van manegepaard naar bijrijdpaard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

van manegepaard naar bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:54

Ik had dit oproepje ook al op een ander forum geplaatst, maar ik kreeg helaas geen reactie. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die deze overgang ooit heeft gemaakt en ook niet de enige ben die dit soort vragen heeft. Verward

Ik heb eindelijk een bijrijdpaard gevonden, waar ik heel blij mee ben. Straks als het allemaal vertrouwd is dan krijg ik alle vrijheid en mag ik doen wat ik wil.
Nu krijg ik eerst privelessen om met het paard vertrouwd te raken. Het is een kwpner van 14 die Z2 heeft gelopen. Alleen wordt er op zo'n andere manier lesgegeven dan op de manege, dat ben ik niet gewend. Er wordt nu gesproken over stelling, ophoudingen en noem maar op.
Op de manege was dat heel anders, ik moest mijn handen stil en ontspannen houden en dan ging het paard vanzelf wel zakken en dat gebeurde ook.
Verder rijd ik nu op een dressuurzadel, ipv een veelzijdigheidszadel, dus ook weer anders.
Kan iemand me misschien iets uitleggen over stelling enzo? Heb vanmiddag namelijk weer les
Nuttige tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

Nano05

Re: van manegepaard naar bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:04

Ik denk dat je dit het beste aan diegene kan vragen die je les geeft. Er zullen nog veel meer dingen komen waarover je in de manegeles nog nooit iets hebt gehoord. Dit is logisch. Over het algemeen leer je in manegelessen de basis. Ook leer je meestal op een vzh zadel rijden in manegelessen. Op zich is het een kwestie van wennen om op een dressuurzadel te rijden.

Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:08

Misschien is het een goed idee om een half uurtje eerder af te spreken met je instructrice of de eigenaar dat als jij aan het poetsen ben ed. zij jou vragen kunnen beantwoorden. Zowiezo is het heel belangrijk dat je al je vragen gewoon durft te stellen.. zonder antwoorden heb je niets aan hun tips dus is het eigelijk zonde vna je geld, tijd en energie die je er in steekt omdat je neit verder zal komen.

Dus probeer het bij je instructice en de eigenaar..

Succes

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:17

Gewoon tegen de instructrice zeggen dat je er niets van snapt. Dat je niet weet wat ophoudingen zijn en wat stelling is.
Een goede instructrice heeft daar begrip voor en zal je alles haarfijn uitleggen.
Koop eens een boek over paardrijden, dan kan je wat begrippen leren.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:46

ankem schreef:
Ik had dit oproepje ook al op een ander forum geplaatst, maar ik kreeg helaas geen reactie. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die deze overgang ooit heeft gemaakt en ook niet de enige ben die dit soort vragen heeft. Verward

Ik heb eindelijk een bijrijdpaard gevonden, waar ik heel blij mee ben. Straks als het allemaal vertrouwd is dan krijg ik alle vrijheid en mag ik doen wat ik wil.
Nu krijg ik eerst privelessen om met het paard vertrouwd te raken. Het is een kwpner van 14 die Z2 heeft gelopen. Alleen wordt er op zo'n andere manier lesgegeven dan op de manege, dat ben ik niet gewend. Er wordt nu gesproken over stelling, ophoudingen en noem maar op.
Op de manege was dat heel anders, ik moest mijn handen stil en ontspannen houden en dan ging het paard vanzelf wel zakken en dat gebeurde ook.
Verder rijd ik nu op een dressuurzadel, ipv een veelzijdigheidszadel, dus ook weer anders.
Kan iemand me misschien iets uitleggen over stelling enzo? Heb vanmiddag namelijk weer les
Nuttige tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

Stelling is gewoon buiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:52

Tittel, dat is niet correct. Stelling is niet hetzelfde als buiging. Daarom hebben we het bijvoorbeeld op een volte over het aannemen van stelling EN buiging...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:40

simpel gezegd:
stelling naar binnen is dat het paard met zen hoofd naar binnen kijkt, en daarbij lichte buiging in de hals vertoont, de rest van het lichaam is rechtgesteld
buiging: paard kijkt naar binnen, hals is gebogen, en de rest van het lichaam is ook gebogen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:49

Ik zou het gewoon aan je instructrice vragen. Zij kan je dan ook gelijk uitleggen hoe je dat allemaal moet doen en het ook laten voelen. Dat gaat een stuk beter dan uitleggen via de computer.

