Verzet met wijken!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Verzet met wijken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 09:16

Liekie geeft ontzettend veel verzet als ik iets van hem vraag. Bijvoorbeeld met wijken. Wijken voor je linkerbeen gaat redelijk goed. Wijken voor mijn rechterbeen krijg ik verzet. Hij gooit zijn kop omhoog, zijn kont naar binnen en begint heel erg te drammen. Mijn hulpen zijn goed. Rechterbeen iets naar achteren en linkerbeen op de plaatst, om en om aandrukken. Buitenteugel tegen de hals, met linker zitbeenknobbel zwaarder gaan zitten. Bijtikken met het zweepje werkt niet, wegrijden naar voren ook niet omdat hij zijn kop omhoog gooit.
Wat doe ik fout? Of wat kan ik doen zodat hij geen verzet meer geeft.

HippoLogic

Re: Verzet met wijken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:23

Hoe gaat het wijken vanaf de grond? Dus zonder ruiter erop? Als dat goed gaat zou ik het zadel navoelen en laten controleren op ligging. Misschien heeft het paard wel last van zijn gebit waardoor hij zich vastzet op een kant. Als je paard zonder ruiter nog steeds verzet geeft zou ik een osteopaat of fysiotherapeut langs laten komen. Dan zou het goed kunnen dat hij ergens een blokkade heeft opgelopen of verstijfd is. Een osteopaat zou dat kunnen verhelpen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 09:38

Het zadel ligt goed, hij is pas geleden nog naar de TA geweest en hij doet dit al vanaf het begin.
Het is een eigenwijze hengst die veel verzet geeft als ik dingen vraag maar ondertussen wel veel leert.
Vanaf de grond kan ik niet met hem werken omdat hij als hengst zijn aandacht er dan niet goed bij kan houden, en de bak vrijwel nooit helemaal leeg is.

Hij geeft bijvoorbeeld ook heel veel verzet met achterwaarts gaan. Zelfde dingen, kop omhoog, drammen en hooguit 2 kleine maar behoorlijk schuine passen achterwaarts.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:04

Misschien snapt hij niet wat je bedoelt?

Verzet is toch echt een duidelijk signaal van het paard dat hij het of niet snapt of niet kan (pijn). Lukt het een ander wel?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:17

Moenira had dat ook. Dan vind ze het moeilijk/eng. Ze ging niet voldoende opzij en als ik doordrukte ging ze vluchten en met hoofd in verzet...

We hebben het geoefend door in het wijken richting halsstrekken te gaan, omdat ze dat heel fijn vond. Daarnaast geoefend met het tempo laag houden, zodat je meer controle hebt en haar beter onder je kunt houden en nagevelijk kunt houden.

Toen we haar scherper moesten krijgen moest ik haar iets lager en ronder instellen, zodat ik haar beter aan mijn buitenteugel kon houden en haar daarmee rond kon houden als ze toch nog wilde "vluchten"

Op meerdere verschillende manieren hebben we er dus aan gewerkt dan ze ontspannener bleef en ik haar beter onder controle kon houden.

Daarnaast gingen we bezig met hoe ik het wijken voorbereidde. Dus goed rechtstellen, zorgen dat ik gen gewicht op de binnenteugel heb, want dan kan ze niet goed wijken/overstappen, en tussendoor veel bezig met volte openen en sluiten, hoeken inrijden met achterhand, terwijl de voorhand de hoek juist afsnijdt.

Vooral dat halsstrekken onder wijken was goed om haar meer ontspannen te krijgen zodat ze (in elk geval in de proef) niet als eerste reactie op de hulpen voor het wijken haar hoofd omhoog deed, maar juist dacht: misschien mag ik wel halsstrekken. Het is natuurlijk geen oplossing om meer te kunnen scharen, maar verbeterde wel de voorwaarde om met het wijken aan het werk te kunnen (ontspanning en open staan voor hulpen)

Succes, misschien heb je er wat aan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 10:23

PeruaansePas schreef:
Misschien snapt hij niet wat je bedoelt?

