wel! En vrij goed ook, in stap kan die volledig rond enzo. in draf half en in galop 2 passen ofzo. Maar dat vind ik raar want voor zover ik zie wat een paard doet bij wending om de achterhand lijkt me dat net moeilijker omdat ze dan hun benen niet omgen verplaatsen (zeg maar) en rond de voorhand mogen ze wel pasjes maken met de voorbenen.

Ik geef dus deze hulpen: als hij naar links moet draaien(dus zijn achterhand naar links moet draaien):stelling naar rechts vragen, gewicht verplaatsen naar linker beugel. Linkerbeen achter de singel, rechterbeen op de singel en 'druk-los' lichte druk op de teugels zodat ie niet vooruit gaat. en een 'ophouding' rechts om hem dus naar de juiste richting te 'leiden'

waar zit ik fout? want ik doe dus blijkbaar iets waardoor hij het niet snapt...

_promiss_

Re: wending om de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:56

waarom vraag je dan stelling naar rechts als hij naar links moet draaien dat deel snap ik even niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:58

_promiss_ schreef:
waarom vraag je dan stelling naar rechts als hij naar links moet draaien dat deel snap ik even niet

de achterhand moet naar links. dus je vraagt hem zijn hoofd naar rechts te draaien. Ga even staan en draai je kont dus naar links. Naar waar gaat je hoofd dan? (kan t niet beter uitleggen Bloos

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:05

ow ksnap er nog nix fan maja ik gat nou maar ens slape morgu weer vroeg op meschien helpt het om flink ens wat 8jes te maken??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:16

Hulpgeving is niet in order.

Halthouden actief op vier benen gewicht gelijk verdeeld. Vervolgens stelling naar rechts, rechter been achter de singel linkerbeen lang. Je hebt olgens je optie je linkerbeen achter de singel en das nu juist het been waarvoor de 8hand weg moet stappen.
En de stelling is maar heel weinig hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:53

Kafue schreef:
Hulpgeving is niet in order.

Halthouden actief op vier benen gewicht gelijk verdeeld. Vervolgens stelling naar rechts, rechter been achter de singel linkerbeen lang. Je hebt olgens je optie je linkerbeen achter de singel en das nu juist het been waarvoor de 8hand weg moet stappen.
En de stelling is maar heel weinig hoor.

dus. Mijn linkerbeen moet op de singel in de plaats van achter de singel en mijn rechterbeen moet dus achter de singel in de plaats van erop. Dankje voor de hulp Lachen doe ik hnog wat mis?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:56

wendig om de achterhand in draf ???????

In passage lukt het nog wel, maar in draf Clown

ik heb ergens anders gelezen dat je al moeite hebt met het nageefelijk houden van je paard, EN dat hij veel over de buitenschouder wegvalt.

Denk je niet dat het verstandig is om EERST de basis onder controle te krijgen en je dan pas met oefeningen bezig te gaan houden die wat moeilijker zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 19:45

gijsenkim schreef:
wendig om de achterhand in draf ???????

In passage lukt het nog wel, maar in draf Clown

ik heb ergens anders gelezen dat je al moeite hebt met het nageefelijk houden van je paard, EN dat hij veel over de buitenschouder wegvalt.

Denk je niet dat het verstandig is om EERST de basis onder controle te krijgen en je dan pas met oefeningen bezig te gaan houden die wat moeilijker zijn?

ehm wending om de achterhand is toch dat ie ipv buigt in een wendin, hij naar de juiste kant 'wijkt' met zijn voorbenen of niet? Verward *voelt zicn nou dom* Verward t hebben wij in draf en galop ook moeten doen van mijn lesgever? en t lukte toch 'aardig' Lachen misschien heb ik t verkeert genoemt ofzo. Onthoud al die namen niet Bloos

nageeflijk is ongeveer opgelost, hij loopt al stukken beter nageeflijk dankzij mijn lesgeefster! die zei ook dat hij wel nageeflijk was maar niet echt inknikte. Kan dat?

en buitenschouder is opgelost door de buiten teugel Lachen ik reed niet genoeg met mijn buitenbeen en buitenteugel. Lachen dus ik corrigeerde hem verkeert Lachen

het aanspringen is trouwens ook al veel beter! Hij begint zelfs de overgang stap galop te snappen (omdat er daar ook een heel topic over geweest is hier) Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:48

goed zo Phara Haha! Haha! Haha!

en een paard kan heel goed nageeflijk zijn zonder daadwerkelijk met de kop in de krul te lopen Haha! Haha! Haha!

