Conditie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 11:22

Eey

Mijn pony heeft rond deze tijd heel weinig conditie!
Ik rijd nu om de dag maar steeds als ik klaar ben met rijden is die helemaal nat, of als ik er net een kwartier opzit en ik ga wat draven en aan de teugel rijden is die ook al wat nat!
Als ik elke dag rijd dan rijd die ook niet meer goed.
Ik heb les elke week en we springen met de groep ook om de week, verder cross ik thuis nog vaak op het land dus afwisseling heeft die ook.

In deze tijd krijgt die ook meer krachtvoer omdat die zo snel zweet en nog gaat het niet veel beter.
Ze is nu 6 jaar oud!

Wie heeft die ook?]
En heeft tips?

Odie

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:49

Stappen!!! van stappen krijgen de meeste paarden pas echt conditie
Mijn advies: blijf gewoon om de dag rijden zoals je nu doet, maar ga er op de dag dat je niet rijdt toch gewoon opzitten en dan een kwartier lang zeer stevig doorstappen, dus niet sjokken, maar echt de pas erin.
Na een week maak je hier en half uur van en na drie weken 2 keer 20 minuten per dag.
Wees streng op de manier van stappen van jezelf en je pony, zorg zelf dat je netjes meezit met de bewegingen, dat je elke pas meegaat met je handen, leer jezelf tijdens het stappen te voelen wanneer ze welk achterbeen optilt. Zorg dat je pony nageeflijk is en je hand volgt naar beneden, zodat ie zn hals wat laat vallen, zorg dat ie ruime passen blijft maken en niet terug komt in tempo. Succes!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:54

1 probleem wij hebben thuis wel een bak maar daar kan je niet in rijden van wegen het weer! En nu is het land ook te nat met dit ...weer Huilen

Toch bedankt Pling

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:29

hoi

het kan behoorlijk lastig zijn om een paard op conditie te krijgen

maar als een paard zweet hoefd dat nog niet te zeggen dat hij geen conditie heeft

ik bedoel heeft ie een dikke vacht

probeer op zijn ademhaling te letten

voor de rest ben ik het eens met het verhaal hier voor

en je kan natuurlijk ook buiten gaan stappen is ook leuker voor je paard

veel sucses

groetjes nathalie

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:38

Hoi,

Ben het eens met bovenstaande reacties, maar probeer ook eens te kijken hoe je paardje zich voelt als je niet aan het rijden bent. Hoe staat ie op stal, ziet hij er ook lusteloos uit? Heeft hij een doffe vacht? Eet en mest hij goed? Geen dikke benen? Het kan namelijk zijn dat ie zich niet lekker voelt ivm een virusje ofzo. Komt heel vaak voor rond deze tijd van het jaar. Bij mensen zijn ook de nodige griepgolfjes geweest laatst. Hoeft niet ernstig te zijn, maar als je het zeker wilt weten kun je temperaturen (voor het rijden) 38 is normaal. Of bloed laten tappen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:56

Dat hij zweet wil niet zeggen dat hij een slechte conditie heeft. Je hebt ook paarden die al gaan zweten als ze een zadel zien, dat heb je ook bij mensen. Je kan de conditie beter bepalen aan de hand van de temperatuur en hartslag. Waarom zouden ze op wedstrijden anders die dingen meten en niet naar het zweten van het paard kijken?

Mijn pony is na 3 rondjes draven ook al aan het zweten, in deze tijd, met een dikke wintervacht, in een binnebak.
Terwijl hij 's zomers vaak net aan een beetje zweet op de singel etc. maar niet op zijn hals/achterhand.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 15:29

Haaj

Ze heeft helemaal geen dikke vacht het is net een zomer vachtje Verward

Hoe bedoel je met buitenstappen?

Ik woon wel op een boerderij maar de bak is veel te nat en het is nogal een drukke weg waar wij aan wonen, en wegens het slechte weer kan ik nu ook niet op het land, en de dichts bijzijnde manege is 18 km verder dus daar ga je ook niet heen om een kwartier te stappen.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:49

Anniek schreef:
Haaj

Ze heeft helemaal geen dikke vacht het is net een zomer vachtje Verward

Hoe bedoel je met buitenstappen?

Ik woon wel op een boerderij maar de bak is veel te nat en het is nogal een drukke weg waar wij aan wonen, en wegens het slechte weer kan ik nu ook niet op het land, en de dichts bijzijnde manege is 18 km verder dus daar ga je ook niet heen om een kwartier te stappen.

nou je kunt b.v een eindje over de weg stappen om een beetje meer conditie te krijgen als de bak te nat is

of brede bermen opzoeken en op zondagen is het meestal niet zo druk op de weg (teminste bij ons)

met dit weer moet denk ik iedereen zonder binnebak een beetje creativiteit gebruiken

groetjes nathalie

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:13

Ey

Op zondag is het wel wat rustiger op de weg maar wij hebben van de halve gare die met 120km per uur over de weg sjeezen en onze weg is denk ik nou net 5m breed Verdrietig
Dus dat is wel k.... maar ja
ik hoop dat die in de zomer wel meer conditie heeft!

Maar heeft iemand nog wat tips voor voer ofzo?
speciaal merk of een speciaal iets wat goed voor hem is??

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:56

er is denk ik niet een tover middel waardoor je paard in eens een goede conditie heeft

dat zal weleen hoop schelen

maar als je het in de voerkant gaat zoeken moet je denk ik aan zo schraal mogelijk houden

want dikke paarden krijgen een nog slechtere conditie

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:27

Weinig voer met veel erin.
Dan wordt hij niet dik, maar krijgt wel energie om te gaan lopen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:23

En wat moet er dan in zitten in het voer?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:35

Mijn paardje zweet ook altijd heel snel maar die heeft gewoon nog een hele dikke vacht. Ik galopeer meestal wel veel maar hij is ook vrij snel weer op adem.
Het heeft dan ook niks te maken met zijn conditie...
Die is prima.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:51

maar die van mij zit juist helemaal niet in ze wintervacht, maar ik rij hem nu gewoon lekker door! En ik denk dat het komt omdat die zich zelf heel erg spant, want onder het rijden word die gespannen en springt die soms de lucht in! En pak ik het verkeerd aan Verdrietig Dus gister had ik even 10 min prive les (ik was eigenlijk zelf aan het rijden en later kwam een instructeur kijken want die moest les geven) en die heeft het me precies uitgelegd Pling
Dus daar ga ik nu aan werken en dan hoeft het paard zich ook niet meer druk te maken omdat ik het verkeerd deed Bloos

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:09

suc6 ermee dan!! Haha!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 11:59

Dank je

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:52

sucses