Ik heb het ook gehad hoor. Maar mijn instructrice liep dan gewoon nasst mijn pard mee en liet voelen wat zij met de teugels deed en zei ondertussen wat ik met mijn benen moest doen. Zo krijg je ook wat eerder het gevoel.

Wat betreft het zadel heb ik ook moeten wennen. Maar ik zou echt niet meer terugwillen naar een vzh zadel.

Veel plezier met je bijrijdpaardje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:55

Sorry, mijn mond valt even open.
Hoe lang heb je op een manege gereden? Niet verkeerd tegen jouw bedoeld, maar ik had altijd al mijn twijfels bij manege's, maar als jij al niet weet wat stelling is en een ophouding. Als je nu net een maandje op een manege aan het rijden ben kan ik het begrijpen, maar als je al langer dan een jaar daar aan het rijden ben vind ik dit toch wel heel erg schrikbarend!

Lieve meid, vertel eerlijk tegen je instructrice wat je wel en niet weet. Vraag of ze alles eens goed uit wilt leggen. Schaam je nergens voor! Hoe meer je vraagt, hoe lekkerder je straks kan gaan rijden. Vertel op welke manege je hebt gereden, misschien weet die vrouw daar meer over en kan ze haar manier van les geven daar een beetje op aanpassen.
Wees niet bang om het te vragen! Nu kan het nog, als je straks ook zonder haar mag rijden en je weet dan niet precies hoe het allemaal zit heb je een probleem.

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:10

Sjonniej schreef:
Sorry, mijn mond valt even open.
Hoe lang heb je op een manege gereden? Niet verkeerd tegen jouw bedoeld, maar ik had altijd al mijn twijfels bij manege's, maar als jij al niet weet wat stelling is en een ophouding. Als je nu net een maandje op een manege aan het rijden ben kan ik het begrijpen, maar als je al langer dan een jaar daar aan het rijden ben vind ik dit toch wel heel erg schrikbarend!

Lieve meid, vertel eerlijk tegen je instructrice wat je wel en niet weet. Vraag of ze alles eens goed uit wilt leggen. Schaam je nergens voor! Hoe meer je vraagt, hoe lekkerder je straks kan gaan rijden. Vertel op welke manege je hebt gereden, misschien weet die vrouw daar meer over en kan ze haar manier van les geven daar een beetje op aanpassen.
Wees niet bang om het te vragen! Nu kan het nog, als je straks ook zonder haar mag rijden en je weet dan niet precies hoe het allemaal zit heb je een probleem.

Ik vraag me dit ook wel af ja, het klinkt of ze al wel een paar jaar rijd?
Maar dit zegt natuulijk niets over andere maneges, in ieder geval waar ik rijd niet. Ik leerde ongeveer na 1 jaar wat stelling en ophoudingen zijn. Maar lang niet iedereen is na 1 jaar (1x in de week!) rijden er aan toe om dat te leren, daar ben ik het niet met je mee eens.
Als ik zie hoe sommige kinderen (en volwassenen) na 1 jaar rijden..... Sommigen gaan gewoon niet zo snel vooruit, hoe goed de intructrice ook is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:13

Ik heb 6 jaar op een manege gereden en wist toen ook niets van buiging, ophoudingen, aan de teugel, nageeflijk. Dat soort dingen werden gewoon niet verteld.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:52

hilde66 schreef:
Sjonniej schreef:
Maar lang niet iedereen is na 1 jaar (1x in de week!) rijden er aan toe om dat te leren, daar ben ik het niet met je mee eens.
Als ik zie hoe sommige kinderen (en volwassenen) na 1 jaar rijden..... Sommigen gaan gewoon niet zo snel vooruit, hoe goed de intructrice ook is.

Hoe wil jij een paard de bocht om krijgen als je niet weet wat een ophouding is? Wordt er dan gezegt; Trek maar aan links dan gaat hij de bocht wel om?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:36

Sjonniej schreef:
Hoe wil jij een paard de bocht om krijgen als je niet weet wat een ophouding is? Wordt er dan gezegt; Trek maar aan links dan gaat hij de bocht wel om?

Zo ongeveer wel ja...
Linkerteugel trekken, gaat ie naar links, rechter teugel trekken, gaat ie naar rechts, zachtjes schoppen gaat ie harder, teugels trekken gaat ie langzamer...

