rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 21:52

het paard van mn zusje is absoluut niet nageeflijk, ze loopt steeds met haar neus in de lucht, en mn zusje 'trekt' Boos! haar dan aan de teugel, ze kan ook absoluut niet recht lopen, ik ging er even op (is lang geleden), probeerde haar een rechte lijn te laten rijden, maar ze loopt dan schuin, het is ook heel moeilijk om haar hoofd er recht voor te houden en normaal op de hoefslag te lopen, als ze haar hoofd recht op de hoefslag heeft is de rest heel dicht tegen het hek, en schaaf je je knieen bijna, ik zou echt niet weten hoe ik het op moet lossen, mn zusje is nogal eigenwijs en wil niet naar mijn aanwijzingen luisteren en gaat dus gewoon stug verder, gelukkig krijgt ze volgende week weer les (in de winter was het te vroeg donker). en hoop ik dat het beter gaat!!!
ik heb vandaag ook foto's gemaakt van het rijden, die zet ik er nog wel een keer op!! Vingers aflikken

_promiss_

Re: rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:58

heb je ook al geprobeert om haar zegmaar op te sluiten tussen 2benen dat ze zegmaar recht MOET blijven lopen??

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:02

ja, dat heb ik gedaan, op de rechte lijn heb ik mn benen op de zelfde plaats gelegd en de teugels even lang, maar ze buigt steeds naar binnen, ik had ook steeds het gevoel dat ik scheef zat, maar ik heb het een paar keer gecontroleerd en ik zat helemaal recht! Nagelbijten / Gniffelen

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:08

Heey,

Ik heb hier laatst ook nog een topic over geopend. IK kreeg als tip dat je als je bijvoorbeeld op de linkerhand zit en je paard drukt zijn kont tegen de bakrand aan dat je dan als het ware zijn voorhand voor zijn achterhand moet zetten. Als je alles precies wil weten moet je maar even zoeken op mijn naam.

Succes ermee.

Groetjes Sjaslique

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:09

het kan helaas zijn dat het hele paard qua lopen scheef is gereden.
Ruiter die niet recht zit, slecht evenwicht van het paard (door het niet recht zitten) en vanalles en nog wat.
Gelukkig krijgt je zusje binnenkort weer les. Hopelijk gaat ze met haar instructrice terug naar de basis.
Recht paard, volle lengte. en stelling, rechtrichten, wendingen tot je een goed soepel recht paard hebt.
Als ze eenmaal recht en nagefelijk is zal ze ook vanzelf de hand van de ruiter gaan zoeken.

Succes!!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 06:33

hier zit mn zusje op haar paard!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:40

Rechtrichten kun je pas aan de hand van gegevens die je krijgt als je weet welke natuurlijke buiging de pony heeft. Hoe is de beenzetting, welke teugel pakt de pony meer aanleuning, welke kant zit ruiter lager, wat doet ze op een volte, verkleind ze die of vergroot ze die juist.

Veel informatie over rechtrichten staat op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en ook bij www.paardenbegrijpen.nl

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:37

Tozalin schreef:
hier zit mn zusje op haar paard!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een mooie foto's! Als je goed kijkt dan zie je dat het paard met name de nek buigt en niet buigt in de hals en nog minder in de ribbenboog. Met name op de eerste foto is duidelijk te zien dat het paard volledig contra gesteld loopt (en dat in een bocht).
Een goede oefening om een paard recht te richten is op de 'tweede' hoeslag rijden. Hierdoor wordt het paard gedwongen op zijn eigen vier benen te lopen zonder steun van de omheining. Daarnaast helpt het ook om veel van hand te veranderen waardoor je tevens vermijd zelf je heel erg op een kant te richten. Voorwaarde om een paard echt recht te krijgen is een volledig in balans zijnde ruiter/amazone die rijdt met een onafhankelijke zit.