bokken bij aangalloperen!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

bokken bij aangalloperen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 16:41

Omdat er nog niet zoveel gegallopeert is met het paardje waar ik op rij, durft ze nogal eens bij het geven van de galophulp (zachtjes zelfs...) een bok geven. Hierdoor ben ik er al eens van gestuiterd. De andere overgangen zijn geen probleem. Eens in galop begint ze direct weg te stormen. Nu rijden ze ze héél kort in de galop overgang, maar is dit wel goed?

mirjamalvaro

Re: bokken bij aangalloperen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:01

als er nog niet zo vaak mee gegalopperd is, kan het zijn dat ze evenwichtsproblemen heeft in de galop. Dan moet je niet heel kort gaan rijden.

Je gaat rustig op de volte en wacht tot die lekker ontspannen loopt, maar wel actief. Dan doe je je handen wat naar buiten en geeft rustig een galophulp. Je blijft eerst nog effe op de volte en als het goed gaat ga je van de volte af.

Rebbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:58

De pony waar ik eerst op reed deed dit ook. Elke keer als ik in galop aan sprong, presteerde ze het weer om die kont omhoog te gooien. Als ze dit deed gaf ik eerst been, deed ze het weer, tikje met de zweep, weer, tikje met de zweep. Dit net zolang totdat ze het opgaf. In de 5 jaar dat ik haar reed (ik was zo'n beetje de enige, iedereen was bang voor haar) heb ik haar hier een heel eind vanaf geholpen. Dus, vol blijven houden en succes ermee!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:56

Sommige jonge pony's vinden het ook eng als je je buitenbeen te ver naar achter legt, mss even op letten.
En idd, niet te kort houden, ook niet los, gewoon met rustig contact proberen te laten aanspringen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:39

Bedankt! Ik zal eens héél minieme galophulpen geven, en idd mijn buitenbeen niet te veel naar achteren. Maar ik ben bang dat ik soms de kans niet heb om dan been te geven, dan bokt ze gewoon zo door.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:46

Doet ze het aan de longe al een beetje deftig? De meeste jonge oaardjes doen dit gewoon omdat ze hun evenwicht nog niet hebben.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:43

Aan de longe doet ze het veel minder, maar het had er zeker ook mee te maken, dat het buiten was, in de wei, (misschien wat gladder) dan binnen in de piste.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:36

Proberen hem meer voorwaarts te houden. Hoe voorwaartser hoe minder kans ze krijgen om te bokken.
En misschien houd je je binneteugel te strak?? Dat je hem geen ruimte geeft om aan te springen.
En dat hij daarom er wat vervelend van wordt.

Of het is wat vreugde van yes,,,, we gaan. Dan zou ik hem voor je er op gaat eerst even longeren en wat laten galopperen.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:25

zorg vooral dat jezelf de juiste hulpen geeft, mss ligt het ook aan jou. Dat is toch het eerste wat ik denk als ik aan het rijden ben. Wat doe IK verkeerd? mss heb je dat al gedaan, dan zou ik voorstellen om lichte druk op je handen te zetten en goed naar achteren gaan zitten, want anders stuiter je er weer af zoals je al zei.

xxx

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:25

Ik heb dat ook gehad met mijn paardje. Mijn paardje is nog erg jong en is sinds kort ingereden en kan dus ook nog niet zo goed galoperen (word steeds beter) het enige wat ik gedaan heb is veel oefenen. Heb hem nooit gestraft als hij een bok gaf met aan galoperen het ging vanzelf over. Het enige waar hij nu nog moeite mee heeft is verzamelen, hij spring nu na veel oefenen goed aan in galop, zonder bok Lachen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:35

Bedankt voor tips! ze wordt wel in de eerste plaats gebruikt voor de koets, dus miscchien begrijpt ze niet wat ik bedoel. Maar ik zal zoals jullie zeggen, heel lichte hulp geven en voorwaarts rijden, Vork

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:49

Hallo,

Wat ik zelf doe bij jonge paarden is veel aangalopperen oefenen aan de longe. (aangalopperen, 1 volte galop en terug naar draf. Dan nog een paar keer, dit opbouwen zowel links- als rechtsom)
Belangrijk is dan dat het paard vanuit een rustige draf op de stem leert aangalopperen. Die stemhulp kun je dan ook gebruiken bij het rijden. Dan begrijpen ze de hulp beter. Die kun je dan ook heel licht geven.
Wat rijden betreft zou ik eerst rechtuit galopperen (een aantal rondjes) en later (als rechtuit goed gaat) pas op de volte gaan oefenen. Zoals eerder door anderen gezegd heeft je paard nog weinig balans met jou erop, dus is rechtuit makkelijker voor het paard dan op de volte. Ik rijd zelf in verlichte zit in galop, omdat je dan de bewegingen van de rug niet verstoord. Dat is prettig voor het jonge paard en dan leert hij ook dat galopperen best fijn is. Indien je zelf niet goed kunt rijden in verlichte zit moet je dat niet doen. Tijdens het aanspringen blijf ik trouwens wel zitten. Laat je niet kennen tijdens een bokje, als hij voelt dat je gespannen gaat zitten raakt hij zelf ook gespannen en zal dan eerder bokken.

Suc 6 DEE