Maar wat jij met dat draven bedoeld........... daar snap ik nog steeds geen jota van Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 19:57

gijsenkim schreef:

en een paard kan heel goed nageeflijk zijn zonder daadwerkelijk met de kop in de krul te lopen Haha! Haha! Haha!

Maar wat jij met dat draven bedoeld........... daar snap ik nog steeds geen jota van Haha!

is die goed zo en dat 2de stukje sarcastisch? Nagelbijten / Gniffelen

dat draven. Nou ehm moeilijk uit te leggen. Hij draaid dus om zijn achterhand. bv bij het afwenden, dan draaid ie om zijn achterhand ipv te buigen rond je been.

we moesten eerst in stap oefenen. Bv als ie naar links moest je gewicht een beetje op je linkerbeen zetten, en je rechterteugel tegen de hals leggen. En zo moest ie dan 'om zijn achterhand draaien' en dan moesten we dat ook in draf proberen. En dat ging ook. en Toen mochten we in stap eens een hele ronde proberen en Exje lijkt het te snappen en deed dat ook. En hij leek t fijn te vinden dus mocht ie, als ik even een stapje terug wou nemen dat doen omdat hij dat makkelijker vind en leuk vind. En na een week ofzo (vooral na wending om de voorhand deed ik dit omdat hij dat dus echt niet snapt. En nu geef ik dus verkeerde hulpen Bloos Bloos dus hij kon t niet snappen!) kon hij dat ook in draf? Hij blijft dan (logisch waarschijnlijk) niet echt heel de tijd op dezelfde plek met zijn achterbenen. Maar hij 'draaid' wel om de achterhand ipv te buigen gelijk als je een kleine volte rijd.

begrijp je? want weet echt niet hoe ik t moet uitleggen eigenlijk Bloos

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:03

hallo daar,

Wat een interessante vraag die je stelde. De antwoorden die je kreeg sluiten niet helemaal aan op je vraag volgens mij. Waar ik benieuwd naar ben is waarom je überhaupt een wending om de voorhand wilt maken.
Overigens kan ik voor de theoretische achtergrond van veel dressuuroefeningen het boek 'Dressuur, de belangrijkste aspecten' van Richard Davison van harte aanbevelen. Hier staat op heel heldere wijze uit een gezet hoe je bepaalde oefeningen moet aanleren, oefenen en uitvoeren.

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:06

pharagirlke schreef:
gijsenkim schreef:

is die goed zo en dat 2de stukje sarcastisch? Nagelbijten / Gniffelen

dat draven. Nou ehm moeilijk uit te leggen. Hij draaid dus om zijn achterhand. bv bij het afwenden, dan draaid ie om zijn achterhand ipv te buigen rond je been.

we moesten eerst in stap oefenen. Bv als ie naar links moest je gewicht een beetje op je linkerbeen zetten, en je rechterteugel tegen de hals leggen. En zo moest ie dan 'om zijn achterhand draaien' en dan moesten we dat ook in draf proberen. En dat ging ook. en Toen mochten we in stap eens een hele ronde proberen en Exje lijkt het te snappen en deed dat ook. En hij leek t fijn te vinden dus mocht ie, als ik even een stapje terug wou nemen dat doen omdat hij dat makkelijker vind en leuk vind. En na een week ofzo (vooral na wending om de voorhand deed ik dit omdat hij dat dus echt niet snapt. En nu geef ik dus verkeerde hulpen Bloos Bloos dus hij kon t niet snappen!) kon hij dat ook in draf? Hij blijft dan (logisch waarschijnlijk) niet echt heel de tijd op dezelfde plek met zijn achterbenen. Maar hij 'draaid' wel om de achterhand ipv te buigen gelijk als je een kleine volte rijd.

