Springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kruimzzz

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 12:41

Ik rijd wel eens op een paard dat niet erg van springen houd. Maar hij kan het wel goed. Hij heeft soms gewoon van die perioden dat hij heel slecht over de hindernis te krijgen is. Als hij in zo'n periode is dan maakt hij misbruik van de situatie, als ik mijn handen naar voren zodat hij kan kijken, dan draait hij zich vliegensvlug om.
Nu is mijn vraag of jullie ook tips hebben hoe ik dat kan voorkomen.
De hindernis staat dan helemaal niet hoog 4o cm ofzow
groetjes simone

Quidou

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:50

Je zegt het eigelijk zelf al zodra je je handen naar voren steekt draait hij om... als je nou eens je handen gewoon bij je houd en extra been geeft dan heeft hij ook niet het gevoel dat hij om kan draaien...

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 13:37

Quidou schreef:
Je zegt het eigelijk zelf al zodra je je handen naar voren steekt draait hij om... als je nou eens je handen gewoon bij je houd en extra been geeft dan heeft hij ook niet het gevoel dat hij om kan draaien...

Als ik dat doe dan springt hij al helemaal niet meer. Het is best wel lastig om met hem goed te springen, want hij is gewoon een dresuurpaard, die niks van springen wil weten.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:29

Kruimzzz schreef:
want hij is gewoon een dresuurpaard, die niks van springen wil weten.

Dat zal mee vallen denk ik.
Maar wat hier boven ook al genoemd is, als jij je hand naar voren steekt heeft ie ruimte om te doen waar ie zin in heeft.
Vooral op die lage sprongetjes kun je best wat contact houden boven de sprong.
Let zelf heel goed op je houding. Blijf afwachten in het meegaan met je zit en hand tot ie de afzet maakt.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 15:55

Als ik mijn handen niet naar voren doe dan wijgerd hij, maakt niet uit hoe hoog de hindernis is. Maar ik zal het proberen als hij weer zo'n periode heeft.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:07

Tip: neem eens les... je wilt het zelf volgens mij niet echt begrijpen wat je paard wil.............

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:11

MissSisa schreef:
Tip: neem eens les... je wilt het zelf volgens mij niet echt begrijpen wat je paard wil.............

Ik heb les..............

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:02

En wat zegt die???

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:21

MissSisa schreef:
En wat zegt die???

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:48

Die zegt dat als hij een slechte bui heeft niet moet springen...........het enige wat je kan doen volgens hem niet te hoog springen (niet hoger dan50 cm) en dan heel rustig op de hindernis afrijden en dan vlak voor de hindernis been erbij...........het probleem is dat ik hem niet rustig kan houden, daar is hij te sterk voor. Verdrietig

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:16

Dus les helpt niet??? Wat heb je dan aan les Verward

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:00

Ga eerst anders balkjes lopen in zo'n periode, en als die dat goed doet maak je aan het eind een heel klein kruisje waar die gewoon over heen kan draven. En bouw het dan weer een beetje rustig op!

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 17:44

Ik heb aan de les wel heel veel!!!!
Het probleem is dat we ook beginnen met balkjes, maar zodra hij hoger gaat (un laag kruisje) vliegt hij of alle kanten op of hij draait zich om Verdrietig
Maar het gaaat we steeds beter nu we wat vaker oefenen!!!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:46

Mooi zo!!!

Ik hoop dat die over paar maanden weer volop springt Pling

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 17:49

Thnx............ik hoop het ook

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:41

dit heb ik ook met een pony die ik rij!
maar ze kan het heel goed...
ik heb eerst een hindernis op de hoefslag gemaakt...gewoon 1 hindernis paal en de andere kant op de grond leggen.
er in stap op af gaan en 2 meter voor de hindernis aandraven in een rustige draf...en dat er iemand anders aan de zeikant van de hindernis staat en dat je haar naar de kant van de bakrand stuurd waar die balk op de grond ligt...
als hij wel wil springen neemt hij de hindernis misschien niet serieus...maar als hij niet wil springen hoop ik dat het lukt Haha!
toen ik dat deed wat ik hierboven zeg Tong uitsteken is het gelukt en dan wil ze wel springen Haha! suc6!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:56

myhorse schreef:
dit heb ik ook met een pony die ik rij!
maar ze kan het heel goed...
ik heb eerst een hindernis op de hoefslag gemaakt...gewoon 1 hindernis paal en de andere kant op de grond leggen.
er in stap op af gaan en 2 meter voor de hindernis aandraven in een rustige draf...en dat er iemand anders aan de zeikant van de hindernis staat en dat je haar naar de kant van de bakrand stuurd waar die balk op de grond ligt...
als hij wel wil springen neemt hij de hindernis misschien niet serieus...maar als hij niet wil springen hoop ik dat het lukt Haha!
toen ik dat deed wat ik hierboven zeg Tong uitsteken is het gelukt en dan wil ze wel springen Haha! suc6!

Idd, gewoon inbouwen die handel. Als hij geen zin heeft en hem zijn zin geven wordt het nog mooier...Zet hem op de hoefslag, balken er langs en er iemand achter laten lopen. Zodra hij omdraait dan zorg je dat hij niet voorbij diegene komt en blijf maar net zolang bezig totdat die eroverheen gaat...als hij normaal wel springt is het geen angst of onkunnen, dat is gewoon bijdehand gedrag als hij geen zin heeft...Zorg dus dat je met 3 man bent en leer hem een lesje Whoosh!
Niet de bedoeling dat je hem erover heen slaat maar gewoon als hulpsteuntje in de goede richting zeg maar...

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 09:58

Thnx!!!!!..............ik ga het proberen }>
Ik hoop dat het gaat lukken, alleen is het probleem:Je kan hem niet in stap op de hindernis af laten lopen, ik kan hem niet tegen houden (te sterk Verdrietig )
Maar we gaan het gewoon proberen, en het gaat vast wel lukken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:01

Laat hem maar gaan als die wil, niet tegenhouden. Zorg eerst maar dat die erover gaat en dan werken aan de controle. Je springt toch nooit in stap...?? Als het maar draf of desnoods galop is, belonen als die erover is en dan stilzetten. Rustig weer aandraven en opnieuw..wordt die rustiger rijdt dan een keertje door... snap je?

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:12

Hermesdeux schreef:
Laat hem maar gaan als die wil, niet tegenhouden. Zorg eerst maar dat die erover gaat en dan werken aan de controle. Je springt toch nooit in stap...?? Als het maar draf of desnoods galop is, belonen als die erover is en dan stilzetten. Rustig weer aandraven en opnieuw..wordt die rustiger rijdt dan een keertje door... snap je?

Ik snap het helemaal!!!! heel erg bedankt, ik ga eraan werken en het gaat vast lukken Haha!