hielen NOOIT omlaag (gestresseerd ervan)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

forrestangel

hielen NOOIT omlaag (gestresseerd ervan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:41

ik heb echt de rotste neiging = mijn hielen niet omlaag
omdat ik vroeger en nu zeker op een heeel snel paard (in galop)
zit, heb ik de neiging mijn hielen omhoog te doen
ik heb al heel veelz onder stijgbeugels gereden om het af te leren maar zodra ik terug in de les ben doe ik het zo onbewust, ik heb er ook lang ens op gelet maar je moet ook letten op ZOVEEL dingen voor een aangename rit..
nu mijn haf gaat ook ontzettend snel in galop( trauma van vroeger)ander meisje dat hem BLEEF aandrijven in galop toen hij jong was en nu .. vanzelf,
ze zeiden dat het ook door mijn hielen kwam , dus ik mijn stijgbeugel aan zodat ik er juist aan kon (kan toch goed blijven zitten) en mijn tenen gans weg van mijn haf, daar zat ik dus als cowboy op ee, veelzijdigheids zadel, het zat beter maar hij ging even hard . maar toch heeft iemand tips voor u hielen omlaag te houden (buiten zonder beugels rijden)??

Fielychi

Re: hielen NOOIT omlaag (gestresseerd ervan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:52

met hielen bedoel je hakken omlaag??

Ik hoorde laatst van mijn instructrice dat dat veranderd is, het is nu: tenen omhoog!
Blijkt dat je andere spieren daarbij gebruikt (is ook zo, heb het geprobeert! Haha! ) en dat het beter zou zijn voor de communicatie tijdens het rijden tussen het paard en jezelf.

Ik weet niet of het iets veranderd aan je probleem, maar probeer nu gewoon je tenen dus omhoog te doen!

Succes ermee! groetjes! Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:56

misschien dat (tijdelijk) je beugels een gaatje korter kan helpen?
(weet niet hoe lang je nu zit?)
maar dan heb je net iets meer steun op je beugel, en dus ook iets meer ruimte om je hak uit te drukken.
Eigenlijk moet het gewoon zo gaan worden dat je als het ware je benen zo ontspannen naar benden hebt hangen dat je voet zo ver mogelijk naar beneden wil zakken. Aangezien de beugel je tenen tegenhoudt, zakt dan alleen je hak naar het laagste punt door en op die manier zijn, zonder extra spanning en gedoe, je hakken naar beneden!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:00

ik zou ook de oplossing van noukie nemen en de beugels tijdelijk korter maken, dan gaat het makkelijker en hoef je er niet meer op te letten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:47

Mijn instructrice zegt dat je moet denken dat als je op dat moment met een hijskraan uit het zadel word opgetilt en op de grond word gezet, dat je dan moet blijven staan. Dus je voeten lopen evenwijdig met de grond. Ik doe het ook hoor, hakken omhoog en ik vind het ook heel lastig, maar blijf er zelf goed op letten, en zeker als je jezelf in de spiegel kunt zien dan helpt dat. Dan denk je: owja, mn hakken!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:52

Ik heb er zelf veel aangehad om me meer te focussen op m'n enkel.
Je enkel wat naar binnen draaien, gaan je tenen zelf al wat meer omhoog en daardoor je hak naar beneden.

En misschien nog een tip gebruik alle hoeken in de bak als steunpunt.
Om je eraan te herineren. Gaat werken maar kost tijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 07:52

beugels niet te kort, anders moet je op je tenen gaan staan bij het lichtrijden. JE ziet vaak dat mensen de b eugels te lang maken om de hakken uit te drukken. Maar er moet wle wat uit te drukken blijven.

Verder is het zo dat het op het ene zadel makkelijker gaat dna op het andere zadel.

Je moet verder een paard rijden waar je alleen maar op hoeft te zitten en je kunt concentreren op je eigen houding. Als je ook nog zelf rond moet rijden, paard netjes in stelling moet laten lopen, enz. Dan heb je geen tijd om aan je eigen houding te denken.