begrijp je? want weet echt niet hoe ik t moet uitleggen eigenlijk Bloos

Ik snap m, je houd hem recht, zonder buiging en je maakt een wending slechts op de hulpen van de buitenkant, dus buitenteugel en buiten been Haha! Haha! Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:09

AmbervdH schreef:
hallo daar,

Wat een interessante vraag die je stelde. De antwoorden die je kreeg sluiten niet helemaal aan op je vraag volgens mij. Waar ik benieuwd naar ben is waarom je überhaupt een wending om de voorhand wilt maken.
Overigens kan ik voor de theoretische achtergrond van veel dressuuroefeningen het boek 'Dressuur, de belangrijkste aspecten' van Richard Davison van harte aanbevelen. Hier staat op heel heldere wijze uit een gezet hoe je bepaalde oefeningen moet aanleren, oefenen en uitvoeren.

Succes!

waarom? omdat het in de proef voorkomt die ik ga rijden nu. Die proef is makkelijker dan die wat ik nu rijd kwa de volgorde van voltes enzo. alleen komt die oefening er in voor, en hij snapt die dus nog niet. Natuurlijk ook omdat het een leuke oefening is Lachen Vandaar dat ik het wou weten, ik ga vrijdag nog een keer aan mijn lesgever vragen wat ík verkeert doe. Want Ex snápt het gewoon niet dus ik doe wat fout. In elk geval al bedankt om me te wijzen op die fout van de beenligging! Lachen die kan ik dan al aanpassen. Lachen

g&k: dat bedoelde ik Bloos ik geloof dat mijn lesgever dat 'wending om de achterhand' noemde? of wasik me weer zo op mijn hulpen aant concentreren dat ik de naam verkeert verstaan heb Verward

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:17

Ah..dat is een hele logische reden. Haha! Ik heb al een hele tijd geen wedstrijden meer gereden en ken dus de 'nieuwe' proeven niet. En moet je dan een wending om de voorhand in draf doen? Dan is er in die paar jaar echt een boel veranderd. In 'mijn tijd'-hoor oma- werd deze oefening -in stap- gezien als een prima manier om de kogels van je paard te verdraaien.

Ik neem echter aan dat het nog steeds de bedoeling is dat hij met zijn voorbenen een klein rondje stapt en met zijn achterbenen een groot rondje als het ware om de voorhand heen?
Vroeger stonden in de proevenboekjes voorin definities van alle oefen ingen, hoe die uitgevoerd moesten worden. Is dat niet meer zo? Dat is altijd handig.

Doeg

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:27

AmbervdH schreef:
Ah..dat is een hele logische reden. Haha! Ik heb al een hele tijd geen wedstrijden meer gereden en ken dus de 'nieuwe' proeven niet. En moet je dan een wending om de voorhand in draf doen? Dan is er in die paar jaar echt een boel veranderd. In 'mijn tijd'-hoor oma- werd deze oefening -in stap- gezien als een prima manier om de kogels van je paard te verdraaien.

Ik neem echter aan dat het nog steeds de bedoeling is dat hij met zijn voorbenen een klein rondje stapt en met zijn achterbenen een groot rondje als het ware om de voorhand heen?
Vroeger stonden in de proevenboekjes voorin definities van alle oefen ingen, hoe die uitgevoerd moesten worden. Is dat niet meer zo? Dat is altijd handig.

Doeg

ja het moet in stap Lachen *logisch denk ik? Haha!*
nee er staat geen uitleg meer bij die dingen Scheve mond en de oefeningen owrden vrij moeilijk omschreven als je een leek bent in wedstrijden en proeven enz enz Rolleyes Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:01

Ik denk dat ze i.p.v wending om de achterhand in draf en galop, meer bedoelt dat ze gewoon de kont wat om moet zetten in deze gangen. Klopt dat? Want een wending om de achterhand in draf.. mm.. je mag het me voordoen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:22

Ik heb nog nooit van een weniding om de voorhand gehoord in een dressuurproef. Lijkt me ook onlogisch.