Zo ging het bij ons dus bij de beginners, als je meer gevorderd werd werd het het wel iets beter maar bij de beginners ging het echt op deze manier... shocking dat bij mij in de privelessen, de beginners gewoon netjes met twee teugels moesten sturen, in plaats van aan de binnenteugel door de bocht heen sleuren...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 17:44

Mijn instructrice was gister ziek, dus we hebben helaas niet gereden. Ik heb de tijd gebruikt om lekker met de eigenaresse de paardjes door de handen te halen.
Lekker ff poetsen e.d. Ook hebben we toen het weer wat opknapte een stukje gewandeld. Igor wilde me uitproberen, maar kreeg geen kans. Ik vind dit wel fijn om eerst samen met de eigenaresse te doen, want het is wel een reus van 1.74. (gelukkig ben ik 1.84 Bloos )

Ik rijd +/- 2 jr op de manege, trouw iedere week. In het begin heb ik ook priveles naast de manegelessen gehad, omdat ik de basis snel wilde beheersen. Ik heb ook wel regelmatig op een verzorgFries gereden. Dus helemaal groen ben ik niet.
De reden waarom ik ook voor dit bijrijdpaard ga is dat ik niet veel meer leer op de manege. Iedere keer gooien ze weer beginners in de les, die nog bij nul moeten beginnen.
Ik begon me daar aan te ergeren. Ik wil gewoon meer, ik wil op den duur wedstrijden gaan rijden. Vandaar dat ik mijn horizon ga verbreden.
Ik ben ook bereid om te leren, daarom heb ik het hele forum afgestruind. Ik kwam die begrippen iedere keer tegen, vandaar dat ik graag wilde weten wat het precies inhield, dan lees je topics ook op een andere manier.
Morgen moet ik naar de bieb, zal een lading leesvoer inslaan Pling

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:49

Jacksel schreef:
Zo ongeveer wel ja...
Linkerteugel trekken, gaat ie naar links, rechter teugel trekken, gaat ie naar rechts, zachtjes schoppen gaat ie harder, teugels trekken gaat ie langzamer...

Eigenlijk best zielig voor die meisjes/jongens. Eerst leren ze het zo, snappen ze het eindelijk, moeten ze het weer anders gaan doen...

Maar leuk dat die eigenaar zo open staat om je te helpen! Lekker gebruik van maken, vraag als iets je niet duidelijk is of als je iets niet zeker weet. En vooral als je ergens bent, heel veel luisteren! Dat doe ik ook, overal waar je bent, luisteren naar iedereen, maakt niet uit wie het is. Maar daar leer je echt heel veel van.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:31

@ ankem: waren de lessen niet ingedeeld naar nivo dan?
dat is waar ik rij wel en daar ben ik heel blij mee, dan weet je tenminste wat je van de mensen uit je les mag verwachten

en over of je niet leert wat stelling, buiging en ophouding is...
ik leer het wel, mijn instructrice verteld het wel gewoon en als iemand het niet snapt vraagt diegene het gewoon....
ik rij nu bijna 6 jaar en weet wel wat het is(weet het alleen aan een andere niet zo goed uit te leggen) en weet het ook toe te passen
dus volgens mij ligt het gewoon aan de manege

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:12

Even terzijde, bij verschillende manegelessen die ik heb meegemaakt worden vooral eenvoudigere termen gebruikt, zeker bij de kinderen. Die val je niet lastig met stelling en 5e teugelhulpen, maar dan is het veel concreter: binnenbeen aan en laat je paard wat naar binnen kijken. Lijkt mij hetzelfde als stelling in andere woorden. Idem voor de ophouding, ver voor we het woord leerden was dat al: lang maken en zwaar gaan zitten, been eraan en een kneepje in de teugel. In het begin steeds deze tekst, daarna 'kun' je het ook zonder de herinnering en wordt er gewoon een overgang naar de stap gevraagd.

Paardrijden kan ook zonder technische termen en dan hoef je het niet eens fout te doen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:19

Citaat:
Paardrijden kan ook zonder technische termen en dan hoef je het niet eens fout te doen...

Helemaal mee eens Shaddow, het slaat ook nergens op om tegen een beginner die nog moet leren lichtrijden bij wijze van spreken, te praten over ophoudingen enzo.

