verkeerde houding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 23:11

Ik heb al een hele tijd niet meer gereden (4maanden al niet) en heb nu 6x op mijn paard gereden dat pas net ingereden is. Het ging wel redelijk alleen heb ik mezelf iets verkeerds aangeleerd. Mijn pony was namelijk heel erg vervelend en steigerde heel veel, meestal voelde ik dat al aankomen en dan dook ik al gelijk naar voren, alleen het probleem is dat als ik nu op mijn nieuwe paard rij ik voorover ga zitten als ze ineens iets onverwachts doet. In het begin deed ik dat meer dan nu, als degene die erbij is het zegt dan ga ik wel gelijk goed zitten, ik voel ook wel dat ik dat doe maar toch doe ik het iedere keer weer Boos!
als ik eenmaal in draf zit, of galop gaat het wel goed en ze begint nu ookal na te geven. Dan gaat ze de hele tijd met haar hoofd in de krul en dan doet ze t weer omhoog, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze dus met d'r hoofd in de krul blijft lopen? ik weet dat, dat niet het belangrijkste is maar wil t gewoon ff weten.

-mijn vraag is wat ik kan doen om mijn houding te verbeteren ?dus dat ik niet meer voorover ga als er iets onverwachts gebeurt(ging ook vaak in de beugels staan als m'n pony bokte ofzo) zonder beugels rijden kan ik nog niet op mijn nieuwe paard(ze is pas 6weken onder t zadel)
-en hoe ik ervoor kan zorgen dat m'n paard dus langer aan de teugel loopt en niet de hele tijd t hoofd beweegt.

djerada

Re: verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:24

ehm.. heb er niet veel verstand van, maar zal proberen je te helpen!!

Over je houding:
Tja, lastig! Tong uitsteken Probeer er gewoon zoveel mogelijk aan te denken. Neem heel soms een privelesje, of dat iemand de hele tijd als je op je paard rijd er bij blijft om je te coriceren. Misschien als hij/zij het steeds zegt als je weer vooroverbuigt, wen je er misschien aan en kan het helpen. Ook werkt het (ook bij mij!! Tong uitsteken ) om bijvoorbeeld foto's of te filmen als ik rijd. Je ziet dan ook (de andere) dingen die je fout doet. Soms heb je het niet eens door! Je ziet dan hoe (niet banketstaaf bedoeld!) 'erg' je zit, en zal je er de volgende keer misschien wat meer opletten. Een lesje is dus handig. En misschien werkt het om weleens op een wat ouder/ervaren of desnoods beginnerspaard te gaan rijden. Niet dta je niet kan rijden ofzo, maar dan hoef je er niet zo'n rekening mee te houden dat het nog jong is en nog niet helemaal goed beleerd. Dan kan je dus zoals je al zei bijvoorbeeld zonder beugels enzo....

Over je paard:
Misschien als je paard gedaan heeft (aan de teugel) wat je wou, de teugels zegmaar weer wat ontspannen, dat je niet steeds blijft vasthouden en vragen. Gewoon met je stem belonen als hij of zij het goed doet en als hij het weer omhoog gooit negeren of 'A!' zeggen en weer vragen. Steeds opnieuw en consequent blijven!! Knipoog Logisch toch?? Tong uitsteken Iemand bij ons op stal longeerd haar (jonge) paard ook. En als ze dan longeerd met zadel en hoofdstel doet ze (na het instappen) elastiekjes om. Het werkt want de pony is dan al een beetje gewend om zijn hals mooi te houden. Dus met het rijden zonder elastiekjes liep hij ook al zo'n beetje. Misschien werkt een elastiek bij jou paardje ook wel! Kan je gewoon weleens proberen!

Na succes ermee! Ik hoop dat het een beetje werkt!!
Kuss YerrY

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:57

Zelfdisipline, je weet waar je zitten moet dus de enige hulp is zelf disipline en mischien iemand langs de kant die je erop wijst.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 01:02

bedankt voor de tips....t is ook pas de 6de keer dat ik op m'n paard gereden heb, denk ook inderdaad wel dat t helpt als iemand die erbij staat t de hele tijd zegt of als ik al wat langer op t paard gereden heb t vanzelf wel over gaat, ben misschien nog een btje onzeker, t is ook wel anders zo'n jong paard Bloos