Verzet is toch echt een duidelijk signaal van het paard dat hij het of niet snapt of niet kan (pijn). Lukt het een ander wel?

Nee maar wijken voor het linkerbeen doet hij wel. Hij wordt 9jr en is dressuurmatig gereden, maar wel een ex-renpaard. We hebben hem nu vanaf november 2004.
Geloof me als ik zeg dat hij geen pijn heeft of het niet snapt. Ik kan het niet uitleggen maar in grote lijnen... Hij vind de bak niets aan en probeert je daar ook het meeste uit dmv verzet te tonen. Als ik namelijk een keer heel erg boos wordt loopt hij ineens de sterren van de hemel. Alleen is dat boos worden natuurlijk niet DE manier om iets gedaan te krijgen van hem.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 10:27

Halsstrekken doet hij niet... Hij draagt zijn hoofd zo wie zo het liefste, maar met halsstrekken gaat hij kopschudden. En nee dat is niet medisch Knipoog maar ook omdat hij de binnenbak niets aan vind.

Ik houd er ook afwisseling in. Ga regelmatig buiten rijden of springen. Ik merk gewoon aan hem dat hij maar een ding leuk vind en dat is crossen... En dat laat hij ook duidelijk merken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:40

Wat doet je paard op rechtervolte in draf? Wil je paard dan de volte verkleinen? En hoe is de beenzetting van binnenachterbeen? Het kan namelijk zijn dat je paard binnenachterbeen niet goed onder de massa zet, en dan wil het wijken ook niet lukken. Het kan zijn dat je paard niet voldoende rechtgericht is en daardoor dus ook ongelijkmatige aanleuning heeft en niet wil ontspannen.

Ik zou eerst proberen op rechtervolte eerst wat te verkleinen, beetje schouder voor te zetten en vervolgens zo elke keer stukje te vergroten, zodat je meer druk op buitenteugel krijgt, de beenzetting goed moet zijn en dan kun jij ook makkelijker rechter gaan zitten (in balans zitten)
Succes ermee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:47

betekent dat dan dat jouw paard alleen nagevelijk blijft als je je teugels steeds kort op maat houdt? Volgt hij je hand niet naar beneden als je meer ruimte geeft en naar je hand toe rijdt?

Dan lijkt me de aanleuning en gerichtheid op jou, niet in orde. Lijkt me dat dat toch basisvoorwaarden zijn waar je aan zou willen werken.
Als je paard niet ontspannen je hand wil volgen en die zelf opzoekt, zul je hem alleen met druk en dwingen rond kunnen houden in moeilijkere oefeningen lijkt mij. Maar dat lijkt me niet de manier hoe je het wil bereiken toch?
Is je paard wel recht en op 2 teugels? Loopt hij in balans?

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen ideeën bij hoe je een paard wil of moet trainen.
Veel succes en ik hoop dat je hem beter voor elkaar krijgt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:50

joyce B schreef:
Dan lijkt me de
aanleuning en gerichtheid op jou, niet in orde
. Lijkt me dat dat toch basisvoorwaarden zijn waar je aan zou willen werken.
Als je paard niet ontspannen je hand wil volgen en die zelf opzoekt, zul je hem alleen met druk en dwingen rond kunnen houden in moeilijkere oefeningen lijkt mij. Maar dat lijkt me niet de manier hoe je het wil bereiken toch?
Is je paard wel recht en op 2 teugels? Loopt hij in balans?

Dat denk ik dus dat het geval is,zie hierboven. Daarom is basisbeginselen oh zo belangrijk.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:05

ik zou dit voorwaarts oplossen, zet het wijken in zorg dat je een fijne aanleuning hebt en je paard goed aan je been is, gebruik eventueel een zweepje aan de binnenkant ter correctie.

probeer hem een paar pasjes te laten wijken eventueel met het zweepje tegen de kont aan zodat de achterhand goed meekomt ga daarna weer een paar passen rechtuit en zorg dat je alles weer onder controle hebt.

voltes sluiten en openen zijn ook een fijne oefening hiervoor maar zorg wel dat mocht je paard in verzet komen je het naar voren oplost.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:09

