Naar beneden kijken bij het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manowar

Naar beneden kijken bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 22:35

Ik denk dat ik met een 'probleem' te maken heb waar meer mensen last van hebben.

Ik heb vaak de neiging om naar beneden te kijken tijdens het rijden...erg lelijk en oh zo moeilijk om af te leren. Raar genoeg wordt het ook lang niet zo vaak opgemerkt door anderen als ik wel zou willen.

Als ik me er echt op focus lukt het allemaal wel, maar dan komen de hogere oefeningen en hopla! Door de concentratie zakt die blik weer naar de oren. Frusty

Ik geef toe dat ik een uitzonderlijk groot hoofd heb dat moeite heeft de zwaartekracht te overwinnen, maar zijn er misschien handige tips? Of toch maar die cursus 'nekspieren' volgen? Slim

Het is overigens al heel wat verbeterd ten opzichte van vroeger, maar ik ben er nog lang niet.

Biepje

Re: Naar beneden kijken bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:25

iemand aan de kant zetten die je er voortdurend aan laat denken. of de hele tijd naar boven kijken. of voor jezelf afspreken dat je er bij een bepaalde letter aan denkt.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:26

Jaah ik ga dit topic ook volgen, ik heb dit namenlijk ook, alleen kijk ik niet alleen naar beneden, ik hou mijn hele hoofd ook scheef en gelukkig hebben we geenspiegels in de bak Knipoog

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 07:32

Kijk ook graag of die oortjes er nog wel op staan Haha!

Wat mij helpt is gewoon kijken waar je naartoe rijd. Klinkt simpel maar het helpt als je dat in je eigen oortjes knoopt.
Kijken naar de bordjes (alsof je in je proefzit)
Bedenk van te voor wat je gaat doen. Net zoals een lesgeefster je opdrachten geeft. Dan moet je wel kijken naar waar je toe rijdt.

Dyanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:17

Ik doe dit ook zo erg! Ik zit eigenlijk altijd naar het hoofd van mn pony te kijken, of ze al aan de teugel loopt. Dus ik kijk schuin en naar beneden. Hartstikke fout, en gelukkig word ik er vaak genoeg op gewezen. Het is pure concentratie. Soms gaat het een hele les goed, en soms wordt ik er om de 5 min op gewezen.
En wij hebben wel spiegels in de bak, dus ik zie ook nog eens hoe lelijk het er uit ziet.. Haha! Dus eigenlijk heeft het geen zin om naar beneden te kijken.. Knipoog

Wat inderdaad helpt is gewoon kijken naar het punt waar je naartoe wilt. En daar naar blijven kijken. En er gewoon zelf heel goed op letten, en anders iemand vragen om daar op te letten.. Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:27

Neus in de lucht en borst vooruit...
Wees nieuwsgierig naar wat er onder je gebeurt, zonder te kijken, maar door te voelen en te leren voelen!
Zorg dat je de juiste instructie hebt, welke wel honderd keer in de les zegt dat je je hoofd rechtop moet houden.
En leer het jezelf aan in gedachte (rechtop....rechtop...).
Vele ruiters hebben hier last van, je mag best naar de oren kijken, alleen zonder je hoofd te laten zakken!

Echt waar... het kwartje valt vanzelf een keer, je moet alleen consequent zijn en je instructie ook!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:31

Ik heb dat ook heel erg, vooral tijdens het galloperen. Daarin zak ik zo makkelijk inelkaar. Je moet gewoon een keer tegen jezelf zeggen: "Nu, ga ik eens heel arrogant kijken". Deze heb ik van mijn instructrice en ik moet zeggen bij mij werkt het heel erg goed.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:55

sjeej.... herkenbaar, helaas...

Ik reed meestal met meerdere mensen in de bak, dus om je heen kijken was best wel handig... Cool

Ik heb enkele malen een capje ( z'n stoffen geval met een grote klep) opgedaan en flink over mijn voorhoofd naar beneden getrokken. Daardoor moest ik echt mijn hoofd omhoog houden anders zag ik de andere ruiters niet. Dit was wel een beetje noodoplossing, maar ging mij er ook meer om dat ik doorkreeg HOEVEEL ik met mijn hoofd richting voorbenen zat te koekeloeren. Gestoord

Daarna is het een kwestie van jezelf oprichten en met een ongelofelose 'air' op je paard zitten. Hulp van buitenaf (instructie of publiek) helpt daar uiteraard heel goed bij.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:58

Dat bedoelde ik Diane! Haha!
Idd met een "air" op je pony/paard gaan zitten, het werkt echt. hihi

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:04

doen of je een arrogante kakker bent :p die boven iedereen uitkijkt..

je cap over je voorhoofd doen werkt ook goed

succes ermee

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:09

hahaha ik kijk ook altijd naar beneden maar ik heb ook haast het gevoel dat ik anders gewoon niet kan zien wat mun pony doet erg lastig af te leren idd
ik schijn ook als ik heeeel serieus bezig ben dat ik heeeel raar mun tong ga doen ziet dr nogal dom uit whahaha duss weer veel af te leren Tong uitsteken

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:44

Ik heb dit ook heel erg gehad, ik kreeg toen de tip om iets aan de binnekant van de klep van mn cap te plakken. Heb er toen dus een heel opvallend stickertje op geplakt, het heeft onwijs goed geholpen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:14

Vaak gaan rijden als het druk is in de rijbaan! Dan moet je wel om je heen kijken om botsingen te voorkomen.

