Les in het buitenland, wie kan wat xtra uitleg geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Byebye

Les in het buitenland, wie kan wat xtra uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:59

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Les in het buitenland, wie kan wat xtra uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:27

je moet steun op je beugels houden en je hakken uitdrukken..hierdoor kun je je beugels eigenlijk niet verliezen, zal nog wel een aantal lessen duren voordat je dat door hebt.
De galop moet je eerst een aantal keer goed voelen je moet je zit aanpassen an de passen die hij maakt. Je duwt je billen in het zadel zodat je eigenlijk een beetje blijft plakken Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:15

verzameld rijden moet je leren voelen. het is alsof je een beetje met je paard een berg oprijdt, terwijl je paard je "omhoog duwt". ik weet niet goed hoe je het anders moet uitleggen...

wat betreft de stijgbeugels. let erop dat je beenhulpen geeft met je kuit en dat kan je alleen als je je hakken uitdrukt. dit is ook zoiets waar je gewoon lang op moet oefenen. probeer om je benen zolang mogelijk te maken, alsof een lijn ze naar de grond trekt.

in de galop moet je je gewoon laten meevoeren. probeer je helemaal te ontspannen, dit gaat het best als je gelijkmatig in- en uitademt.

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:29

0

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 12:55

0

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:06

De sleutel is gewoon je been langhouden, voor bijna alles eigelijk. Als je je benen langmaakt, druk je automatisch je hakken uit, span je je kuit aan, en zet je een beetje druk op de beugels. Het hakken uitdrukken voorkomt dat je met je hele voet door de beugel schiet (gevaarlijk), een gespannen kuit is hard, en als je dat "harde" tegen de buik van 't paard aan legt, reageert het paard door vooruit te gaan. En de druk op de beugels voorkomt dat je je beugels kwijtraakt, en zo geven je beugels ook steun.

Stel nou dat je paard besluit een beetje rodeo te oefenen, zit je stevig zolang je je benen langhoudt. Immers, zolang je aan elke kant van 't paard 'n been hebt, val je niet, toch?

Verzamelen is een stuk lastiger al. Het komt erop neer dat je paard 4 benen heeft, en ze allemaal moet gebruiken. Maar stiekem is een paard erop gebouwd, voor op z'n voorhand te lopen, en in geval van nood de achterbenen als motor te gebruiken. Dus als je er gewoon op gaat zitten, zal het paard jouw gewicht op z'n voorbenen zetten, en z'n achterbenen er rustig achteraan laten sloffen, tot hij iets gevaarlijks tegenkomt.
Maar het gewicht van de ruiter + het gewicht van het paard samen zijn te veel voor de voorbenen alleen, dus krijg je blessures ed. Dus wat moeten wij ruiters nou proberen, we moeten proberen die achterbenen er ook bij te halen, maar ondertussen natuurlijk niet het hoofd te vergeten, want die moet de "motor" weer in toom houden. En wanneer de ruiter eenmaal vier benen en 'n hoofd onder controle heeft, heeft hij een verzameld paard.

Helaas zit er niet ergens een aanknopje voor die achterbenen, en zal je daar dus lang voor moeten werken. Maar om je paard verzameld te krijgen, heb je je benen nodig, dus ga eerst daar maar eens aan werken Lachen .

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 12:05

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:45

Nog maar 4 lessen gehad, nog niet kunnen zitten in galop en dat wil een paard gaan verzamelen Verward

Rest van de tips zijn idd goed voor beter/fijner leren zitten, niets aan toe te voegen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:28

in wat voor taal krijg je eigenlijk les dan? ( ben nu een beetje nieuwschierig geworden, want aan je woonplaats lijkt het mij erg exotisch Knipoog )

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 11:20

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:14

specuclaas schreef:
ouw, dat is nog eens een heldere uitleg! geef jij les ofzo? zo niet dan moet je het zeker gaan doen! Haha!

Thank you Bloos , maar nee, ik geef (nog) geen les. Knipoog

Ik ben blij dat je er wat aan gehad hebt. En over dat het-snel-goed-willen-doen, da's zeer begrijpelijk, maar... Zorg er wel voor dat je realistisch blijft, en niet meer van jezelf gaat vragen dan nodig is. Dat maakt het voor jou en voor 't paard niet leuker namelijk Lachen

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:39

Klinkt super!!!

In welk land woon je dan??????

