hakken laag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

hakken laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 13:37

Ik rij 1 keer per week op de manege. Nu moet je natuurlijk tijdens het rijden ook je hakken goed uitdrukken in je beugels zodat die laag zijn. Maar nu heb ik dus het probleem dat dat mij echt niet lukt. Ja soms heel even 2 minuutjes ongeveer.
Heeft iemand enig idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat het wel goed lukt?

Kafue

Re: hakken laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:47

hammie schreef:
Ik rij 1 keer per week op de manege. Nu moet je natuurlijk tijdens het rijden ook je hakken goed uitdrukken in je beugels zodat die laag zijn. Maar nu heb ik dus het probleem dat dat mij echt niet lukt. Ja soms heel even 2 minuutjes ongeveer.
Heeft iemand enig idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat het wel goed lukt?

Altijd er aan denken dat de knie het laagste punt in het zadel moet zijn.
En in de gaten houden dat slechtsde aangespannen kuit kan drijven zodat het paard het voelt. Als je je hakken niet laag houd kan je het paard niet effectief aandrijven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:20

Heel veel oefenen (zonder paard) door op de grond te zitten met je benen recht voor je uit en dan je tenen strekken naar de grond en weer terugflexen naar boven, zodat je hakken een klein stukje van de grond afkomen.

Dit is een goede oefening voor je kuitspieren om ze wat soepeler te maken, want zonder soepele kuitspieren kun je nooit je hakken goed uitdrukken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 17:20

Bedankt voor de tips!!!. Ik ga het proberen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:53

probeer je benen ontspannen naar beneden te laten hangen en je tenen omhoog te houden. het is in ieder geval een kwestie van oefening, maar uiteindelijk lukt het wel!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:55

Probeer diep in het zadel te gaan zitten, en dan te zakken in je knieen. Je bekken wat kantelen. Dan moeten je hakken wel naar beneden! Niet krampachtig gaan proberen je hakken laag te houden, lekker ontspannen. Je moet je hak niet TE ver naar beneden doen, gewoon ontspannen af laten hangen. Hakken laag wordt vaak gezegd om te voorkomen dat je je hakken gaat optrekken, maar je hoeft je hakken echt niet heel ver uit te drukken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:31

Kylan schreef:
Probeer diep in het zadel te gaan zitten, en dan te zakken in je knieen. Je bekken wat kantelen. Dan moeten je hakken wel naar beneden! Niet krampachtig gaan proberen je hakken laag te houden, lekker ontspannen. Je moet je hak niet TE ver naar beneden doen, gewoon ontspannen af laten hangen. Hakken laag wordt vaak gezegd om te voorkomen dat je je hakken gaat optrekken, maar je hoeft je hakken echt niet heel ver uit te drukken.

Bijna elke lesgever zegt: Hakken laag of naar beneden. Je gaat je dan vooral richten op je bekken. Ik heb een keer een clinic gevolgd waarbij er extra gelet werd op de houding. Wat blijkt nou: als je je bekken en je been al uitdrukt gaan je hakken vanzelf al naar beneden. Maar omdat je instructrice zegt: hakken laag, ben je alleen bezig met je hakken en dan is het veel moeilijker! Probeer het maar en laat het me weten als het helpt! Bij de kinderen die ik lesgeef werkt het stukken beter en ze hebben gelijk de hele beenligging goed Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:20

Ook jullie tips ga ik uitproberen!!.
Echt bedankt hoop dat het gaat lukken. Ik laat het jullie weten Knipoog.