staan/zit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zadelpijn

staan/zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:17

Ik heb net twee beginnerslessen achter de rug en zit met het volgende probleem. Al bij het staan/zitten gaat het bij mij fout. Ik krijg het maar niet onder de knie. Het lijkt wel of ik steeds tegendraads beweeg.
Misschien komt het wel omdat ik een jongen ben, maar het doet ook behoorlyk pijn! Ook speelt mijn blaas enorm op, vraag me niet hoe kan, maar het is zo.

Wat kan ik hier aan doen? Want ik wil wel doorzetten namelijk. Cool

March

Re: staan/zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:35

Oefenen oefenen oefenen Haha! Je zegt dat je pas twee lessen hebt gehad dus wacht maar gewoon af. Het komt echt vanzelf als je meerdere lessen hebt gehad. Paardrijden is niet iets wat je in één dag leert Knipoog

zadelpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:35

Ok, en gaat die pijn tijdens het rijden dan ook weg?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:10

zadelpijn schreef:
Ok, en gaat die pijn tijdens het rijden dan ook weg?

Bij sommigen wel, bij anderen niet. Het hangt er ook van af wáár je pijn hebt, als je begrijpt wat ik bedoel Haha!

Als het spierpijn is wordt het meestal wel beter als je meer geoefend bent. Tegen doorrijden helpen verschillende truucjes zoals ander ondergoed, talkpoeder of bontjes op het zadel. Maar omdat ik me gelukkig nog nooit doorgereden heb ben ik daar niet zo'n experte in. Misschien eens googelen?

Succes met je paardrijcarrière; het is een erg leuke sport Cool

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:09

Heb je priveles? Of gewoon een groepsles? Anders zou je eerst eens kunnen proberen te lichtrijden (staan/zit) als het paard stilstaat. Probeer dan eens in hetzelfde tempo te gaan staan en zitten als dat je dat zou moeten doen als je in draf zit. Dan een keer tijdens het stappen en uiteindelijk in de draf. Verder kan ik nog maar een tip geven, oefenen, oefenen en nog meer oefenen! Haha!

Een ding scheelt, als je het eenmaal onder de knie hebt, verleer je het volgens mij nooit weer!

Dyanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:25

Je hebt pas 2 lessen gehad, dus het wordt gewoon een kwestie van oefenen. Maar als je eenmaal het goede 'ritme' te pakken hebt, dan zal je zien dat het opeens veel makkelijker gaat. Knipoog

zadelpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:26

Ik heb priveles, dus ik zal eens aan mijn instructrice vragen over dat lichtrijden. Misschien helpt dat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:27

Veel oefenen, dan zal het later beter gaan................

Arme jongen................ Ach gut

zadelpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:31

Hadden jullie ook zulke moeite in het begin? Wat vonden jullie het moeilijkst toen jullie net begonnen?

joeygurll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:51

ik heb net 17 lessen gehad maar ik heb er geen last van gehad en nu ook niet!
op welke manege rij je dan>??

zadelpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 15:01

Ik zit op een manege in de omg. leiden-waarom wilde je dat weten?? Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:06

Ik reed eerts op mn shet en leerde spelenderwijs, dus kan het me niet meer herinneren.

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:13

Ik moest de eerste keer geloof ik op een paard, ik vond het doorzitten moeilijk omdat hij hobbelde, maar het deed niet zeer maar ik hobbelde er gewoon af Haha!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:05

Ik reed mijn allereerste les in een groep en zonder zadel (stap + draf). Ik was zelfs nog nooit aan de longe geweest, maar daar vonden ze het een goeie methode om beginners te leren hun evenwicht te houden. Nou, dat heb ik dus geweten; ben er gelijk 3 x van afgevlogen Clown

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:08

Een 'truukje'dat bij mijn vroegere manege werd toegepast was hardop te tellen op het ritme van het dravende paard(je) en daar op licht te rijden.

Een - twee - een - twee - een - twee

wordt dan

op - neer - op - neer - op - neer

Eigenlijk werd het een beetje voorgesteld als dansen: zodra je het ritme doorhebt gaat het allemaal vanzelf.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:24

Je moet ook niet echt gaan staan. Alleen je bips even uit het zadel wippen en ook niet echt gaan zitten, maar het zadel raken en weer omhoog. Anders is je beweging niet snel genoeg. Dan krijg je het gevoel dat je tegendraads bent (achter de beweging). Leun heel licht voorover, probeer balans dus iets naar voren te vinden. Verdeel steun op je voeten, knieen en dijen. Je zweeft dus kwa evenwicht meer boven je paard en gaat van daar uit af en toe naar het zadel en terug omhoog, in het ritme van de passen van het paard. Je krijgt het vanzelf door als je langere stukken kunt oefenen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:30

niet gevreesd, is niet zo gek dat je het nog niet kunt na 2 lessen, kan nog wel even wat langer gaan duren.succes

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:34

probeer het ritme eerst rustig in stap te krijgen.
Ik heb een paar jaar geleden ook heel veel beginners les gegeven, sommige hadden het de eerste keer te pakken anderen deden er 4 of 5 lessen over...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:55

Het is gewoon een questie van oefenen. Na een tijdje krijg je wel in de gaten hoe het moet. Doorzetten dus. Knipoog

Er zijn veel beginners die moeite hebben met het ritme sta/zit. Gewoon doorgaan met de lessen, je krijgt het vanzelf wel onder de knie.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:13

In een grijs verleden ( Bloos ) heb ik wel eens beginners-kids les gegeven. aan de longe begonnen met doorzitten in een sukkeldrafje. Dan vroeg ik ze om de passen van het paard te tellen met :

één-twee / één-twee / één-twee

terwijl ze zo onspannen mogelijk (met beide handjes vooraan het zadel vasthouden) bleven doorzitten. Door dat doorzitten konden ze goed het ritme van het paard aanvoelen. Bij voldoende evenwicht mogen ze binnenhand loslaten en laten afhangen. Daarna de buitenhand.

Wanneer dat tellen goed ging, konden ze zich bij tel één laten opwippen uit het zadel en bij tel twee weer gaan zitten. Wel moeten ze het zadel met twee handen vasthouden, totdat het evenwicht verbeterd. Dan mag de binnenhand los en ontspannen laten hangen en daarna pas de buitenhand.
Maar daar gaat vaak wel wat lesjes overheen. Het gaat uiteindelijk om de ontspanning van de ruiter, waardoor je het ritme beter gaat aanvoelen. Haha!

Misschien heb jij wat pijn omdat je toch telkens nog terug in het zadel valt ? Boos! Dat heeft dan idd met je evenwicht te maken. Misschien kun je met je buitenhand de boom van het zadel beetpakken als je voelt dat het 'mis' gaat.

Maar t blijft lastig die eerste paar weken.
Succes !

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:25

Bij welke manege in de omgeving leiden rij je dan? als k vragen mag..want dat zijn er geloof ik meerdere...

jeof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:42

Hello,

Nu ik weet niet hoor, maar ik heb altijd geleerd van mijn zadel nooit vast te nemen.
Dat wordt dan een gewoonte en kan (niet bij iedereen) dan moeilijk afgeleerd worden. Dus dat zou ik persoonlijk niet aanraden!

Gewoon doorzetten zou ik zeggen.
Ik had de eerste lessen ook veel pijn hoor (en ben een meisje, dus Knipoog

Het is echt wennen hoor, en geloof me, oefening baart kunst!

Veel succes nog !! Het paardrijden is echt een geweldige sport en de moeite waard hoor!

Groetjes, Veerle