Wel worden op de meeste maneges de lessen zoveel mogelijk op niveau ingedeeld.
Als dit niet mogelijk is dan kan je als instructie best mensen persoonlijk op hun eigen niveau begleiden, binnen een groep.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 08:12

Ik ben in die groep gestart, het was een volwassenen beginnersgroep. We hadden een leuk clubje en we reden allemaal ong. op hetzelfde niveau. Helaas liep die groep leeg, mensen die stopten. Dus om die groep vol te krijgen, deden ze er weer nieuwen in.
Zolang ze dan rekening houdt met mij, dat ik al verder rijd, vind ik het geen probleem, maar dat was op het laatst wel ver te zoeken.
We reden amper figuren, alleen maar saaie rondjes over de hoefslag, terwijl ik ze allemaal wel beheers.
Ik kreeg er gewoon schoongenoeg van, ik bedoel manegelessen zijn niet echt goedkoop, daar verwacht je wel wat voor terug.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:02

ik heb die overstap ook gemaakt, dan niet van manege paard naar Z2 paard, maar van manege paard naar voormalig M2 paard. Ik vond het in het begin moelijk om een gewone volte te maken!
maar een aantal prive lessen genomen, later groepsles, en het gaat steeds beter nu, zelfs de schouder binnewaards komt er al goed uit
ik denk dat het belangrijkste is, dat als je iets niet snapt in de les dat je het gewoon vraagt, als je het niet vraagt aan je instructrice, heeft les nemen ook geen nut.
als je bv bij wiskunde iets niet snapt vraag je het toch ook?

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:49

Hihi... Haha!

Wees maar Blij, er gaat een wereld voor je open van het dressuren en niet paardjeshobbelen. En inderdaad gwoon aan je instructrice vragen, die kan je dat vast allemaal super goed uitleggen!

heeel veel succes

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:11

Ik maak nu net hetzelfde mee
ik heb jaren op een manege gereden, op een gegeven moment in een volwassenen extra gevorderde les, maar omdat er dan weer oudere mensen meerijden doe je ook weer bepaalde dingen niet, dus ging het op een gegeven moment ook meer op paardjes hobbelen lijken
op een gegeven moment ben ik bij een vriendin van me gaan lessen een keer in de maand ofzo
die had deurne gedaan en als ik dan bij hun was gaf ze me les op haar paard. daar leerde ik veel meer van ook al was het minder vaak.
maar nu heb ik dan sinds kort een bijrijdpaardje en ik heb af en toe nog wel zoiets: mensen waar hebben jullie het over! maar gelukkig wordt het paardje wel recreatief gereden dus al te ingewikkeld wordt het niet Bloos
maar veel succes, en inderdaad gewoon vragen wat wat is, die vriendin van me had het ineens ook wel es over vage dingen en als ik het niet snapte zei ik dat gewoon.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:54

Op onze manege werd wel verteld wat stelling en buiging is.. ook ophoudingen enzoo.. Maar nu ik een andere instructrice heb, hoor ik het niet meer zo vaak.. Meestal werd het ook alleen tegen mij gezegd (niveau verschilt heel erg in de groep waar ik rijd) Sigaar

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:27

hey hallo allemaal
Weet je wat mijn instructrice altijd zegt als je iets niet snapt wat ikz eg dan vraag jehet gewoon dus ik zou gewoon vragen wat stelling is miss kan ik het ook een beetje vertellen
Stelling is als je een wending maakt dat je paard/pony al een beetje gaat kijken waar die heen gaat
ik hoop dat ik het zo een beetje heb uitgelegd groetjes evelien

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:34

Vandaag weer les gehad, gelukkig voelde ik me vandaag iets minder beginner dan de vorige keer.
Hij was in een jolige bui, wat resulteerde in paar lekker bokken, gelukkig bleef ik zitten. Ach heb ik dat gelijk ook maar mee gemaakt.

Ik heb mijn instructrice gevraagd zo duidelijk mogelijk te zijn. Dit deed ze. Gelukkig kon ik bij de uitleg gelijk het gevoel erbij krijgen, dan weet je gewoon beter hoe en wat.
We hebben wat stelling gedaan. En oefeningen om aan de teugel te lopen enzo. Ophoudingen maken.
Ik was nog wat te lief in mijn hand, maar ze hadden liever dat ik eerst wat te zacht was en leerde iets harder te worden, als dat ik gelijk in die mond liep te zagen.
Goed en voldaan gevoel over vandaag, nu maar hopen dat het weer ons zaterdag niet weer zo ontzettend in de steek laat, dan kan ik fijn even oefenen.