wijken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:49

Het wijken in stap gaat al hartstikke goed met Flash, alleen in draf nog niet zo. Namelijk in draf gaat ze met het wijken steeds langzamer en valt ze terug in stap. Ik heb natuurlijk mijn rechter- of linkerbeen (ligt er net aan welke kant we op wijken) eraan en mijn andere been ook, maar wel minder.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?

truusje

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:54

wijken doe je binnen been iets naar achter, en met je buitenbeen drijf je hem voorwaarts, buitenteugel tegen de hals om wegvallen over de buitenschouder te voorkomen. evt kun je met een zweep het binnenachterbeen rustig aantikken

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:57

Je zou eens kunnen proberen om te blijven lichtrijden
in plaats van dat je gaat doorzitten. Vaak helpt dit heel goed.
Probeer eerst je tempo in orde te hebben voordat je weer
gaat oefenen met doorzitten.

Succes Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:35

Op het moment dat je je paard voelt terugkomen, rechtstellen en een aantal passen verruimen. Het handigste om dit te oefenen is op een volte. De volte sluiten, openen met pasje(s) wijken, zodra je paard terugkomt, op de volte rechtstellen en wegrijden, zodra je voldoende reactie hebt (het wegrijden zelf hoeft maar 4-5 passen), weer wat opvangen, zo nodig de volte weer íets sluiten en weer openen met wijken.
Als dit goed gaat kun je de 5 m lijn vanaf de korte zijdes pakken. En ook hier weer dezelfde aanpak.

Je paard is dus duidelijk niet voldoende aan je kuit, dus niet voldoende gehoorzaam...

Succes ermee!!!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:51

Jij zou eigenlijk wat van mij moeten hebben. Ik heb het altijd dat paarden harder gaan lopen als ik ga wijken.

Ik ga dit topic dus ook even volgen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 01:02

Als ie dreigt terug te vallen extra power met je benen en misschien een klein tikje met de zweep. Verder gewoon duidelijk zijn in je hulpen, komt het wel goed. Knipoog

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:41

Okey bedankt! Zodra ik weer kan gaan rijden (wegens het weer) ga ik dit uitproberen! Haha!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:05

Succes.. en inderdaad dat weer... bah!
Heb vandaag wel gereden, in de kou/wind/hagel/natte sneeuw/regen.
Echt fijn was het niet, maarja.. de rest van de week is het weer ook niet echt ideaal...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:24

Probeer niet teveel (onbewust) terug te werken in je hand, er zijn redelijk veel ruiters die onbedoeld toch de neiging hebben iets te gaan terugwerken.

Je paard kan als je begint met oefenen van wijken omdat hij het moeilijk vind wel de neigin hebben om niet meer voorwaarts te zijn.

Ik vind het een fijne oefening om met wijken bijvoorbeeld vanaf de A-C lijn even twee of drie passen opzij en dan weer naar voren beetje richting middendraf. De volgende keer wat meer pasjes wijken en weer naar voren wegrijden. Een keer een paar passen wijken en een volte inzetten. voltes openen en sluiten. Verwerk het een beetje in je rijden.
Of maar twee of 3 meter van de hoefslag, je paard heeft de neiging de aanleuning van de hoefslag te zoeken en zal daar makkelijk naar toe wijken en dan kan jij je meer concentreren op het voorwaarts.

Niet teveel willen beter twee of drie passen lekker voorwaarts wijken en goed belonen dan doorgaan tot hij terugvalt. Neem lekker de tijd. En als je begint te denken "het lukt me nooit" zal je zien dat niet lang daarna het kwartje ineens valt Knipoog