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:12

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:55

specuclaas schreef:
Enne... Clitia, bedankt voor de tips, ik zal me vooral op m'n houding gaan richten voorlopig.
Trouwens, over verzameld lopen nog even he, als een paard een extra teugel (ik ben zo'n groentje!) heeft van z'n bit naar het zadel, waardoor z'n nek word gebogen zal ik maar zeggen, heeft dat iets met verzameld lopen/ z'n achterbenen gebruiken te maken? want dan denk ik dat m'n instructrice dat aan het vertellen was tegen me, en dat ik het gewoon niet snapte Bloos

daar zou ik niet aan beginnen, meestak trekt een bijzet teugel hem juist op de voorhand, je zet dan als t ware zn kop in de goede houding vast, maar het is de bedoeling dat die zo gaat lopen vanuit ontspanning, doordat ie los in zijn lijf is, en dat het komt omdat de "moter" in zn kont aan t werk gezet wordt.

en dat kun je bereiken door te werken, eerst aan jouw houding, en het gevoel dat je moet hebben om te weten wat het paard onder je doet, zonder te kijken, en daarna komt het vanzelf dat een paard aan de teugel en verzamelt gaat lopen

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 15:29

0

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:45

specuclaas schreef:
Trouwens, over verzameld lopen nog even he, als een paard een extra teugel (ik ben zo'n groentje!) heeft van z'n bit naar het zadel, waardoor z'n nek word gebogen zal ik maar zeggen, heeft dat iets met verzameld lopen/ z'n achterbenen gebruiken te maken? want dan denk ik dat m'n instructrice dat aan het vertellen was tegen me, en dat ik het gewoon niet snapte Bloos
Best kans dat ze je juist vroeg z'n achterhand eronder te werken. Zoals al werd gezegd, hulpteugels trekken het paard vaak in de "goede" houding, namelijk het nekkie in de krul. Maar wanneer die krul niet vanuit ontspanning/activiteit komt, drukt het paard zijn rug weg, waardoor al het gewicht weer op de voorhand gegooid wordt. De hulpteugel helpt het paard zijn hoofd de goede kant op te bewegen wanneer hij ontspannen/actief loopt. Tenminste, daar is hij voor bedoeld.

Om je paard ontspannen te krijgen, is het voornaamste trouwens dat je zelf ook ontspant.

Mag ik vragen waarom je in Israel spontaan hebt besloten paard te gaan rijden?

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:56

0

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:09

Je moet je maar niet al te druk maken over die bijzet teugel. Als het paard hier aan gewend is en hij hierbij gewoon kan ontspannen en de teugel hem niet 'in een krul trekt' maar gewoon 'af laat buigen' (ik denk dat je je wel iets kunt voorstellen bij dat verschil). dan is een hulpteugel een heel handig hulpmiddel om jou eerst te leren rijden zonder dat je je paard ook nog moet bewerken. Als jij dan een heel logisch gevoel in je lijf krijgt met rijden, kun je dat ding er eens afhalen en kijken of jij dat onstpannen gevoel ook kunt bereiken door het paard zelf zo te rijden.

Leuk trouwens om verhalen van iemand te lezen die nog helemaal mega super enthousiast en blij is dat ze kan paardrijden. mooi mooi, roept weer herinneringen op aan wachten en uitkijken naar je wekelijkse les.

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:46

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:21

Leuk dat het zo goed gaat, ik wil alleen even zeggen dat je in galop beter blijft zitten als je weet dat de beweging van achter naar iets schuin voren gaat. Die beweging moet je proberen te volgen met je kruis, met een licht achterover gekantelt bekken. Dus navel omhoog laten wijzen als het ware.... Niet knijpen met je benen, dan kom je juist meer uit het zadel. Licht achterover leunen kan helpen in het begin om het gevoel te krijgen van de beweging.

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 10:36

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:47

doe met galloperen een keertje je ogen dicht en probeer je goed te concentreren op de bewegingen van het paard.
misschien dat dat ook een beetje helpt.

leuke foto´s hoor, heb ze net snel even bekeken..

succes met paardrijden verder Pling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:54

Leuke fotos´s! Ik heb er wat bij gezet. Vergat nog iets, maar kon al niet meer editen, dus zeg ik het even hier... handen rechtop houden, duimen dus boven.... Verder vind ik dat je een heel mooie houding hebt voor iemand die pas begonnen is!

Ik hoop dat je ons laat weten hoe het met die groepslessen gaat!

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 15:16

0