Apache @ work in het winterzonnetje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelke

Apache @ work in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 21:30

Vorige week dinsdag was het hier prachtig weer, waardoor Esther(Blancarla) foto's kwam maken. Eerst een iets langere fotoshoot van Apache, dan van Esprit. Van Esprit staan de foto's al op bokt:
Esprit @ work in het winterzonnetje

Apache is een 4-5 jarige ruin die ik al een tijdje rijd. Met de bijbehorende ups and downs. Hij houdt er wel van eens weg te springen enzo, maar wil ook best wel graag werken.

Van mijn houding weet ik dat ik mijn hielen meer mag uitdrukken en rechtop moet zitten. Vooral aan dat laatste probeer ik echt hard te werken, maar het blijft moeilijk.

Na wat losgereden te hebben (met een paar bokkesprongen en wat laten galopperen, want hij was weer erg fris)...
Afbeelding
Afbeelding
...gingen we dan rustig aan het werk.
Afbeelding
Afbeelding
Af en toe eens lachen mag ook Knipoog.
Afbeelding
Afbeelding
Een beetje stug vanvoor, maar dit was de seconde vlak voor hij wegsprong.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aan de galop moet ook nog wel wat gewerkt worden, zeker als er interessante andere dingen te zijn kan ik hem moeilijk mooi rond houden.
Afbeelding
Afbeelding
Op je kont zitten Clown !
En dan ook nog even met Apache wat gesprongen.
Afzet.
Afbeelding
Sprong.
Afbeelding
En dan nog een rechte.
Afbeelding
Afbeelding

En als afsluiter nog een paar hoofdfoto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flevolander

Re: Apache @ work in het winterzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:08

Wauw, gaaf paard zeg met die vlek op ze buik Cool

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:14

ziet er leuk uit Angelke!! Haha! had al veel over je paardje gehoord (van jouw dan) maar nog ni gezien Haha!!

xxx

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:16

wow ziet er goed uit zeg en zo te zien ook een heerlijke bodem waar je op rijdt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:40

Clown Je binnenhand irriteerd me Ach gut
Op bij elke foto is je binnenhand áchter je buitenhand, en ligt hij zowat op je been... Ik heb altijd geleerd dat je binnenhand nóóit achter de buitenhand mag zitten, alleen ernaast en ervoor.
Probeer je handen wat meer naar voren en iets hoger te houden, zo kun je toch geen kant op met die dingen? Je rijd met je handen in je broekzakken joh! Tong uitsteken

Verder ziet het er heel netjes uit. Je houd 'm van achteren ook lekker actief Knipoog Succes verder!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 01:27

Wat een supergaaf beest om te zien! Leuke foto's! Ja

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:06

Je moet je bovenlichaam iets meer naar achteren houden, dan is het plaatje af!

En je moet boven de sprong iets verder op het paard liggen. Tsja weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen.

Verder zei je zelf al dat je bezig bent om hem nog ronder te rijden, wat lager en ronder rijden kan hem ook wel eens goed doen denk (sterke hals aan de onderkant wordt dan iets minder), ook voor soepelheid.

Verder netjes hoor! Veel suc6 samen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:08

Wat een gaaf paard zeg!!:)
Echt leuke vlekken heeft'ie, en dat hoofdstel staat ook heel leuk Ja.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:33

Heinekengirl schreef:
Op bij elke foto is je binnenhand áchter je buitenhand, en ligt hij zowat op je been... Ik heb altijd geleerd dat je binnenhand nóóit achter de buitenhand mag zitten, alleen ernaast en ervoor.
Probeer je handen wat meer naar voren en iets hoger te houden, zo kun je toch geen kant op met die dingen? Je rijd met je handen in je broekzakken joh! Tong uitsteken

Verder ziet het er heel netjes uit. Je houd 'm van achteren ook lekker actief Knipoog Succes verder!

Kun je ook vertellen waarom je binnenhand nooit achter de buitenhand mag liggen? Daar ben ik wel benieuwd naar, mijn idee zou namelijk zijn dat je je binnenteugel dan korter hebt en dat je paard naar binnen valt, bij haar op de foto heeft ze de teugels zodat hij niet naar binnen kan vallen dus kun je me het uitleggen?

