Hoe kan ik het leuker voor haar maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette

Hoe kan ik het leuker voor haar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 14:07

Hallo Lachen

Ik rijd een keer in de week in de les op een manegepaard, Laurentia. We zijn op dit moment heel erg bezig met haar lekker voorwaarts- neerwaarts te laten lopen. Ik loop soms tegen problemen aan, die ik zal proberen uit te leggen aan de hand van hoe we de les opbouwen.
- Eerst stap ik haar een minuut of 5 met een lange teugel los. Ondertussen maak ik af en toe overgangen naar het halthouden. Als ik dan weer ga aanstappen hoeft ze niet eens super actief aan mijn been te zijn, maar ik wil wel reactie. Heel vaak gebeurt dat niet, en moet ik haar van mijn instructice bijtikken met de zweep.
- Vervolgens ga ik ( nog steeds met die lange teugel) een beetje buiging vragen. Daarbij rijd ik ook veel grote voltes, slangevoltes en gebroken lijnen. Ook schakel ik vrij veel in de stap, en maak ik veel overgnagen naar het halthouden toe. Soms wordt Laurentia hierdoor inderdaad actiever in haar stap, maar vaker blijft ze aan mijn been plakken. Hierdoor moet ik weer de zweep gebruiken.
- Daarna ga ik draven. De eerste rondjes in draf doe ik helemaal niks met mijn teugels, maar laat ik haar alleen maar voorwaarts draven, hierbij voltes rijdend. Daarna ga ik weer wat stelling en buiging vragen. Als ik die stelling en buiging vraag zakt ze meestal onmiddelijk terug in tempo. Gevolg is dat ik weer steng moet zijn van de instructrice.
- Na het drafwerk ga ik haar losgaloperen. Dat wil zeggen: lekker voorwaarts en voltes draaien. Buiging vraag ik nu nog niet, ze mag alleen in geen geval 'plat door de bocht'. Voorwaarts is het belangrijkste en dit is al moeilijk genoeg.
- Hierna nemen we een stappauze van 5 a 10 minuutjes aan de lange teugel.
- Vervolgens neem ik mijn teugels wat korter en moet ik nog wat strenger zijn op het voorwaarts stappen. Ook dit is meestal een 'gevecht'
- Hetzelfde geldt voor het drafwerk. Ik draai nu ook wat kleinere voltes en we zijn bezig met schouder binnenwaards en wijken. Ook bij de zijgangen moet ik weer streng optreden, omdat ze amper reageert op mijn binnenbeen. Bij het wijken bijvoorbeeld moet ik constant bijtikken, omdat ze haar achterhand niet meeneemt.
- Hierna gaan we galoperen, waarbij ik wat buiging vraag. Ik rijd hier ook grote voltes en probeer wat te schakelen in tempo. Dit is het einde van de les en negen van de 10 keer is ze hier nog steeds niet voor het been, maar meer voor de zweep.

Dat is het probleem: ik moet er steeds aan rijden, ze heeft geen drang naar voren. Het is de afgelopen weken goed gegaan, maar gisteren zette ik Laurentia echt met een negatief gevoel op stal. Ik heb de hele tijd mijn zweep moeten gebruiken en we konden niet echt positief aan het werk.

Nou is mijn vraag of jullie misschien een idee hebben hoe wel wel wat positiever aan het werk kunnen. Zijn er misschien nog andere manieren om haar voorwaarts te rijden dan de manier zoals ik beschreven heb, waardoor het werk voor haar leuker wordt? Springen vind ze bijvoorbeeld wel leuk en dan is ze echt lekker voorwaarts. Probleem is dan wel dat ze op haar eigen tempo ( lees: al crossend) loopt. Dan ben ik dus weer de hele tijd bezig om haar ontspannender te laten lopen.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. Alvast heel erg bedankt Lachen

carlijn83

Re: Hoe kan ik het leuker voor haar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:27

Om echt aan die problemen te werken die je beschrijft zul je haar vaker moeten rijden.
1x in de week in de les is niet genoeg om haar op jou manier fijn aan t lopen te krijgen. Diezelfde of de volgende dag stapt er weer iemand anders op, die weer anders rijdt.
Zo'n paard kan echt niet onthouden ow, nu zit die en die er weer op en nu moet ik zo en zo lopen.
Jammer maar dat heb je met manegepaarden.
(niet negatief bedoeld hoor Knipoog )

Yvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 14:55

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat 1 keer in de week te weinig is om de problemen op te lossen. Dat is dan ook de reden waarom ik op zoek ben naar een positieve werkwijze. Ik wil eigenlijk bereiken dat ze het leuk heeft tijdens het uurtje dat ik haar rijd en dat ze daarnaast stiekem ook verbetert Knipoog . Maar ja, misschien is dat wel een utopie.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:11

Dit is eigenlijk niet te doen op een manege paard waar je maar 1 x per week op rijdt.Je instructrice zou je moeten kunnen vertellen hoe je haar sneller voor je been krijgt.Je moet niet alleen in de stap overgangen rijden en schakelen maar ook in de draf en galop je schrijft hier dat je alleen maar in de stap overgangen rijdt en schakelt maar in de draf en de galop lees ik hier niets meer over.Herhalen herhalen en herhalen tot het goed gaat.Ik snap ook niet waarom jullie met dit paard gaan wijken omdat ze totaal niet aan je been staat dus het is logisch dat het dan niet lukt en dan krijgt ze nog klappen met de zweep ook.

Yvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 00:15

oh jeetje, het is wel laat maar ik wil toch nog even reageren. Natuurlijk gaan we alleen wijken als ze niet aan het been is. Ze moet eerst goed voorwaarts zijn. Het is ook niet zo dat ze echt nooit aan het been is, maar heel vaak niet. Met wijken bedoel ik overigens ook het openen en sluiten van de voltes.
In de draf schakel ik overigens ook hoor, alleen in de galop schakel ik alleen als ze lekker ontspannen in een constant tempo kan blijven, dat is het belangrijkste.

Dat ik zo vaak mijn zweep moet gebruiken zou ik ook liever anders zien, maar ik wil niet met sporen rijden.

Ik verwacht overigens absoluut niet van haar dat ze helemaal los door haar lijf loopt zoals een prive- paard. Zoals ik al heb gezegd: daarom ben ik ook op zoek om het leuker voor haar te maken. Volgens mijn instructrice kan het trouwens helemaal geen kwaad voor Laurentia om af en toe even aan het werk te worden gezet. Dat ze manegepaard is, wil nog niet zeggen dat ze dan maar zo stijf als een plank moet worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 01:21

Volgens mij zijn er 2 mogelijke oorzaken dat ze in verzet gaat wanneer je meer wilt gaan verzamelen:

*Het werk is simpelweg te zwaar voor haar. Als ik je zo hoor klinkt het alsof je best al een beetje kunt rijden. Het is echter zwaar voor een paard om zichzelf te leren verzamelen en korter te worden. Als andere ruiters nooit zo met haar doorrijden is het normaal dat ze het veel te moeilijk vindt wanneer jij het probeert.
Ik denk dat het wel eens dit zou kunnen zijn omdat ze nog veel moeite heeft met de galop.
In dit geval kun je eigenlijk maar 1 ding doen: je aanpassen aan haar niveau.

*Als manegepaard is ze gewend dat ze niet vaak echt aan het werk gezet wordt en daarom gaat ze zich verzetten.
Dit zie je ook wel vaak, maar vooral door wat je aangaf over de galop heb ik eerder het idee dat het het eerste is.

Waarom niet schakelen in draf en galop met lange teugels? Ik zou het het opnemen mss eerder laten voor wat het is.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:13

Negen van de tien manegepaarden reageren niet of moeilijk op het been en vaak reageren ze ook niet meer of weinig op een zweep. Elke stap die ze zetten krijgen ze overdreven veel beenhulpen, waardoor ze hier na een tijd niet of moeilijk meer op reageren, ditzelfde geldt voor de zweep.

Nee, helaas kan ik je niet helpen. zou het niet weten, maar denk ook niet dat er voor 1 uurtje per week een oplossing is.

Succes met het vinden van een oplossing.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:33

Zoals al meer wordt gezegd, met een manege paard is het erg moeilijk. Maar het kan wel.

Ik zou om te beginnen gelijk in het begin al heel streng zijn. Als je in het begin niet veel reactie vraagt op je been heeft ze ook geen reden om dat later wel te doen. Daar komt bij dat het voor haar ook dubbel is: de ene keer hoeft ze niet goed te reageren, de andere keer wel.

Daarnaast zou ik haar niet laten halthouden. Als ze niet actief is zou ik eerder overgangen naar voren en weer een stukje terug in plaats van terug en weer naar voren.

Maar goed, leuker maakt dat het niet in het begin, want je zult waarschijnlijk nog steeds veel bij moeten tikken als ze niet reageerd. Maar als je het echt consequent doet zul je aan het einde van de les wel verschil moeten merken. Wat minstens zo belangrijk is is dat je haar tussendoor heel veel beloont op de stem als iets goed gaat.

Wat al veel helpt is als je zelf correct zit en meegaat met de beweging. Als je een voorwaartse hulp geeft en je blijft zelf achter in de bweging geef je ook weer een tegenstrijdige hulp. Misschien ook nog iets om aan te werken.

En als laatste: heb je de mogelijkheid om buiten te lessen (als je dat al niet doet)? Buiten zijn paarden vaak een stuk frisser, en ze vinden dat vaak ook leuker rijden dan in een stoffige binnenbak.

succes!

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:25

meestal is het zo met manege paarden dat er veel mensen op rijden dat betekend dus van ervaren tot onervaren ruiters... en wat jij probeert te doen is je paard lekker los en ontspannen en voorwaarts te rijden.. maar bijv nadat jij hebt gereden gaat er een onervaren iemand op zitten die constant drijft... daar word het paard ongevoelig van en zal dan ook zeker niet naar jouw hulpen luisteren in dat ene uurtje dat jij per week rijd... zo is het nou eenmaal bij manege paarden de ene rijd hem lost en de volgende rijd het beestje weer vast Boos!

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:29

dat is het nadeel dat t een manege paard is!! stel dat diegene voor jou heel erg heeft open drijven... dan reageerd ze natuurlijk niet... ik zou haar gewoon proberen (zover haar lichamelijke conditie dat toelaat) attent te maken op je been!! kijk van een manege paard kan je bijna niet vragen wat je van een pension paard vraagt... een manege paard zit waarschijnlijk zo vast omdat er zoveel verschillende mensen op rijden... ook zijn de meesten vaak ongevoelig voor het been, en soms zelfs voor de teugelhulpen.... er rijden gewoon téveel verschillenden mensen op zo'n paard, dat het bijna onmogelijk is om hem 1 uur in de week te laten lopen zoals jij wilt!!!!! het is niet leuk om te horen, maar voor veel manege paarden wel de waarheid Verdrietig