En anders roepen je mederuiters wel: "Hee! Kijk eens uit! Boos!" Knipoog

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 22:21

Slecht karakter dat ik ben, ben ik ergens wel opgelucht dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft. Gedeeld leed is halve smart??? Tong uitsteken

Met het nieuwe jaar heb ik me serieus voorgenomen mijn eigen fouten drastisch aan te pakken en dit is er eentje van.

Die truuk met het lapje stof of opvallende sticker ga ik nog eens uitproberen. Misschien lukt het niet, maar lijkt me grappig om eens uit te proberen.

En aan de arrogantie wordt gewerkt Haha!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:25

Nog een tip die eens gehoort heb (weet niet meer waar)
geef je meest sexy houding en voel je sexy Knipoog . Gaat een beetje naar arogant en borst en kin vooruit.
Maar op een leuk manier Haha! .

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 22:29

Willen jullie mij rechtop laten rijden of gewoon eens lekker voor gek laten lopen?

ik ga overigens met beiden akkoord Clown

I'm too sexy....

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:58

Hay

ik had het vroeger ook, maar toen heb ik 1 keer zo'n harde knal tegen een tegenligger gehad dat ik voortaan maar voor me kijk als ik rij, ik kijk enkel naar beneden als ik iets leer, gewoon om te "zien" denk ik dan of ik het juist doe, klinkt raar, want is gewoon ridicuul, maar ja... voor de rest doe ik het niet, probeer tegen jezelf te zeggen kijk rechtuit, want waar je heen kijkt gaat je paard ook naartoe!! mss kan je het zo eens oefenen!

xxx

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:32

Klein lintje bij de oren binden, in de manen bijvoorbeeld. Iedere keer als je hetziet, dan weet je weer dat je er aan moet denken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:25

Zoals Kaja ook al omschrijft, probeer juist door naar voren te kijken je gevoel meer te ontwikkelen, dan krijg je betere verstandhouding tussen jou en je paard/pony. Je kunt daaruit dingen in opmaken, hoe je paard/pony loopt, waarop je in kunt grijpen/corrigeren of bewerken van je pony en zo leer je elkaar pas beter kennen en zeker ook begrijpen!!! Succes

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:44

mijn mening is dat dit vooral te maken heeft met je gevoel tijdens het rijden. als je niet goed durft te voelen dan wil je jezelf meer controleren en daardoor ga je naar beneden kijken, probeer tijdens het rijden meer te voelen, sluit je ogen eens een paar seconde om beter te voelen.

daarnaast is het ook een aanwensel dus je zal er aan moeten werken om het af te leren.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:47

marloezzke schreef:
daarnaast is het ook een aanwensel dus je zal er aan moeten werken om het af te leren.

Dat klopt inderdaad, het is een gewoonte geworden en om dat af te leren moet je consequent zijn!!!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:52

Voelen.. Omdat je omhoogkijkt zie je het niet. Kortom, je gevoel moet beter worden. Je zult merken dat als je omhoogkijkt je je paard juist beter aanvoelt. Overigens moet je niet staren, maar met "zacht ogen" rijden. Dus desnoods in een drukke bak gaan rijden Haha!

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:18

Tomaatje, je hebt helemaal gelijk. Je moet nooit naar beneden kijken, want dan voel je de bewegingen van je paard niet meer en kun je nooit echt rijden. Kijk een beetje tussen de oren van het paard door naar voren, en ook als je een volte rijdt, kijk dan in de richting waar je naar toe gaat. Het zal in het begin ff wennen zijn, kan ik me wel voorstellen. En misschien loopt je paard dan ineens heel anders (dat voelt anders). Ik heb het zelf ook wel gehad maar nu heb ik er geen last meer van. (Probeer maar eens travers te rijden terwijl je naar beneden kijkt) Als je naar beneden kijkt blijf je steken en kom je niet verder, dat zou jammer zijn. Veel succes!!

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:15

zet een hele leuke jongen in de bak..kun je je ogen er niet van af houde Tong uitsteken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:17

paddie schreef:
zet een hele leuke jongen in de bak..kun je je ogen er niet van af houde Tong uitsteken

Wel bij de les blijven, je voelt dat vlinders, geen paard onder je Haha! Knipoog