En ik vind dat ze rechtop moet gaan zitten, verder ziet het er goed uit.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:37

Dressage19 schreef:
Heinekengirl schreef:

Kun je ook vertellen waarom je binnenhand nooit achter de buitenhand mag liggen? Daar ben ik wel benieuwd naar, mijn idee zou namelijk zijn dat je je binnenteugel dan korter hebt en dat je paard naar binnen valt, bij haar op de foto heeft ze de teugels zodat hij niet naar binnen kan vallen dus kun je me het uitleggen?

En ik vind dat ze rechtop moet gaan zitten, verder ziet het er goed uit.

Ow wacht ik snap hem al, het paard kan zich zo niet buigen Bloos Maarja ik persoonlijk zou gewoon proberen allebei de teugels op 1 lengte te hebben en niet de 1 langer of korter.. Zoals je al zegt heinekengirl, ernaast dus

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:37

Dat heeft niets te maken met het naar binnenvallen want dat voorkom je met je binnenbeen. Het is inderdaad zo dat je binnenhand EN je buitenhand gelijk moeten zijn. Het is zo dat je je teugel dan korter hebt, maar wil dit zeggen dat je dan meer druk uitoefent? Nee hoor. Je binnenhand kan zelfs evenveel of meer druk vragen als je hem bij je "broekzak" houdt. Het enige wat hier dus telt is dat ze haar handen gelijk moet houden boven de manenkam, voor het zadel... Knipoog

En even een compliment over het paard: ik vind dat je echt een super leuk getekend paardje hebt. En dan met die naam erbij....echt een indianen paard! Haha!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:14

Apart paard, en een bruin hoofdstel...leuk, helemaal goed! Ja

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:15

De binnenhand mag nooit achter de buitenhand, daar de pony/het paard niet in kan buigen. Vóór de buitenhand geld eigenlijk het meeste wanneer de pony/het paard in een wending moet buigen, zodat hij 'die stelling dus ook aan kan nemen. Wanneer je je binnenhand dan achter je buitenhand hebt zitten (die dan zowat op je been ligt) dan "trek" je dus alleen z'n hoofd de hoek om...

Helemaal erg is, dat als je hand achter je binnenhand zit, je constand met je binnenhand aan het rijden bent, omdat die teugel meestal niet langer gepakt wordt. Wanneer je dan stelling moet vragen, haal je je hand naar binnen en naar achter, in plaats van naar VOREN en opzij... Makkelijk gezegd is: Je zit je paard in z'n mondhoek te irriteren...

Dus gewoon je handen wat hoger en voor je houden, zodat je beter kan volgen wat je met je handen aan het doen bent, en ze niet in je broekzakken verdwijnen...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:56

Leuk paard hoor ! Lachen

Probeer wel op je handen te letten en wat meer in het zadel te zitten het lijkt net alsof je steeds in een soort van verlichte zit zit Verward

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:59

Leuk paardje dat witte achterbeentje is lief *LOL*
ziet er netjes uit, beetje dieper in je zadel gaan zitten..

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:12

wooow, mooi paardje *LOL*
springt echt leuk Wow!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:51

Wat een geweldige mooi paard zeg! Bloos!
Hij loopt ook heel erg leuk.
Ik krijg het idee dat je zo ver naar voren gaat zitten omdat je rug en schouders niet ontspannen zijn. Op de springfoto van de zijkant zie je de gespannen schouders goed. Misschien dat het rechtopzitten beter gaat wanneer je er alleen maar op let om zelf te ontspannen. Wanneer je gaat ontspannen ga je namelijk al vanzelf een klein beetje meer naar achteren zitten en op je kont.

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:14

stoere foto's die ene springfoto is wel juist opt goeie moment getrokke!
voor al die laatste hoofdfoto is mooi Ja

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:16

Annetje schreef:
Ik krijg het idee dat je zo ver naar voren gaat zitten omdat je rug en schouders niet ontspannen zijn.