Ik sluit me geheel aan bij Bets, waarschijnlijk gebruikt je paard zijn binnenachterbeen nog niet voldoende omdat hij nog niet geheel recht is. Wat ik hieraan moet doen is, constant met rijden die kont omduwen. Zodat hij dat been gaat activeren. Ook halthouden, en dan gewoon laten wijken, reageert hij niet? Dan weet je dat hij niet goed genoeg voor je been is.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:28

marloezzke schreef:
ik zou dit voorwaarts oplossen, zet het wijken in zorg dat je een fijne aanleuning hebt en je paard goed aan je been is, gebruik eventueel een zweepje aan de binnenkant ter correctie.

probeer hem een paar pasjes te laten wijken eventueel met het zweepje tegen de kont aan zodat de achterhand goed meekomt ga daarna weer een paar passen rechtuit en zorg dat je alles weer onder controle hebt.

voltes sluiten en openen zijn ook een fijne oefening hiervoor maar zorg wel dat mocht je paard in verzet komen je het naar voren oplost.

je haalt de woorden uit me mond Nagelbijten / Gniffelen
wilde precies hetzelfde zeggen Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:02

maar als jou paard de hals niet wil stekken is hij waarschijnlijk ook niet nagefelijk en heb je geen goede aanleuning. een paard met een goede aaleuning kan halsstrekken en kun je in princiepe in iedere gewenst hoofdhouding "zetten". waarschijnlijk ligt je probleem daar.

en als je tijdens het wijken niet weer naar voren kan denk ik dat je niet concequent genoeg bent, naar voren is naar voren.

dus basis, basis, basis.

wijken is slechts een gehoorzaamheids oefening onthoudt dat goed.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:10

Ligt eraan want als tijdens wijken zijn hoofd omhoog gooit, en misschien harder op gaat lopen, dan is het ook niet in orde. Dan is het vluchten. Dat kan zijn door dat ruiter teveel aan teugels hangt of ongelijkmatige aanleuning heeft. Dan kun je wel goed voorwaarts rijden maar dat kan alleen nog maar meer spanning veroorzaken, voornamelijk in de rug, waardoor dus paard vervolgens de rug kan wegdrukken met alle gevolgen van dien. Het gaat erom dat eerst paard goed rechtgericht word, vervolgens komt paard op gelijkmatige aanleuning (door middel van drang naar voren) en vervolgens zal paard ontspannen.
Het is natuurlijk hoe de situatie is, dat is moeilijk te beoordelen hier vanachter de pc vandaan.
Ik ben wel met marloezzke eens dat je veel problemen voorwaarts op moet lossen, maar dat betekent dus geen spanning veroorzaken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:27

daar ben ik het mee eens, daarom lijkt het me beter om te proberen om je paard voor te zijn, echt een paar pasjes op 2 ofzo en dan vooruit om de spanning voor te zijn, daarna weer 2 pasjes en zo verdeer als je tenminste je paard dan voor bent.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:56

dit paard heeft naar mijn idee gewoon pijn
verzet duid altijd op pijn... dat weet je pas zeker als je het paard eens grondig na laat kijken door een chiropractor/osteopaath en een fysiotherapeut
ook als een paard geen zin heeft om in de bak te werken heeft het 9 van de 10 keer pijn
ik praat uit ervaring als 1 van mijn paarden verzet toont neem ik dat altijd serieus.. en er is altijd wel iets uitgekomen als ik ze dan na liet kijken. (wervel scheef, peesprobleem, artrose etc.)
elk gezond paard moet gewoon z'n hals kunnen strekken anders is er zeker iets mis