Wending omde voorhand wordt wel eens gebruikt om het paard de eenzijdige kuithulpen aan te leren.
Het voorbeeld dat je aanhaald van de wending omde achterhand in draf, dus eigelijk de voorhand wegzetten voor de druk van het buitenbeen, errrrrruggggg vreemd en eigelijk nog nooit van gehoord.
De wending om de achterhand kan wel in stap of in piaffe. Hij kan in verzamelde galop dan noemen we hem galoppirouette.
In draf nee nooit van gehoord.
Bovendien ben ik het met degene eens die zij dat je eerst de basis in orde moet hebben.
Je moet van achter naar voren rijden naarde nagevelijke hand. Een paard dat mete zijn hoofd wegknikt allemaal grappige uitdrukkingen die me niet bekend zijn. Het paard kan in de houding gaan lopen als logische gevolg van het juiste rijden van jou, eigelijk een geschenk van je paard aan jou als je goed gereden hebt.
Al met al vind ik de manier van lesgeven erg apart, ik train mijn paarden in ieder geval niet eerder door dan waarneer de basis bevestigd is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:06

Kafue Haha!

Soms dan moet je eerst een lesklant leren begrenzen, en wat begrenzen is. Ik laat ze dan ook wel eens dat soort dingen doen, het heeft voor het paard geen trainingswaarde meer voor de ruiter Haha! Haha! Haha! Die kan dan makkelijker het gevoel krijgen wat begrenzen nou eigenlijk is.

Ik heb in een ander topic van haar gelezen dat het paard nogal over de buitenschouder wegliep, als je dan met je lesklant dit soort oefeningen gaat doen dan leren ze dat soort dingen sneller oplossen Haha! Haha! Haha!

Ergens dus wel een logische oefening, alleen moet je het niet als een dressuurmatige oefening zien.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:05

Ik ben het geheek met Kafue eens. Ik geef veel les en tot voor kort ook aan een rijvereniging. Zulke oefeningen liet ik ze ook nooit doen!!! Om de simpele reden dat, zoals het gezegd werd, het geen toegevoegde waarde heeft voor het paard en volgens mij ook niet voor de ruiter. Je krijgt een paard wat de helft niet snaot, dus krijg je spanning. Ik zou eerder andere oefeningen doen. Overgangen rijden, eenzijdige kuithulpen geven. Eerst op de volte en daarna naar hoefslag toe of van de hoefslag af en zelfs dit vind ik al ver gaan voor iemand bij wie het paar 'wel nageeflijk is' maar niet afbuigt!!! Heel apart!!! Ik zou er nooit voor kiezen om mijn klanten iets te laten doen waarvan je weet dat het a geen nut heeft voor beide en b ook nog eens veel te moeilijk zijn!! Als ze het gevoel niet heben dan laat ik ze ens op mijn paarden rijden gewoon een paar oefeningen die goed bevestigd zijn!! Hou het simpel, anders krijg je en gefrustreerde ruitertjes, omdat ze het gewoon weg niet kunnen en paarden die hun lol verliezen omdat ze het niet snappen en waarschijnlijk daardoor in de mond getrokken worden etc. Paardrijden is een wisselwerking. Je kunt niet zeggen van wij gaan rijden zoals het goed is voor ons ( wat ik zeer betwijfel!!!!!!!!!!) en het paard heeft alles maar te pikken en te doen!!

PS is geen preek hoor maa kan me aardig druk maken over mensen die lesgeven en et gewoon niet verder over nadenken... Dat is gewoon pure onkunde!!! Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:22

In welke proef zit dan een wending om de voorhand??

Kafue heeft de juiste hulpen aangegeven, lees dat nog maar eens door.

Van dat wending om de achterhand verhaal snap ik nog steeds helemaal niets, behalve dan dat het geen wending om de achterhand is, waar je het over hebt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:26

Bedoel je geen wijken voor de kuit misschien?

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:42

Trouwens Gijsenkim, leuke site heb je! Toppie Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:44

voor iedereen die zich afvraagt in welke proef er een wending in de voorhand voorkomt, TS komt uit Belgie Knipoog

En ik denk dat ik herken wat de instructie bedoelt, idd je wending rijden puur op buitenbeen/buitenteugel. Je verliest dan wel je buiging maar de ruiter kan het gevoel van een begrensde wending beter leren kennen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:47

Citaat:
voor iedereen die zich afvraagt in welke proef er een wending in de voorhand voorkomt, TS komt uit Belgie

Sorry Bloos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:56