Zo vond ik het er ook uitzien.
Leuk paard zeg!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:34

Annetje schreef:
Wat een geweldige mooi paard zeg! Bloos!
Hij loopt ook heel erg leuk.
Ik krijg het idee dat je zo ver naar voren gaat zitten omdat je rug en schouders niet ontspannen zijn. Op de springfoto van de zijkant zie je de gespannen schouders goed. Misschien dat het rechtopzitten beter gaat wanneer je er alleen maar op let om zelf te ontspannen. Wanneer je gaat ontspannen ga je namelijk al vanzelf een klein beetje meer naar achteren zitten en op je kont.

Ben ik het mee eens.. Die springfoto vind ik wel ontzettend gaaf..Precies op het goede moment genomen..

En idd.. Een mooi paardje, mag je onzettend trots op wezen.. Ja

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:36

ja de kritiek wordt al gegeven, maar wat een mooi paard en je hoofdstel Haha! Vingers aflikken

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:56

Wat een aparte verschijning zeg, heel erg leuk! Ziet er netjes uit, mooie combinatie Ja.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:26

Heeft er iemand *slaakt diepe verdrietige zucht* misschien tips voor mijn schouders en rug ontspannen te krijgen? Door "gewoon te ontspannen" gaat dat dus écht niet bij mij. Ik word er echt gek van, maar het is niet iets zoals het "dieper in je zadel zitten" en het "rechtop zitten" dat als ze er iets van zeggen ik er weer aan denk en ik direct terug recht zit...

En inderdaad Heinekengirl, ik ben volop aan het proberen Apache op 2 teugels te rijden, dus mijn twee handen gelijk te houden en gelijke druk uit oefenen. Alleen lukt dat zeker niet altijd, en denk ik er niet altijd aan. Ik probeer dan wel gelijke druk te houden, maar dat gebeurt inderdaad soms nog met mijn binnenhand iets te ver naar achteren.
Owja, en ivm dat stelling vragen, daarvoor doe ik mijn hand ook zelden opzij ofzo, dus die blijft daar wel en dan wordt het meestal niet erger dus.
Mijn teugels zijn inderdaad ook vaak te lang, maar dat is soms ook in de poging hem wat ronder en meer over zijn rug te laten lopen. Maar dikwijls is het ook gewoon een technisch foutje Knipoog.
Enneuh, Heinekengirl, het is "Je binnenhand irriteerT me" Tong uitsteken Haha!

QuijoSavan, heb je ook de foto's van Esprit gezien? Want op haar heb ik bv soms de neiging wat te ver naar voren te gaan, en dat dus mijn zwaartepunt niet meer boven het zadel is. Hoewel ik op haar meestal wel stabieler zit.

Verder bedankt voor de complimentjes Lachen. Apache is ook niet van mij (evenals Esprit) maar er rijdt nu niemand anders op. De eigenares rijdt er normaal western mee, maar heeft nooit zo veel tijd.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:07

je springhouding is beter dan met esprit! ben er echt jaloers op, je houdt een beetje vast maar is zeker een nette houding verder.

ik zit ook bij sommige paarden ver naar voor en bij andere weer niet, hangt af van hun manier van lopen.
ik heb ooit enkele weken zeer goed les gehad (met ijslanders trouwens), waar ik heb geleerd wat echt zitten is. maar bij sommige paarden blijft het moeilijk.

gewoon je bovenlichaam naar achter hellen gaat niet, dat weet ik. dan ga je vallen in je zadel enzo... je benen goed rond de buik leggen, bekkengordel spannen (niet knijpen Haha! stabiel houden bedoel ik) en dan kantelen in je bekken met de beweging mee.

ik denk dat jouw probleem vooral de onafhankelijke zit is, je moet je onderlichaam (en paardenbewegingen) meer loskoppelen van je bovenlichaam.

maar het ziet er wel heel mooi uit en dat drafje Pling heel mooi!!

Tahnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:30

heel leuk paardje
al die witte vlekjes enz ook Haha!