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:06

Als je jarenlang alleen maar rechtuit bent geweest op de renbaaan dan is het een hele omschakeling om inees dressuurpaard of springpaard te worden.
Gezien je probleem van hij zeurt met achterwaarts gaan, met wijken voor mijn rechterbeen en dergelijke lijkt het me dat het diertje neit voldoende voor jouw been is.
Dat moet je eerst 100% in orde hebben. Been is weg.
Ga eens lekker aan de basis werken van achter naar voren en dan naar aanleuning of het in de houding.
Zodra die basis bevestigd is en hij respect voor jouw been heeft mag je gaan werken aan de zijgang.
Jouw zit meot echter goed zijn in balans in het midden van het zadel. Ga niet toevallig maar vast naar links hangen bij het wijken voor je rechterbeen want dan verstoor je de balans evenals het overdreven op die zitbeenknobbel gaan hangen. Nee lekker op twee zitten. Licte stelling naar rechts rechterbeen ietsje terug linkerbeen lang. Dan wijken en tik hem rustig bij met de zweep als hij niet luistert. anders doe je je maar een paar spoortjes om en dan teen naar buiten en spoor er licht in niet schoppen maar hak omhoog halen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 04:06

Ik ga even kijken of mijn instructrice hierop wil reageren. Ze zit ook op bokt.
Zij kan miss beter uitleggen wat we bedoelen, en wat Liekie precies doet. Het is wel degelijk verzet, daar ben ik zeker van in elk geval...

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:48

hi,

Jullie hebben gelijk dat het in de basis van het paard zit of beter gezegt dat het daar "niet "zit.
Het paardje van Griebels heeft geen goede aanleuning en de beenzetting is niet helemaal in orde.
Verder is de tact van de stap beweging niet ok, maar het gaat hier wel over een 9e jarig paardje dat "verkeerd"gereden is lees niet op mijn manier en niet op griebels haar manier.
Ik denk dat ze probeerde meer tips van jullie te krijgen.
Ik bedoel maar 100 mensen weten meer als 1!!!
Hij gaat opzich super vooruit, maar griebels heeft dit paardje gekocht als L2 klaar geloof ik.
Voor Griebels OEFEN OEFEN EN NOG EENS OEFEN.....
De tips die hier geven worden zijn alle dingen die we in de les aan het doen zijn....... Dus ik denk dat we wel op de goede weg zitten.
De weg na Rome is ook niet in 1 dag gemaakt Haha!
Grieb ga zo door dan komt het goed!!!!!

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:54

Daarbij komt nog dat het paard nooit gereden is op schouder, ribbenkast en heup contole en hij vlucht voor het been.
De grootste problemen zitten in de rechter schouder

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:08

Het vluchten voor het been is een groot probleem en kan alleen met veel geduld opgelost worden en het iedere keer belonen als het goed gaat.

Verder is de balans van de ruiter erg belangrijk omdat het voor dit paardje moeilijk is om zijn eigen balans te vinden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:57

hey is ie nu ook al aan het drammen met wijken?
ik weet wel dat hij schoudervoor niet leuk vind(maar het ondertussen dus wel gewoon snapte!) en dat hij travers niet snapte en dan idd gewoon onder me uit liep en in verzet kwam!

wijken kent hij zeer zeker wel, maar ik gok er op dat het hem nooit met de goede hulpen is geleerd, en dat hij ook een beetje gata drammen als hij zn spieren voelt, en spierne moet gebruiken die hij een tijdje niet heeft gebruikt, en ze dus wat m,oet oprekken, en dat liever niet doet en dan dus maar in verzet komt

Ik vond hem wel verbeterd tussen de 2 keer dat ik hem even heb gereden, dus je bent zeker goed bezig OK dan!

let er wel op, dat je als je voor je rechterbeen wijkt, dus naar links gaat, buiging om je rechterbeen moet hebben, dus leg je rechterbeen niet naar achter(dan kan hij er immers niet meer omheen buigen Knipoog )
probeer ook niet teveel 'op links' te gaan zitten, maar echt recht boven hem te blijven zitten, liever iets op rechts zelfs, op die manier buigt hij makkelijker om je rechterbeen, en dat is de bedoeling, dat hij gebogen om je rechterbeen heen, pasjes opzij zet naar links toe

gewoon blijven oefenen! ook wat pasjes schoudervoor meenemen, en veel voltes openen&sluiten, en laat hem niet onder je uit lopen, maar hou hem onder je e probeer hem dan ruimere passen te laten maken zonder harder te gaan(merkte dat hij bij mij graag zn eigen tempo wilde open, en zn passen liever niet netjes afmaakte, en dan ook kleinere pasjes gaat maken, veel schakelen en schijnovergangen rijden dus)

maar ik weet zeker dat het goed komt! jullie hebben hem ook nog niet zo heel lang, en hij moet ineens harder werken dan hij is gewend, dus een combi van uitproberen en onder het werk uit willen komen is het volgens mij!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:12

