elastieken gebruiken HOE,? HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

forrestangel

elastieken gebruiken HOE,? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:49

ik heb al vaak mensen elastieken zien gebruiken en zelfs mensen die stro touwtjes gebruiken , nou ik wil ook nog elastieken gebruiken op mijn 20 jarige haflinger maar mag dat nog? op die leeftijd?
ik wou gewone elastiek gebruiken

maar mijn plan was, dan dat gewoon elastiek te gebruiken (redelijk los) omdat zijn hoofd altijd heel hoog houd, en hij een harde mond heeft door een passoa bit, dat heb ik er gauw uitgehaald en ben hem met een gewoon trensje aan rijden, dat is een hele aanpassing en hij luistert nou minder dus onder rijden kan ik niet meer omdat hij totaal niet echt luistert naar dat bit, nou wou ik dan elastieken gebruiken (tijdelijk) zodat zijn hoofd lager wordt gehouden en hij het bit natuurlijk veel beter voellt!
maar waar plaats ik best de elastieken? van bit naar singel of van bit naar zadel? en waar aant zadel aan de ringen (waar bv borstriem wordt vastgemaakt) of singel sloten?

heel graag uitleg! zodat ik het tegoei doe!

F3mke

Re: elastieken gebruiken HOE,? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:00

Je paard is niet te oud voor een elastiekje hoor, mits je hem niet te strak doet. Ik vind 20 trouwens helemaal niet zo stokoud, er lopen bij mij op de manege superfitte mid 20/30ers.

Dus zover ik begrijp wil je een elastiek als hulpteugel gebruiken om tegen te gaan dat hij zijn hoofd omhoog gooit.
Rijd je met martingaal, want dit kan ook hulp bieden?

Door een elastiekje gaat hij het bit niet beter voelen, maar het werkt gewoon tegen dat hij z'n hoofd omhoog gooit. En door een elastiekje gaat hij ook niet beter naar het bit luisteren, ja, misschien als hij zijn hoofd netjes draagt dat het dan al beter gaat!

En elastiek gaat achter de oren langs, aan beide kanten door de bitring, en je kunt het bevestigen aan de gesp van je matringaal, of aan de gespen van je singel.

Veel succes!

forrestangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:33

ah merci!
maar hoe bedoel je (achter de oren)

dat snap ik niet helemaal?
ah dus hij zal niet echt naar bit luisteren, maar paarden die hun hoofd netjes houden lopen eigelijk niet zo hard als met hun hoofd naar boven ofwel? die van mij eigelijk niet daarmee het idee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:38

zie je de elastiek voor je?
dan zie je dat het een deel is, met in het midden een plastiek schuifdingetje
dat schuifdingetje leg je precies in het midden achter zen oren (dus op het kopstuk van je hoofdstel)
de 2 gespen haal je langs de zijkant van zen hoofd naar de bitringen toe, van buiten naar binnen door de bitringen,en dan naar het zadel.
als je het naar de singel doet dan wordt hij redelijk gedwongen zen hoofd omlaag te doen, dit heeft een hele lage hoofdhouding.
naar de singelstoten is middelmatig, en naar de ringetjes op je zadle is redelijk hoog
ik zou ghet de eerste keren aan de ringetjes doen, dan aan de singelstoten, en dan eventueel aan de singel
dit zodat hij kan gewennen aan het lager dragen van zen hoofd,en hij niet te erg gedwongen wordt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:53

dutske schreef:
zie je de elastiek voor je?
dan zie je dat het een deel is, met in het midden een plastiek schuifdingetje
dat schuifdingetje leg je precies in het midden achter zen oren (dus op het kopstuk van je hoofdstel)
de 2 gespen haal je langs de zijkant van zen hoofd naar de bitringen toe, van buiten naar binnen door de bitringen,en dan naar het zadel.
als je het naar de singel doet dan wordt hij redelijk gedwongen zen hoofd omlaag te doen, dit heeft een hele lage hoofdhouding.
naar de singelstoten is middelmatig, en naar de ringetjes op je zadle is redelijk hoog
ik zou ghet de eerste keren aan de ringetjes doen, dan aan de singelstoten, en dan eventueel aan de singel
dit zodat hij kan gewennen aan het lager dragen van zen hoofd,en hij niet te erg gedwongen wordt

Op deze manier moet je hem niet vast maken hoor dat is wel de officele manier, maar daar worden paard alleen maar sterk van...

Je kan hem veel beter longeren met 2 elastieken, die maak je op deze manier vast:
1 klipje onder de voorbenen, dan het elkastiek door de bitring halen en dan door het laagste ringetje van je longeer singelen dan weer terug naar het bit en vastklikken.

Aan de andere kant doe het hetzelfde met het andere elastiek Ja

Deze manier is veeel beter *LOL*

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:19

Hoi,

Ik rij zelf wel veel met elastiek als hij een dag heeft stil staan zodat ik hem wat beter in de hand heb.

En hij z'n hoofd niet omhoog kan gooien en er vandoor gaan.

Ik maak hem dan als het volgt vast.

In de midden zit een lusje wat je groter en kleiner kan maken dat maak ik eerst een cm of 20 (en dan wel de uiteinden even lang), daar doe ik dan de singel doorheen, dan kan je met los stappen de 2 klipjes vastmaken om z'n nek en als je dan gaat werken doe je ze door de bit ringen van buiten naar binnen en dan haak je ze vast aan de ringenjes van je zadel.

Zo doe ik het altijd en het werkt perfect.

Ik zou kijken of een foto heb waarbij hij het om heeft.

Groetjes

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:09

Ben benieuwed naar een foto.. Bloos

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:55

nimmedor: dan heb je al 2 elastieken nodig?
en is dit geschikt om te rijden?

hafdj: zo maak je de elastiek toch heel kort?
van de singel naar het bit naar het zadel, ik vind die elastiek nu al veel te kort via de manier dat ik hem vastmaak, laat staan als je heen en weer gaat, ofwel dat je 2 stieken gebruikt?

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:10

Dit is dan zoals ie zit als je los stap of uit stap,

Zoals je kan zien krijg hij als hij zit op de manier als je gaat werken iets druk naar beneden, en gaat hij in de buiging, maar door het elastiek heb je nog wel speeling.

Afbeelding

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:13

En is dit veel te kort?
Denk het niet want anders kan hij nog vanalles met z'n hoofd doen.

Je heb nog een andere manier en dat is de lus tussen zijn oren dan de elastiek aan beide kanten van buiten naar binnen door de bit ringen en dan naar de ringetjes aan het zadel, maar dan hou je hem hoger.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:04

Ik vind werken met een stiek 3x nix waard maar daar gaat t hier niet over.
Denk je echt dat je m fijner aan je hand krijgt als je m een stiek om doet??

Maar goed, mijn enige tip hier:
Vraag het aan iemand die een keer bij jou en je paard kan komen kijken. Das stukken duidelijker dan vanachter de compu.