Ahum ik wileven de kanttekening bij renske plaatsen.
Bij het wijken is er slechts een lichte stelling in de tegenovergestelde richting in waar het paard moet gaan. Er is geen buiging.

Buiging bestaat wel bij travers, renvers, appuyeren maar daar kun je niet aan beginnen als het paard zelfs moeite heeft met rechtrichten en wijken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 08:36

Renske20 schreef:
hey is ie nu ook al aan het drammen met wijken?
ik weet wel dat hij schoudervoor niet leuk vind(maar het ondertussen dus wel gewoon snapte!) en dat hij travers niet snapte en dan idd gewoon onder me uit liep en in verzet kwam!

wijken kent hij zeer zeker wel, maar ik gok er op dat het hem nooit met de goede hulpen is geleerd, en dat hij ook een beetje gata drammen als hij zn spieren voelt, en spierne moet gebruiken die hij een tijdje niet heeft gebruikt, en ze dus wat m,oet oprekken, en dat liever niet doet en dan dus maar in verzet komt

Ik vond hem wel verbeterd tussen de 2 keer dat ik hem even heb gereden, dus je bent zeker goed bezig OK dan!

let er wel op, dat je als je voor je rechterbeen wijkt, dus naar links gaat, buiging om je rechterbeen moet hebben, dus leg je rechterbeen niet naar achter(dan kan hij er immers niet meer omheen buigen Knipoog )
probeer ook niet teveel 'op links' te gaan zitten, maar echt recht boven hem te blijven zitten, liever iets op rechts zelfs, op die manier buigt hij makkelijker om je rechterbeen, en dat is de bedoeling, dat hij gebogen om je rechterbeen heen, pasjes opzij zet naar links toe

gewoon blijven oefenen! ook wat pasjes schoudervoor meenemen, en veel voltes openen&sluiten, en laat hem niet onder je uit lopen, maar hou hem onder je e probeer hem dan ruimere passen te laten maken zonder harder te gaan(merkte dat hij bij mij graag zn eigen tempo wilde open, en zn passen liever niet netjes afmaakte, en dan ook kleinere pasjes gaat maken, veel schakelen en schijnovergangen rijden dus)

maar ik weet zeker dat het goed komt! jullie hebben hem ook nog niet zo heel lang, en hij moet ineens harder werken dan hij is gewend, dus een combi van uitproberen en onder het werk uit willen komen is het volgens mij!

Wijken is nu indd drammen. Ene kant meer als de andere. Travers kent hij echt niet.
Ik weet dat hij verbeterd is tussen de tijd dat we hem kochten en nu. Hij is veel soepeler en ondanks het drammen leert hij wel veel. Dat heeft mijn instructrice ook gemerkt en gezegt Ja
Het op mijn verkeerde bil zitten ben ik woensdag met de les achter gekomen Haha!
De tips die je geeft ben ik heel veel mee bezig en daarom begint hij ook makkelijker te worden. Veel overgangen, en schijnovergangen. Veel voltes openen en sluiten en stelling naar binnen en naar buiten vragen ook lengtebuigingen.
Hij is me indd al een tijd behoorlijk aan het uitproberen en zekers verzet te tonen.
Hij is indd ook zo dat als hij ook maar druk voelt van mijn been (maakt niet uit bij wat ik vraag) dat hij liever naar voren gaat als bijv opzij...
We zijn daar indd heel erg mee bezig, maar dat kost tijd.

Ik hoopte tips te krijgen aangezien ik (we) zeker weten dat het niet medisch is.
Ondanks alles vind ik het leuk om hem te leren hoe het wel moet en toch plezier erin te houden.